GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Wednesday, March 19, 2014

Malaysia bohong mengenai MH370; pesawat mungkin di Somalia atau Mongolia: pegawai

 Berikut ini adalah berita daripada Want China Times, Taiwan.Tanpa melaporkan nama pegawai Malaysia yang menjadi sumber beritanya itu, akhbar online itu menuduh Malaysia sebagai berbohong. Ikuti terjemahannya berikut :

 
Sebuah pesawat terbang di angkasa pantai selatan 
Vietnam mencari MH370 yg hilang (Photo / Xinhua)
 Seorang pegawai Malaysia yang terlibat dalam operasi mencari  penerbangan Malaysia Airlines  MH370 yang hilang, telah membuat kenyataan bercanggah  dari kerajaan Malaysia dengan mengatakan bahawa tentera secara sedar dan berterusan mengesan pesawat di radar selama lebih daripada satu jam selepas perhubungan dengan kawalan bumi telah terputus pada awal pagi 8 Mac.

 Pegawai tentera udara yang merahsiakan nama sebenarnya  memberitahu portal web Cina Tencent bahawa walaupun pada awalnya bahawa tentera Malaysia berkata mereka tidak boleh pasti, sebenarnya mereka tahu dengan pasti bahawa radar mereka mengesan pesawat penerbangan MH370 dan mengikutinya kerana ia mendaki di atas ketinggian yang diluluskan Boeing 777 itu 45,000 kaki dan membeluk tajam ke barat sebelum turun tidak sama rata kepada 23,000 kaki ketika menghampiri Pulau Pinang. Pesawat itu kemudian mendaki kembali kepada 35,000 kaki dan menuju ke arah barat laut Lautan Hindi, dengan bacaan yang akhir menunjukkan ia di atas pulau kecil Pulau Perak di Selat Melaka pada kira-kira 2:40.

 Walaupun mereka mengetahui ini semua, pihak berkuasa Malaysia tidak mendedahkan maklumat penting ini sehingga 15 Mac, seminggu selepas kehilangan pesawat, kata pegawai itu. Ia juga bermakna bahawa Malaysia tahu dari awal bahawa pesawat - jika ia telah terhempas - berkemungkinan di Selat Melaka kawasan di sebelah barat negara yang bertentangan dengan Laut China Selatan di sebelah timur, di mana berpuluh-puluh kapal dan pesawat dari negara-negara lain yang mencari selama beberapa hari tanpa memberikan sebarang hasil , tambah pegawai itu.

 Pengumuman awam pertama yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya pada pagi Sabtu adalah bahawa pesawat kekal dalam hubungan sehingga 02:40, tetapi kemudiannya masa itu telah ditukar kepada 01:20, masa sewaktu komunikasi itu sedang diserahkan daripada  pengawal lalu lintas udara Malaysia kepada  rakan-rakan sejawat mereka di Vietnam.

 Sejak itu  hal transponder pesawat telah "sengaja" dimatikan pada 1:21 dan bahawa ia telah benar-benar hilang dari skrin radar awam Malaysia pada kira-kira 1:30 itu pun didedahkan. Tetapi jika dakwaan pegawai tersebut itu benar, maka pihak berkuasa Malaysia tahu dengan tepat di mana pesawat itu dan apa yang ia lakukan selama 70 minit tersebut.

  Pendedahan pegawai tersebut tentang pengetahuan Malaysia mengenai titik benar  terakhir komunikasi penerbangan itu , juga selaras dengan apa yang Datuk Azharuddin Abdul Rahman, Ketua Pengarah Jabatan Malaysia Penerbangan Awam, katakan : "terdapat beberapa perkara yang saya boleh memberitahu anda dan beberapa perkara yang saya tidak boleh" ketika beliau menjelaskan mengapa carian telah diperluaskan ke Selat Melaka pada 11 Mac. Malah, kata pegawai itu, Malaysia telah secara rahsia mencari dirantau itu selama ini.

 Sementara itu, jumlah negara yang terlibat dalam carian, yang kini memasuki hari kesembilan, telah berkembang 14-25 dan akan mengambil daratan yang luas menyeberangi 11 buah negara dan juga kawasan-kawasan laut dalam dan terpencil. Fokus baru muncul selepas Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, mengumumkan hari Sabtu bahawa menerima satelit "ping" hampir tujuh jam selepas  penerbangan MH370 berlepas berkemungkinan dalam dua koridor penerbangan : satu antara Thailand dan Kazakhstan, dan satu lagi di antara Indonesia dan Lautan selatan India. 

 Seorang lagi pegawai tentera udara Malaysia memberitahu Tencent bahawa penerbangan MH370 mungkin diterbangkan ke barat sampai hingga Somalia atau utara  Thailand dan Myanmar lalu ke bahagian selatan Mongolia. Laluan penerbangan dekat dengan sempadan beberapa negara, menjadi pilihan kerana  pengesanan radar adalah agak lemah, tambah pegawai itu.

 Sesiapa di antara 239 orang di atas kapal yang merampas MH370 mesti sangat biasa dengan geografi terdekat Malaysia dan juga mengetahui keupayaan kedua-dua radar awam dan tentera, kata pegawai itu, sambil menambah bahawa ia adalah pengetahuan umum dalam industri penerbangan bahawa kedua-dua negara Somalia dan selatan Mongolia  tidak memerlukan kebenaran kerajaan untuk melakukan pendaratan. Somalia dalam keadaan anarki kerana perang saudara, manakala Mongolia mempunyai beberapa lapangan terbang rahsia menyediakan jalur pendaratan selamat untuk penyeludup, tambah pegawai itu.SUMBER
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...