GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Wednesday, July 16, 2014

Iran tidak pernah mengaku hantar senjata kepada Hamas. Tetapi realitinya....

Beberapa peluru mortar dan rocket dipamerkan setelah dirampas dari
kapal kargo the Klos-C yang berjaya dipintas oleh Israel di pelabuhan 
tentera di Lautan Merah, Eilat, selatan Israel, Isnin,10 March 2014.
Hari ini Israel mendedahkan kepada media senjata Iran yang diseludup melalui sebuah kapal yang dipintas minggu lepas. Penemuan itu meningkatkan kes Iran tidak boleh dipercayai.

JERUSALEM - Israel hari ini untuk mendedahkan barang rampasan yang terdapat pada kapal kargo Klos-C, yang ia mendakwa telah menjalankan penghantaran besar senjata Iran yang dibekalkan untuk kumpulan pjuang di Semenanjung Gaza 

 Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu , Menteri Pertahanan Moshe Yaalon, dan Pasukan Pertahanan Israel (IDF) Ketua Turus Leftenan Jeneral Benny Gantz semua secara peribadi membuat kenyataan kepada pemberita asing di Eilat , Laut Merah, pelabuhan di mana Israel telah menahan kapal tersebut.

 Berikut adalah senjata utama yang Israel dedahkan dari penghantaran itu:

 Roket M-302 : IDF melaporkan penemuan 40 roket M-302 buatan Syria yang mula-mula dibangunkan pada tahun 1990an. Mereka kini datang dalam lima variasi yang berbeza dikenali sebagai A, B, C, D, dan E, dengan E menawarkan keupayaan yang paling besar dari segi pelbagai dan muatan, Ynet saluran berita Israel melaporkan minggu lepas . Semasa konflik utama yang terakhir Hizbullah dengan Israel, ia digunakan terutamanya A dan B versi roket, yang mempunyai pelbagai 56 hingga 72 batu.

 Tetapi M-302 roket yang Israel dapati pada kapal Klos-C mempunyai pelbagai yang lebih besar - 55 hingga 100 batu - yang akan dengan ketara meningkatkan keupayaan kumpulan pejuang Gaza, meletakkan hampir semua pusat-pusat penduduk utama Israel dalam liputan, termasuk Jerusalem, Tel Aviv, dan Haifa, dan juga lapangan terbang utama di negara ini. 

Peluru mortar: IDF juga mendapati 181 120-mm peluru mortar, serupa dengan mortar berat yang kumpulan pejuang Gaza telah lancarkan  melepasi sempadan Gaza ke selatan Israel selama lebih bertahun-tahun. Mortar ini adalah penting tetapi tidak begitu banyak kuantiti yang dijumpai.

 Peluru: Terakhir tiga senjata yang dikenal pasti oleh IDF adalah 400,000 peluru berkaliber 7.62 mm. Peluru tersebut sering digunakan dalam Kalashnikovs, senjata biasa bagi anggota polis Hamas di Gaza. Kalashnikovs, sebagai alternatif yang dikenali sebagai AK-47, juga digunakan oleh kumpulan pejuang yang melancarkan serangan rentas sempadan Israel dari Sinai pada Ogos 2011.

 Tentera laut Israel memintas kapal itu minggu lepas di Laut Merah , sambil menambah mempunyai berat untuk korus panggilan dari pemimpin Yahudi dan Israel di tahunan Amerika-Israel Jawatankuasa Hal Ehwal Awam (AIPAC) persidangan di Washington untuk bersaing tekanan ke atas Iran sehingga ia bersih program nuklearnya.

 Pada hari yang sama IDF memintas kapal itu, ia mengeluarkan video dalam Bahasa Inggeris menggambarkan jalan yang senjata 'dari kemudahan pengeluaran di Syria ke Laut Merah. Telah penghantaran tidak disita, ia mendakwa, senjata-senjata akan telah dipunggah di Sudan dan dibawa darat melalui Mesir ke Gaza.

Peranan Iran dalam membekalkan senjata kepada kumpulan-kumpulan pejuang di sempadan Israel tidak menghalang Washington daripada meneruskan rundingan dengan Iran, terhadap protes dari Israel bahawa senyuman Presiden Iran Hassan Rouhani dan Menteri Luar Mohammad Javad Zarif tidak boleh dipercayai.


Benarkah senyuman Presiden Iran Hassan Rouhani dan 
Menteri Luar Mohammad Javad Zarif tidak boleh dipercayai?
 "Dunia perlu menyedarkan dari negeri ilusi dan mencegah Iran daripada memperoleh keupayaan untuk mencipta senjata nuklear," kata Encik Netanyahu pada sidang akhbar itu. "Keputusan itu masyarakat antarabangsa untuk mengabaikan kapal senjata yang disita itu berat sebelah, berbahaya, dan tidak boleh diterima."

 Netanyahu menegaskan pada sidang media hari ini bahawa Eilat penemuan senjata-senjata ini perlu diambil lebih serius oleh masyarakat antarabangsa.

 "Saya mendengar hanya kutukan terpencil dan lemah Iran daripada masyarakat antarabangsa mengenai penghantaran maut ini," katanya. "Sebaliknya, kita saksi kepada senyuman dan berjabat salam dengan wakil-wakil Barat dengan wakil-wakil Iran di Tehran pada masa yang sangat bahawa peluru berpandu sedang dipunggah di Eilat ."

 Walaupun tuntutan Israel tentang Klos-C telah bertemu dengan beberapa keraguan, tentera Israel telah diketahui memintas lain senjata Iran yang dibekalkan penghantaran ke Gaza sebelum ini, termasuk Victoria pada Mac 2011, yang Francop pada November 2009, dan Karine A dalam 2002. Namun, terdapat beberapa soalan yang tidak dijawab, termasuk cara M-302 roket akan diseludup ke Gaza, memandangkan Mesir tindakan keras baru-baru ini di terowong penyeludupan.SUMBER
Comments
7 Comments

7 comments :

cucu mamak kutty said...

pembenci2 syiah takkan percaya semua semua cerita kau wahai hussien,pada depa semua,syiah ni tetap kapir dan takkan syiah kapir nak bantu org2 sunni,klu org sunni nak mampos le,apa org syiah nak pedulikasn....mcm tu cara berpikir pembenci2 syiah yg tulen ahlussunnat wal jemaat,org2 jenis ni cuma sembahyang sunat(raya) dan sembahyang jumaat jeeee....wakakaka

Anonymous said...

Pembetulan: syiah dan yahudi adalah gulongan yg sama.........semua itu permainan tangan tersembunyi!!!

Amuraria said...

dey apa punya kolom suruhan agama apa pukul badan dengan rantai ,dengan pedang & pisau kasi darah keluar juga dey kutti ? gila sex juga kasi itu muta'ah (kasi halal)puas nafsu setan dikenali daa !waspada pada sang kutti 'kutu'runan sikandar kutti pembela agama syiah yang teruk & menyesatkan ,ABU !

Anonymous said...

Jihad Islami adalah grup majoriti Syiah di Gaza, yg menentang Israel,dipersenjatai oleh Iran. Bukan Hamas, ini fakta yg perlu diketahui

cucu mamak kutty said...

aku dah kata pembenci2 syiah tu akan komen punya,depa semua tu jahil2 belaka tentang mazhab ni,pi baca apa kata mufti mesir assyiekh mahmud syaltut m engenai mazhab syiah,beliau berfaywa pada tahun 1954 bahawa mazxhab syiah ini ada lah salah satu dari lima mazhab yg betul dlm islam,kita dan berpindah salah satu mazhab yg kini hendak,beliu ada lah mufti agong mesir yg di iktiraf sebagai ulamak yg tin ggi ilm u nya dlm mazhab sunni.....dan ham[pir semua rektor2 uni azhar bnerfatwa sama seperti beliau,jgn le mudah2 nak kapir kan org2 syiah....takut2 nanti kau org yg pulak jadi kapir.....jgn senang2 le nak kapirkangorg

Anonymous said...

Xkan iran nak tolong sunni.. hahaha
Aku rasa palestin la ni syiah dah..
Sbb tu iran tolong dia..
Pasai tu mesir.. negara arab.. saudi.. dubai.. uae.. jordan xtolong..
Depa tu sunnah.. mcmana maw tolong..
Sebab rakyat palestin dah masuk syiah..
Amacam.. jawapan mcmni depa nak dengaq kot..
Aku xpaham la.. pasaipa iran tolong depa kata bohong..
Xtolong depa kutuk jugak..Pelik2..
Fitnah akhir zaman.. nabi muhammad saw dok abaq dah..
Sampai bukti nyata pon org xpercaya lagi..
Hebat2 kuasa dajal nie..

Anonymous said...

sejarah takkan menipu
hari alqud diperkenalkan oleh khomeini bagi memperingati perjuangan palestin,,nampaknya tahun ini kurang meriah sambutan oleh PAS,isil telah mengharamkan sambutan ini, khoemeini telah menjemput Yasser Arrafat ke Tehran dan beliau telah diberi sambutan hebat di sana dan menurut maklumat imam telah meminta beliau berjuang secara bersenjata dari selatan lubnan tetapi beliau tidak mendengar saranan tersebut,,Yaser Arafat kemudiannya telah di racun..ada laporan menyatakan orang kanannya terlibat,saya percaya Khoemeini telah mendahului sesiapa sahaja tentang perjuangan palestin dan menjadi agenda beliau membantu kumpulan sunni dan mempersenjatai mereka..Israel pun mengetahui iran memberikan roket kepada hamas namun negara pengganas ini telah mengebom sudan suatu masa dulu, dan Arab tidak membantu hamas memang dimaklumi mereka mesir dan saudi menganggap hamas kumpulan terroris yang lebih teruk dari yahudi--sebagaimana kaum takfiris menganggap syiah dan alawite lebih kafir dari yahudi demikian kita melihat mereka disembelih dan palestin pun bernasib sama atas andaian tersebut,,,bantuan atas kecaman pun atas dasar bermuka muka demi menjaga monarki

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...