GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Wednesday, September 17, 2014

Nik Aziz nasihatkan Hj Hadi

Majlis Syura Ulama tentukan kedudukan Pas dalam pakatan pembangkang

LEDANG 16 Sept. - Kedudukan Pas dalam pakatan pembangkang tidak akan dibincangkan dalam Muktamar Tahunan Pas Ke-60 yang bermula hari ini di Johor, sebaliknya perkara itu diserahkan kepada Jawatankuasa Politik serta Majlis Syura Ulama untuk ditentukan.

 Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, sehingga perkara itu ditentukan, tahaluf siyasi dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP tetap diteruskan sementara usul mengenai perkara itu dalam muktamar kali ini tidak perlu dikemukakan.

 "Saya rasa tidak perlu kepada usul itu (membincangkan kedudukan Pas dalam pakatan pembangkang). Terserah apabila Jawatankuasa Politik dan Majlis Syura Ulama menilainya dari segi hukum syarak.

 "Sehingga hari ini Pas masih dalam pakatan rakyat," katanya dalam sidang akhbar selepas Ceramah Penerangan Perdana di Maahad Tahfiz Al-Muhammadi di Parit Medan, Kudang Ulu dekat sini, malam tadi.

 Beliau mengulas muktamar kali ini yang dijangka hangat dan bakal menentukan hala tuju parti tersebut berikutan konflik yang berlaku antara kepemimpinan ulama dan golongan Anwarinas dalam isu Menteri Besar Selangor dan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma).

 Dewan Pemuda Pas Pusat akan membuka tirai Muktamar Tahunan Pas Ke-60 pada malam ini bertempat di Dewan Choon Moi, Kota Tinggi diikuti muktamar Dewan Ulama dan Dewan Muslimat esok.

 Abdul Hadi berkata, isu mengenai calon yang akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor juga tidak akan dibincangkan dan Pas akan menerima apa sahaja keputusan Sultan Selangor berhubung perkara itu.

 Katanya, usul berkaitan isu semasa lain akan dibawa dan perjalanan muktamar berkenaan adalah seperti biasa dilakukan secara tahunan termasuk yang pernah berlangsung di Perlis, Perak dan Terengganu.

 Mengenai peluang Pas untuk menang dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor, beliau berkata, masih terlalu awal untuk meramalkan perkara tersebut.

 "(Masih) terlalu awal sebab saya pergi dua hari sahaja semalam. Jentera Pas sangat aktif dibantu (jentera) negeri lain," katanya.

 Menurutnya, Pas tidak gentar berdepan tentangan dua lagi calon kerana perkara itu pernah berlaku sebelum ini.

 Terdahulu, Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed berkata, tidak ada sebab Pas berpisah dengan pakatan pembangkang, namun jika ditakdirkan demikian, empat kerusi DUN yang dimenangi parti itu di negeri ini akan hilang.

 Beliau yang juga Ahli Majlis Syura Ulama berkata, ini kerana kemenangan Pas turut dibantu orang bukan Islam, namun mengingatkan ahli Pas agar tidak menjadikan tahaluf siyasi bersama PKR dan DAP menjejaskan ketaatan kepada kepemimpinan parti itu. SUMBER

Saya perturunkan dibawah ini laporan Harakah mengenai kenyataan TGNA sebagai menyanggah kenyataan Harun Taib. Ia masih relevan untuh menyanggah kenyataan Hj Hadi di atas

         Kaji untuk tambah baik, bukan undur          –  TG Nik Aziz

KUALA LUMPUR: PAS wajib melangkah ke hadapan untuk terus relevan di pentas politik negara dengan memahami suasana politik dan mempersembahkan Islam dengan wajah terbaik kepada masyarakat Malaysia,” kata Musyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sehubungan itu, beliau menasihati para pemimpin PAS supaya jangan mengurung PAS di dalam kandang pemikiran yang dicipta sendiri dan bersedia menjalinkan kerjasama politik selagi ia tidak bertentangan dengan prinsip asas syariat.
Dalam satu entri di laman facebook beliau bagi mengulas resolusi yang diputuskan Multaqa Ulamak PAS di Alor Setar semalam, beliau menegaskan kerjasama politik PAS dalam Pakatan Rakyat bukannya diputuskan oleh beberapa individu malah adalah keputusan kolektif pimpinan PAS dan diperkuatkan melalui Muktamar Tahunan PAS yang berlangsung selepas pilihan raya umum (PRU) 2008.
“Saya melihat keputusan ini tidak sekali-kali silap bahkan ia lebih membawa PAS ke hadapan pentas politik di Malaysia. Lebih bermakna daripada itu, PAS berjaya mempersembahkan Islam kepada non-Muslim dengan cara yang tidak pernah dilakukan oleh Umno.
“Umno bukan setakat menjauhkan bukan Islam daripada Islam bahkan menjauhkan orang Islam sendiri dari memahami agama mereka,” tegas beliau.
Berikut kenyataan penuh beliau.
Saya membaca muka hadapan Sinar Harian hari ini 15 September 2013 yang memuatkan tajuk besar PAKATAN RUGIKAN PAS? dengan memetik ucapan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib yang dikatakan meminta Majlis Syura Ulama mengkaji semula Tahaluf Siyasi (Persefahaman Politik) dalam Pakatan Rakyat.
Saya tidak menghadiri Multaqa Ulama yang diadakan di Kota Sarang Semut semalam sekalipun saya benar-benar berhasrat untuk hadir. Keuzuran dan situasi kesihatan menghalang saya untuk hadir ke program yang saya sifatkan sangat bermakna itu. Justeru, saya tidak mendengar sendiri ucapan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat seperti yang dilaporkan oleh akhbar. Berkemungkinan ia hanya ulasan akhbar dan bukannya ucapan sebenar beliau ataupun sememangnya dipetik dari ucapan beliau, wallahulam.
Walau bagaimanapun, suka untuk saya memberikan respon terhadap tajuk yang digunakan di muka hadapan Sinar Harian iaitu PAKATAN RUGIKAN PAS? Perlu dijelaskan bahawa penyertaaan PAS melalui Tahaluf Siyasi di dalam Pakatan Rakyat bukannya diputuskan oleh beberapa individu sahaja. Ia diputuskan oleh keputusan kolektif pimpinan PAS dan diperkuatkan melalui Muktamar Tahunan PAS yang berlangsung selepas pilihanraya umum 2008.
Saya melihat keputusan ini tidak sekali-kali silap bahkan ia lebih membawa PAS ke hadapan pentas politik di Malaysia. Lebih bermakna daripada itu, PAS berjaya mempersembahkan Islam kepada non Muslim dengan cara yang tidak pernah dilakukan oleh Umno. Umno bukan setakat menjauhkan bukan Islam daripada Islam bahkan menjauhkan orang Islam sendiri dari memahami agama mereka.
Senjata Umno ialah perkauman, lambang Umno ialah keris tidak bersarung, politik Umno ialah politik samseng jalanan, sampai bila-bila non-Muslim tidak akan melihat keindahan Islam melalui cermin mata politik Umno yang penuh dengan habuk kebangsaan.
Di dalam Pakatan Rakyat, pendekatan Islam yang dibawa oleh PAS tidak pernah ditentang. Pemimpin-pemimpin DAP khususnya seringkali datang ke pejabat saya berbincang sentiasa tentang nilai-nilai Islam. Ada yang datang mengungkapkan istilah-istilah perundangan syarak yang kadang-kadang pemimpin Umno sendiri pun barangkali tidak pernah bersua dengan istilah sebegini.
PAS wajib melangkah ke hadapan. Pengalaman sebagai gerakan Islam yang telah berusia lebih setengah abad wajar mengajar PAS bahawa untuk terus relevan di pentas politik negara, PAS wajib memahami suasana politik. Selagi tidak bertentangan dengan prinsip asas syariat, jangan mengurung PAS di dalam kandang pemikiran yang kita sendiri cipta. PAS membawa nama Islam di dalam perjuangannya, maka wajiblah ke atas PAS untuk mempersembahkan Islam dengan wajah terbaik kepada masyarakat Malaysia.
Saya mendegar pengalaman Yang Berhormat Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan yang baru pulang dari lawatan kerja di Johannesburg, Afrika Selatan. Katanya di sana zakat turut diberikan oleh orang Islam kepada bukan Islam. Di Malaysia, di bawah asnaf muallaf, hanya orang yang baru memeluk agama Islam menerima zakat. Sedangkan muallaf juga boleh jadi seorang non muslim yang hampir lembut hatinya untuk memeluk Islam dan juga seorang non muslim yang sangat tegar memusuhi Islam namun jika diberikan zakat, permusuhannya itu kendur.
Ini sebagai contoh bagaimana ada aspek pengamalan Islam secara praktikal di Malaysia masih belum tepat dengan wajahnya yang sebenar. Inilah yang perlu dibaiki dan PAS wajib memainkan peranan. Saya yakin, jika Islam difahami dengan baik tanpa gangguan daripada pihak-pihak yang berkepentingan, ia akan diterima dengan mudah tanpa sebarang syak wasangka oleh rakan-rakan daripada non Muslim.
Di sinilah letaknya misi sebenar PAS di dalam Pakatan Rakyat. Benar, kita ingin memburu kemenangan di dalam pilihanraya, tetapi juga perlu diingat PAS sebagai gerakan Islam juga memikul tanggungjawab dakwah yang besar di pentas politik. Justeru, keberadaan PAS di dalam Pakatan Rakyat sekali-kali bukan merupakan langkah yang silap, bahkan ia merupakan langkah yang sangat tepat dengan realiti politik negara.
Tahniah kepada para ulama yang bermultaqa semalam. Harapan saya agar ia dapat menguatkan iltizam kita semua di dalam memperkukuhkan PAS sebagai parti politik yang berdasarkan Islam. Berhubung kedudukan PAS di dalam Pakatan Rakyat, jika mahu dikaji, silakan. Tetapi kaji hanya untuk penambahaikan, bukan kaji untuk mengundur ke belakang. Kaji untuk berundur ke belakang hanyalah memberikan pelampung kepada UMNO yang sedang kelemasan.
Sekian.
Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Al-Mursyidul Am PAS

9 Zulkaedah 1434H bersamaan 15 September 2013M
Comments
9 Comments

9 comments :

bat8 said...

Cikgu

TGHH melahirkan pandangan bahawa isu tahaluf siyasi dengan PR tidak perlu dibincangkan didlm Muktamar ke 60 ini.

Mengapa tak perlu setelah beliau sendiri melakukan berbagai tindakan bersendirian untuk menghancurkannya.

Ingat tak tektik TGHH bila tahu dia tersepit seperti kita diberitahu oleh Dr Muhaimin apa yang berlaku didalam mesyuarat JKPP pada 17 ogos lalu.

Bila dia tahu dia tersepit, bukak je mesyuarat dia calonkan DSWAWI sebagai calon MB yang pertama dan Azmin Ali sebagai calon kedua. Semua lega dengan keputusan tersebut. TGHH dapat melepaskan diri dari menghadapi tekanan dari AJKPP.

Bila habis mesyuarat dia tipu AJKPP hidup2 dengan membuat keputusan sendiri. Bukan sekali kita lihat tindakan sebegini oleh TGHH dalam krisis MB Selangor ini.

Inipun stail sama. Ni tektik dia tidak mahu berhadaoan dengan kecaman dan kritik dari perewakilan Muktamar ke 60 yang tidak bersetuju dengan tindakan2 beliau.

Juga ia adalah cubaan TGHH mengelak daripada mengambil tanggungjawab diatas tindakan2 beliau yang boleh memecah dan memusnahkan PAS.

TGHH pun dah pakai perangai Najib. Buat apa saja untuk melepaskan batang tengkok yang tersepit. Bila dah lepas dia makan balik orang yang tolong dia.

Awas dengan perangkap TGHH. Lagi bahaya sebab dia menggunakan ugama.

Anonymous said...

ini cerita bila ni...abuya ajar ke membelit

mosabit said...

nampak???...org berpengalamn bercakap...payah nak dengar hadi memberikan ucapan yg bernas walau dia berpandu dari nas itu nas ini...kah kah kah

Anonymous said...

1. Org dh mati pun nk dibwk jgk ke dlm isu jijah..dh xder modal sgt dah...org lain makin tua makin matang...hang ningseng...makin bebal
2. Tgna nasihat agar pas kekal atas landas islam...harun taib pun ijithad atas dasar syg pada islam...salah dpt satu..betul dpt 2...tang mat sabun suruh buang baju islam...tu ijtihad apa? Islam? Biar betui...hang xleh nak pikior....tu kata...bebal...degil...jumud.
3. Nak bias biarlah bertmpt...jgn terlalu bias membabi buta...ikut krn islam...tolak krn islam...bkn krn duitan...apabila kita kata betul apa yg salah dan katakan salah apa yg betil...itu zalim seng...dan cenderung zalim tu...takut2 disambar api neraka..nauzubillah

Anonymous said...

1. Nasihat tgna tu lbh terpakai pd mat sabun...cabar ulamak semata2 krn enggan tunduk pd anuwar dan dap. Suruh buang islam kononnya ulamak ketinggalan zaman. Sedangkan islam lah yg perlu kita junjung. Dan siapa yg lbh menjunjung islam? Ulamak atau umarak? Sejarah menjadikan iktibar kita bagaimana tamaddun2 hilang akibat umarak sibuk dgn dunia.
2. Apakah tindakan memberi lampu hijau kpd pasma satu tindakan adil kpd pas? Bukankah itu satu tindakan utk terus menerus menikam pas dr dalam? Hukum akal dan naqli mana dipakai mat sabun dan lajnah pkr? Menjernih atau mengeruh lagi suasana.
3. Tolong jgn jadi media utusan anuwar atau malaysiapukiar krn instead of menjadi alternatif kpd media bn...jgn jadi media bn versi pkr
4. Peneybar fitnah dan pengadu domba..ttp ada balasannya...but hen adakah masih ada iman yg mengawal jari2 anda

Alhusseyn Alhusseyn said...

Tahaluf Siasi ini telah dipersetujui melalui 3 Muktamar yg lepas sejak 2008.

Hj Hadi tahu Muktamar kali ini pun pasti akan mengambil ketetapan yg sama. Jalan mudah bagi mencapai kehendak nafsu sendiri, Hj Hadi cadangkan hanya melalui mesyuarat MSU dan AJK PAS Pusat.

Hj Hadi tidak mahu kembalikan kpd suara Muktamar tapi hanya mahu diputuskan melalu beberapa kerat individu dlm parti sahaja.

Muktamar adalah kuasa tertinggi parti yang telah membentuk MSU yg peranannya bukan executive tetapi sebagai penasihat sahaja.

Itulah yg cuba disampaikan TGNA dengan kata-katanya : "Perlu dijelaskan bahawa penyertaaan PAS melalui Tahaluf Siyasi di dalam Pakatan Rakyat bukannya diputuskan oleh beberapa individu sahaja. Ia diputuskan oleh keputusan kolektif pimpinan PAS dan diperkuatkan melalui Muktamar Tahunan PAS yang berlangsung selepas pilihanraya umum 2008."

Anonymous said...

keluar dari PR sajer senang. Tak payah pecah kepala

bat8 said...

Betul lah Almarhum berijtihad. Ijitihad beliau itu tentunya dibawa kepada mesyuarat tertentu. Takde masaalah.

Bukan soal kalau salah dapat satu disini. Dalam tahaluf siyasi dengan PR ia adalah keputusan Muktamar. Dalam tatacara berorganasasi PAS yang dilandaskan kepada 4 sumber itu menetapkan keputusan muktamar adalah kuasa tertinggi. Walaupun kita tidak bersetuju, kita kena terima keputusan ramai walaupun kita tak setuju. Di dalam PAS, sekua orang mempunyai hak untuk bersuara samada menyokong atau tak menyokong. Akhirnya keputusan ramai diterima.

Yang berlaku didalam PAS, golongan yang menentang tahaluf siyasi dengan PR tidak dapat menerima keputusan majoriti, Muktamar. Kedua belah pihak telah diberi peluang menjelaskan pandangan masing2 kepada perwakilan.

Sdra membangkitkan isu remeh temeh bagi menyokong puak UG. Puak UG bukan mewakili semua ulamak dalam PAS.Mereka hanya kumpulan kecil sahaja. Jika mereka kumpulan majoriti, sudah lama mereka berjaya membatalkan keputusan Muktamar Ipoh 2008 di muktamar-muktamar selepas 2008

Apa pun alasan remeh temeh yg sdra kemukakan untuk membela puak UG ini - hakikatnya mereka tidak menerima keputusan M7ktamar Ipoh 2008 yang merupakan keputusan yang wajib dipatuhi oleh setiap pemimpin dan ahli PAS selagi mereka berada didalam PAS.

Bayangkan hampir 6 tahun keputusan Muktamar Ipoh dibuat, mereka masih menentang keputusan ters3but ( tak wala langsung kepada jamaah). Yang lebih menyedihkan mereka sentiasa menjalankan usaha secara berterusan dan sekarang secara terang-terangan menggunakaj organ-organ PAS sendiri.

Mereka ini orang berpendidikan ugama. Dimana 8lmu mereka. Mereka tahu dan faham tatacara berorganasasi PAS. Jika tidak boleh menetima keputusan majoriti, mereka sepatutnya keluar dari PAS. Tetapi mereka bertindak sebaliknya dan berterusan melakukan penentangan yang dah sampai kepada tahap sabotaj.

Puak UG ini mempunyai ilmu yang tinggi dan k3dudukan yang baik. Sepatutnya mereka tahu apakah cara yang dibenarkan oleh Islam . Muktamar PAS ada setiap 2 tahun. Gunalah peluang yang diberi. Bukan dengan bertindak dengan m3mbuang kelaut ilmu mereka seperti sekarang.

Anonymous said...

bila mandat kerjasama diberi oleh muktamar, maka hanya muktamar sahaja yg boleh membatalkannya.

hadi tersepit hingga keputusan ratusan perwakilan hendak dibatalkan oleh 15 org yg majority pro ug termasuk 2 org yg terima rumah percuma dan untung saham atas angin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...