GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Monday, August 18, 2014

Tanya Jakim : Apakah ahli Umno tu semuanya Islam?

Hanya orang Islam membantu umat Islam - Jakim

KUALA LUMPUR, 15 Ogos - Umat Islam di seluruh negara hari ini telah diberi amaran terhadap kenyakinan mengenai kerjasama daripada masyarakat lain dalam semua aspek kehidupan, dengan mengatakan bahawa berbuat demikian hanya akan membawa kepada menjejaskan mereka sendiri.

Dalam khutbah Jumaat mingguan oleh Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) hari ini, umat Islam juga diberitahu bahawa konflik yang sedang berlaku di Palestin juga boleh berlaku di Malaysia jika masyarakat gagal untuk datang bersama-sama.


"Berhenti meletakkan harapan untuk mendapatkan bantuan, pertolongan, dan bersubahat dengan mereka, kerana pada akhirnya ia hanya akan membawa kemudaratan dan kerugian kepada masyarakat Islam itu sendiri," kata khutbah.

 "Sebab Allah telah mengingatkan kita bahawa musuh-musuh Islam tidak akan pernah sekali melindungi Islam dan masyarakat, melainkan jika mereka mendapat sanjungan dan pujian daripada itu."

 Mesej dipertengahan khutbah itu mengeluh kurangnya tindakan dari dunia Islam terhadap konflik itu, yang menyaksikan ribuan rakyat Palestin dibunuh.

Jakim juga mendakwa bahawa konflik yang lebih besar daripada isu kemanusiaan, dan mendakwa bahawa Zionis mengejek iman umat Islam dengan kekejaman mereka.

 Memetik sebuah buku oleh bekas Grand Imam al-Azhar dan ulama berpengaruh Muhammad Sayyid Tantawi, khutbah juga menuduh Israel menjadi "bangsa penjenayah" yang mencaci Islam dan orang-orang Arab.

 Israel juga sedang berusaha bukan sahaja untuk menakluk Palestin , tetapi juga negara-negara sekitar Jordan, Syria, Lebanon, Iraq, dan juga kota suci Madinah, katanya.

 Dalam usaha untuk menghadapi konflik, khutbah menggesa umat Islam di negara ini dengan cepat bersatu supaya apa yang berlaku di Palestin tidak berulang di sini.

 "Ini adalah masa yang telah dijangka oleh musuh-musuh Islam dan agenda jahat mereka pasti akan berjaya," kata khutbah itu, merujuk ke titik di mana umat Islam menjadi berpecah-belah.

 Bulan lalu, khutbah Jakim telah memberitahu umat Islam bersatu dan melakukan semua yang mereka boleh untuk mempertahankan negara mereka terhadap musuh-musuh mereka termasuk di Malaysia, berikutan pengeboman maut Palestin oleh Israel.

 Ia juga berkali-kali memberi amaran kepada umat Islam di sini bahawa kuasa-kuasa asing telah bersubahat dengan personaliti dan kumpulan tempatan tertentu untuk melemahkan Islam dan dalam khutbah pada masjid-masjid di seluruh negara hari ini, terus mengaitkan serangan Israel di Semenanjung Gaza untuk serangan ke atas Malaysia.SUMBER

komen al-Husseyn


Saya sekadar ingin bertanya Jakim, Malaysia yang rakyatnya berbilang bangsa dan ugama ini mestikah terus berpuak-puak dan bersengketa sesama sendiri?

PAS tidak boleh berkawan dengan DAP dan PKR tetapi Umno boleh berkawan dengan MCA dan MIC? Aper cerita Jakim nih?

Nak suruh PAS berkawan dengan Umno? Apakah ahli Umno tu semuanya orang Islam? 

Ketua UMNO Bahagian Penampang, Datuk John Ambrose adalah beragama Kristian. Adakah dia sahaja Kristian  yang jadi ahli Umno?

Charern Intachat Ketua Cawangan UMNO Kota Giam Sungai Baru Bahagian Kubang Pasu, adalah seorang penganut Budha. Beliau adalah Pengerusi Persatuan Siam Malaysia dan bernaung di bawah UMNO. Cuba bayangkan, persatuan ini mewakili Masyarakat Siam di Malaysia yang dianggarkan berjumlah 60,000 dan memberi pengakuan menyokong Umno/BN Adakah korang ingat hanya Charem Intrachat seorang penganut Budha tu sorang saja yang jadi ahli Umno? Sila baca di sini  Jawab tu dulu wahai Jakim!

Venezuela, negara kafir tu ada hubungan diplomatik dengan Palestin sejak April 2009 dan Palestin telah membuka kedutaannya  di Caracass. Venezuela merupakan antara negara pertama menghantar bantuan ke Palestin. Baca  laporan di sini 

Bandingkan pula dengan negara Islam Mesir yang menutup pintu sempadan Refah dan menghalang bantuan kemanusiaan dan makanan dapat masuk ke Gaza. 

 Tentara junta Mesir itu mengatakan pada Ahad (27/7/2014) bahwa mereka telah menghancurkan 13 terowongan lainnya yang menghubungkan Semenanjung Sinai ke Jalur Gaza, lansir Ma’an. - Baca lagi di sini

Apakah Jakim tidak sedar Arab Saudi dan sekutu-sekutunya (Yordania, Kuwait, UEA, dan Irak (sekarang), tidak membantu Palestin? Mereka ini negara Islam atau Kafir?
Comments
5 Comments

5 comments :

abuamir said...

Umno/bn jual hartanah/tanah kepada rakyat asing terutama Singapura yg penasihatnya israel. Ini apa cerita jakim? jakim ni selayaknya dipanggil jakun aje. Siapa yg jual tanah kpd bukan melayu dan kenapa tanah rizab melayu pun terjual?

umnolah pengkhianat sebenar org melayu/Islam.

Anonymous said...

Artikel paling menarik dan pedas.

bat8 said...

Tuan Haji,

Yang saya pasti terdapat beberapa cawangan UMNO ditubuhkan oleh masyarakat siam di sekitar Kubang Pasu, Kedah.Persatuan Siam Malaysia ( PSM) adalah ahli bersekutu UMNO macam KIMMA. Presiden PSM sekarang adalah seorang keturunan siam dari Kedah,kalau tak silap sekitar Kubang Pasu juga. Dulu saya ada senarai lengkap cawangan-cawangan ini tersimpan didalam laptop. Time tu sedap balun macai-macai UMNO bila sebut UMNO berjuang untuk Islam. Hebatnya perjuangan Islam UMNO sampai kena minta tolong siam-siam dan bumiputra bukan melayu tapi majoriti kristian kat Sabah tolong- sedang 15.5 juta orang m3layu tak pun join mana-mana parti politik melayu.

Depa diterima menjadi ahli UMNO setelah UMNO membuka pintu keahlian k3pada bumiputra bukan melayu dan bukan Islam menjadi ahli UMNO semasa UMNO memasuki Sabah di zaman Mahathir untuk m3ncari talian hayat baru setelah trend di semenanjung menolak UMNO bermula dalam PRU 1990.

Anonymous said...

Apakah semua ahli PKR (Parti Keadilan Rakyat) itu Islam?

Mengapa PAS sanggup mengangkat Pemimpin dari parti bukan Islam sebagai Perdana Menteri?

Walaupun terbukti dimahkamah dengan segala bukti dan pembelaan dari peguam yang hebat yang digelar "singa" calon perdana menteri yang mahu diangkat oleh PAS itu adalah peliwat?

Mengapa bukti DNA dan vedio boleh diterima untuk jenayah lain tetapi tidak jenayah sex songsang?

yen uchop said...

teringat pula aku pada coklat cadburih, halal pasal aja sikit saja dna babi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...