GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Sunday, September 28, 2014

Presiden PAS kuat tetapi PAS lemah

Mengapa sekadar menyokong pemimpin tertentu sahaja?
Berikut adalah tulisan A.Kadir Jasin (saya alihkan ke Melayu) yang memetik kritikan mantan PM Mahathir terhadap PM Najib secara terbuka. 

Kritikan yang terbuka ini dilakukan setelah Najib enggan menerima teguran dan nasihat dari Mahathir yang dibuat secara empat mata.

 Saya melihatnya ada beberapa perkara yang perlu orang PAS turut sama memikirkan mengenai parti mereka juga. Jangan mudah melemparkan kata nista semata-mata menjadi tukang bodek, pengilat telor...(omputih kata apple, org tengganu kata 'batu') 

Sebab itu tajuk entri ini saya ubah, agar PAS juga memikirkan sama, betul atau tidak.....


Presiden Umno "Kuat", Umno adalah lemah

 A Kadir Jasin 

   Kedai Kopi Assembly (KKA) terus bersidang. Tidak seperti Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, KKA tidak mempunyai rehat dan ahli-ahlinya tidak menerima gaji dan elaun.

 Antara ahli-ahli yang terlibat dalam beberapa sesi lepas ialah (Tun) Dr Mahathir Mohamad, dua bekas menteri Umno, beberapa penulis blog, wartawan, eksekutif sektor korporat, anggota polis yang telah bersara, petani padi, jurujual kereta Bumiputera, pemimpin muda cawangan Umno, doktor Cina di hospital swasta dan seorang bekas broker saham.

 Antara isu-isu, fakta dan cadangan yang dibincangkan ialah: -

 1. Apabila (Tun) Dr Mahathir Mohamad telah menulis dalam blognya pada 10 Sept (di sini) mengumumkan bahawa beliau telah menarik balik sokongan kepada Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, dia tidak biadab atau berkasar. Beliau telah memaklumkan kepada PM itu sebelumnya lagi.

 2. Minggu sebelum posting blog tersebut, beliau telah menulis surat kepada PM yang menggariskan apa yang dilihatnya sebagai kegagalan kedua dan menyatakan bahawa dia tidak lagi boleh menyokong beliau.

 3. Dalam sesi KKA dengan Dr Mahathir pada 19 Sept, dihadiri juga oleh dua blogger lain - salah seorang daripada mereka adalah seorang bekas menteri - bekas PM berkata, beberapa perkara yg dia dibangkitkan dalam surat tersebut ialah isu-isu rakyat yang dibawa kepada perhatiannya.

 4 Dia tidak kata semua orang Melayu muda menentang Umno dan tidak semua bukan Melayu menentang BN. Mereka menentang kepimpinan tertinggi Umno, BN dan kerajaan. Mereka juga membangkitkan isu isteri dan pasangan pemimpin-pemimpin tertinggi ini .

 5. Hanya selepas beliau tidak menerima sebarang maklum balas daripada PM barulah dia mendedahkan pendiriannya  melalui blognya kerana merasakan bertanggungjawab kepada orang-orang yang datang berjumpa beliau dan meminta beliau untuk membawa kebimbangan mereka untuk perhatian PM.

 6. Dr Mahathir memberitahu kami bahawa bukannya bertindak balas kepada surat, PM telah menghantar perantara untuk meminta beliau menarik balik (surat tersebut).

 7. Dr Mahathir berkata beliau telah melakukan peranannya dan ia adalah terpulang kepada Umno dan rakyat untuk membuat keputusan masa depan PM tetapi beliau tidak percaya Umno akan bertindak ke atas Presiden. Presiden Umno menjadi kuat tetapi parti yang lemah.

 8. Cakap-cakap bahawa Muhyiddin Mohd Yassin adalah letih dan tidak berminat untuk menjadi PM adalah tidak produktif. TPM dan Timbalan Presiden UMNO perlu berhenti bercakap tentang menjadi letih dan mahu bersara. Sebaliknya dia perlu meningkatkan desakan sebagai suara daripada ahli-ahli Umno biasa khususnya dan orang Melayu amnya.

Muhyiddin perlu meningkatkan desakan demi Umno

9
. Seorang eksekutif muda dan bekas ahli jawatankuasa  Kelab Umno luar negara berkata pemimpin muda seperti Khairy Jamaluddin dan Muhkriz Mahathir harus berani dan terbuka dalam mempertahankan masa depan bangsa dan negara dan memenuhi aspirasi muda Melayu dan rakyat Malaysia. Mereka harus berhenti bermain selamat dan menjadi pengilap epal (kaki bodek). Mereka harus mencontohi pemimpin muda UMNO yang telah lalu seperti Dr Mahathir dan Allahyarham Harun Idris yang mengambil risiko demi parti dan negara.

 10. Orang munafik dan pengilap epal perlu berhenti melayan rakyat seperti orang bodoh dengan mengatakan bahawa mereka menghormati Dr Mahathir dan menyokong PM. Mereka perlu menjawab kepada teguran Dr Mahathir. Untuk mengatakan mereka menghormati Dr Mahathir dan menyokong PM bukanlah jawapannya. Untuk mengatakan masa telah berubah juga bukanlah jawapannya. Bab Larangan Dr Mahathir adalah mengenai dasar dan mereka memerlukan jawapan yang serius.

 11. Dr Mahathir tidak menuntut rasa hormat. Beliau meminta mereka untuk mendengar rintihan rakyat, memperbaiki amalan mereka, kurang rasuah, bekerja lebih keras dan membuat Umno kuat dan  dihormati semula. Mereka harus bersama ahli-ahli dan bukan bergayut pada ekor baju menteri.

 12. Beberapa elemen media arus perdana nampaknya telah kembali kepada era Abdullah yang dengan menafikan Dr Mahathir hak menjawab. Sebuah akhbar Melayu milik Umno telah mengulas kritikan Dr Mahathir terhadap Mohd Najib. Tetapi apabila Dr Mahathir hantar jawapan (surat menjawab), akhbar itu "menolak" untuk menerbitkan surat tersebut . NST melakukan perkara yang sama semasa era Abdullah. 

13. KKA ketawakan Musa Hitam mempertahankan PM. Musa yang sangat peribadi. Dr Mahathir bercakap mengenai dasar-dasar dan program-program seperti hutang-sarat 1MDB. Musa bercakap tentang personaliti. Adakah dia serius mengenai mempertahankan PM atau hanya melepaskan dendam terhadap Dr Mahathir?

 14. Dr Mahathir ingin tahu mengapa 1MDB membeli Pengeluar Tenaga Bebas (IPP)  yang sudah lanjut usia, apabila kerajaan boleh menunggu beberapa tahun lagi dan mendapatkan mereka secara "percuma". Sesuatu yang tidak kena!

 15. Seorang eksekutif kuasa yang mempelopori salah satu IPP yang tidak dibeli oleh 1MDB berkata, IPP kami dibina, memiliki, mengendali dan jenis pemindahan. Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) adalah selama 21 tahun dalam kes loji gas dan 25 tahun bagi arang batu dengan pilihan untuk melanjutkan tempoh lima tahun. Jika pada akhir tempoh PPA itu, IPP gagal untuk mendapatkan lanjutan, loji-loji itu akan dipindahkan kepada TNB untuk jumlah token, sesuatu seperti RM100. Beberapa IPP dibeli oleh 1MDB mempunyai kurang daripada tujuh tahun baki tempoh konsesi. IPP sudah mendapat pulangan modal kos mereka dan telah membuat keuntungan yang besar. Satu sumber berkata, dalam tempoh tujuh atau lapan tahun mereka kembali pelaburan mereka. Jadi menjual kilang mereka ke 1MDB mereka memperolehi bonus besar atau keuntungan yang luar biasa.

16 Mengapa kita memerlukan 1MDB sebagai dana sovereign  apabila kita sudah mempunyai Khazanah? Untuk siapakah ada 1MDB? Mengapa dana 1MDB disimpan di luar negara apabila MIDA bekerja keras untuk menarik FDI? Mengapa begitu sukar untuk juruaudit untuk meluluskan akaun 1MDB jika segala-galanya adalah di jujur dan ikut perundangan? 

Mengapa 1MDB apabila kita mempunyai Khazanah?
17 Rakyat Penting Malaysia seperti Musa harus berhenti menjadikan orang ramai bodoh. Untuk rekod, Musa tidak dapat bekerja dengan Dr Mahathir dan beliau meletak jawatan dengan kerelaannya sendiri, mempercayai bahawa Umno akan meminta beliau untuk kembali dan memaksa Dr Mahathir untuk menolak perletakan jawatan beliau.

 18. (Tun) Abdul Ghafar Baba merupakan Timbalan setia tetapi Anwar menggulingkannya. Anwar benar-benar "memecat" dirinya dengan tingkah laku dan tindakannya.

 19. Dr Mahathir tidak pernah benar-benar mempercayai (Tun) Abdullah Ahmad Bagawi (Badawi) tetapi terpaksa menerima beliau kerana beliau (Abdullah) adalah popular dengan Umno dan Dr Mahathir memerlukan seseorang untuk berdepan dengan PAS.

 20. Abdullah tidak dipecat oleh Dr Mahathir. Dr Mahathir bukan  ahli Umno pun ketika itu. Abdullah terpaksa meletakkan jawatan oleh Umno. Tetapi Umno tidak akan memberi tekanan kepada Mohd Najib untuk meletak jawatan. 

 21. Kalaulah Musa menjadi lebih sabar sedikit dan tidak meletak jawatan, beliau akan menjadi PM dan Anwar tidak akan mewujudkan keadaan huru-hara ini jika dia telah menunggu gilirannya.

 22. Dr Mahathir telah cuba untuk menasihati Mohd Najib (tanpa hebahan) dalam pertemuan satu-sama-satu. Enam bulan selepas pilihan raya umum Mei 2013  Dr Mahathir bertemu beliau. Dr Mahathir berkata beliau memberitahu PM bahawa strategi pilihan raya adalah salah. PM itu bergantung pada populariti peribadinya dan pemberian tunai. Dr Mahathir berkata, wang tunai tidak membeli undi tetapi PM seolah-olah percaya bahawa wang tunai adalah raja.

PM percaya populariti peribadinya
 23. Dr Mahathir berkata Mohd Najib melakukan yang teruk pada tahun 2013 - lebih buruk daripada Abdullah pada tahun 2008. Umno meminggirkan Abdullah tetapi tidak Mohd Najib. Apa pengajaran yang telah Umno pelajari ? Apa yang telah berlaku kepada bedah siasat? Umno telah membuat perubahan? Ini adalah persoalan yang "ikhlas" Pemimpin Umno perlu jawab daripada mereka berkata menghormati Dr Mahathir dan menyokong PM.

 24. Kerajaan mendakwa bahawa pertumbuhan ekonomi kita adalah antara yang terbaik di dunia. Jika ya mengapa hutang negara dan hutang peribadi begitu tinggi? Kerajaan hidup atas wang yang dipinjam begitu juga rakyat. Ini bukan pertumbuhan berkualiti.

 25. Jika ekonomi baik-baik, mengapa tidak kerajaan mengurangkan hutang negara? Jika inflasi adalah rendah dan pendapatan isi rumah semakin meningkat, bagaimana datang kurang dan orang kurang mampu untuk membeli rumah? Walaupun bank-bank enggan meluluskan pinjaman bagi rumah berharga sederhana.

 26. Memasuki perumahan (dalam) keadaan tidak menentu ini adalah apabila kerajaan terpaksa masuk (bidang) perumahan tetapi setakat ini tiada projeknya telah siap. Kedua-dua Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) mempunyai pengalaman sifar dalam perumahan.

 27. Pemansuhan ISA adalah satu kesilapan besar. Sekarang Mohd Najib mahu menghapuskan Akta Hasutan. Akar umbi ahli-ahli Umno tidak bersetuju. Adakah PM membuat kesilapan lagi dengan menghapuskan Akta Hasutan?

 28. Sekumpulan berpengaruh Melayu telah mengemukakan petisyen kepada Majlis Raja-tidak bersetuju dengan pemansuhan Akta Hasutan. PM ada bersama mesyuarat itu. Adakah dia telah melakukan apa-apa? Semua yang kita dengar adalah media arus perdana mengeluarkan propaganda harian Akta Keharmonian yang dicadangkan untuk menggantikan Akta Hasutan.

 29 Jika kita sedang melakukan dengan baik, mengapa kerajaan begitu terdesak mengenai mahu menyertai TPPA? Bolehkah syarikat kita pergi ke Amerika Syarikat untuk bersaing? Bolehkah syarikat-syarikat Bumiputera bersaing dengan syarikat-syarikat Amerika di sini? (negara sendiri). Rayuan KKA kepada Mustapa Muhamed untuk memberitahu kebenaran tentang TPPA dan ekonomi.

 30. KKA terus bimbang tentang masa depan dan kualiti pendidikan negara dan elitisme pendidikan swasta yang semakin meningkat  apabila Menteri-menteri, ahli-ahli politik kanan dan ahli perniagaan bersaing untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah swasta manakala memberitahu rakyat keistimewaan Sekolah Kebangsaan. Malah sekolah pencapaian tinggi seperti Abdul Hamid College di Alor Star telah jatuh dari tangga (prestasinya) kerana "campur tangan politik" dengan mengorbankan kecemerlangan. Wallahuaklam. - di alihbahasa dari sumber ini
Comments
4 Comments

4 comments :

abuamir said...

Kadir jasin ni semua yg berkaitan dgn madey kutty betul, org lain semua salah. madey kutty ni pula bila projek/syarikat yg diswastakan kerajaan tu dpt kat anak/kroni dia senyap tapi kalau dia tak dpt siaplah mengamuk satu malaya. madey kutty saje betul kpd kroni dan pentaksub beliau sp kadir jasin, zam maiden,daim, ibrahim ali dll. syed moktar pun pasti tersenyum, apa lagi yg boleh aku baham???

PAS pun ada pentaksub pemimpin juga serupa umno!!!

Anonymous said...

Another tajuk yg sesuai..
1. presiden pkr x kuat, ketum kuat dot dot dot
2. mb x remote, ketum kuat dot dot dot
3. Ijah x menipu, ketum kuat dot dot dot

Udah2 ler ngambil upah hina org lain..smpi diri sendiri terhina x nampak...

Anonymous said...

Sian teman tengok yop (cikgu ali) ni dah banyak terpesong...dah main apa yg ada dlm kepala ..nak sama kan kes umno dgn pas kononnya utk dibuka minda..gamaknya sakit yop ni dah melarat kot.. biar org fitnah menantu presiden bila dijelaskan idak pulak nak perbetulkan..rasa rasanya bila buat semua yg ditulis ni ada ke rasa semakin dekat dgn Allah..rajin solat..baca quran..lagi banyak berzikir dan berdoa..kalau lagi kurang tanda bahaya tu..moga sama2 kita dapat hidayah Allah

Anonymous said...

wahai Anonymouse 15.00.bertaubatlah cepat sikit.kau selalu memfitanh orang.kau kean ingat ada siksa kubur,ada siksa di akhirat.kau ada anak bini,ada mak.Jangan tak bimbang apa yang kau tuduh orang nanti kena bini atau mak kau.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...