GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Friday, November 29, 2013

Gaji Ketua Menteri Sarawak jauh lebih tinggi .... korang tak bising pun!

Sengaja memperbesar isu kenaikan gaji ahli Dewan Undangan Negeri Selangor yang dipersetujui 100% oleh semua anggota dewan adalah satu tindakan khianat yang cuba mencampuri urusan kerajaan negeri.

 Walaupun terperanjat dengan berita itu, Anwar Ibrahim lebih berhemah dalam mengulas isu kenaikan gaji tersebut dengan meminta Khalid menerangkan kepada umum akan keperluan tindakannya itu.

 Mesyuarat exco pada November 22 bersetuju menaikkan kadar gaji itu berdasarkan formula 75% daripada elaun dan gaji yang diterima Adun dan anggota pentadbiran Sarawak.

 Tidak timbul isu kerajaan negeri Selangor tamak atau mementingkan diri sendiri kerana kenaikan tersebut bakal melibatkan semua anggota termasuk adun pembangkang.


Berbanding apa yang dilakukan di Sarawak mulai 1 Januari 2012, kenaikan gaji ADUN Selangor masih boleh diterima akal dan logik berdasarkan kedudukan kewangan negeri.

 Kenaikan gaji tersebut dibuat berdasarkan keperluan semasa semua ADUN dalam menjalankan tanggungjawab kepada seluruh rakyat negeri Selangor di kawasan masing-masing tanpa mengira masa dalam era kenaikan harga barangan dan perkhidmatan begitu melampau.

 Semasa kenaikan gaji kabinet Sarawak pada 1 januari 2012, tidak ada keperluan yang begini mendadak akibat kenaikan harga yang berpunca daripada dasar kerajaan pusat.


Lihat jadual perbezaan gaji di atas

 Walaupun kenaikan gaji ADUN Selangor dibuat dua tahun lebih lewat namun kenaikannya masih jauh lebih rendah daripada apa yang dinikmati kabinet Sarawak. Sudah dua tahun kenaikan gaji itu dilaksanakan tetapi tidak seorang pun yang mempertikai kenaikan tersebut... mengapa?

 Adakah kerana Taib bukan orang PR? Apa jasa kerajaan Taib Mahmud kepada rakyat negeri Sarawak?

 Bagi admin tidak ada isu yang layak untuk menyalahkan Khalid. Segala kritikan yang dibuat di media hanya untuk memeriahkan suasana politik Malaysia yang kini sunyi sepi.

 Bagi admin, selembik-lembik Khalid, beliau bertegas mempertahankan keputusan Dewan Undangan Negeri.

 Kerajaan negeri Selangor hari ini menegaskan pendirian mereka untuk tidak menangguhkan kenaikan gaji yang dijadualkan bermula 1 Januari tahun depan kerana telah mendapat persetujuan 100% Ahli Dewan Undangan Negeri.

 "Saya tak akan pertimbangkan. Ia telah diputuskan Dewan," katanya kepada pemberita selepas sidang DUN di Shah Alam, hari ini.

 So, belajarlah menghormati keputusan dewan. Kata hebat sangat dalam soal demokrasi.... wakaka

 GO AHEAD KHALID MAKE SELANGOR A BETTER PLACE THAN ANY OTHER STATE IN MALAYSIA  -  SUMBER 

 Komen al-Husseyn : Elok juga sekiranya peruntukan bagi DUN di naikan juga seperti cadangan di sini Tapi tidaklah  bermakna aku ikut setuju untuk mengatakan MB Selangor itu bodoh!
Comments
7 Comments

7 comments :

Hati Muda said...

Asalamualaikum yop, maaf blog yop dulu dah dilinkkan di blog kume tapi ntoh ngape... ilang pulok... mungkin sebab tukor dari blogspot kepada dot com... maap banyok2 yop.

Anonymous said...

banyak sumbangan taib kpd negeri sarawak ni. kami makmur di sarawak.

SentiasaPanas said...

Sebelum ni PR BISING isu gaji Sarawak terlalu tinggi, malangnya mereka melakukan perkara sama sekarang. Soalnya, KENAPA MENJILAT LUDAH SENDIRI?

alhusseyn said...

Hati Muda, harap dah ada semula link itu...Terima kasih kerana sudi.

alhusseyn said...

Purata pendapatan Rakyat Sarawak adalah yg terendah/termiskin berbanding dgn negaranya yang kaya raya.

Anonymous said...

Kalau macai tu macai juga le
...mana lebih banyak antar rm 29k dgn rm39....nak naik pun biorlah logik...mb sarawak naik 300%...logik ke?

Dayak^Borneo said...

swk xde mb bro

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...