GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Sunday, October 26, 2014

Teruskan perjuangan kamu, wahai anak muda!

 Seorang lagi pejuang  muda yang hebat dilahirkan.Kita kagum dan beruntung Kerana juangan untuk membenteras ketidak adilan di negara kita Malaysia ini masih ada yang akan meneruskan kelangsungannya.

Sebelum ini, pergerakan pelajar kelihatan lesu dan 'malu-malu' macam pondan tua kalau dibandingkan semasa di era Anwar di 70-an dahulu. Namun kini kita dapat melihat perubahan yang ketara. 

Kebangkitan semula gelombang pelajar ini ada pada diri Safwan Anang , Adam Adli Abd Halim dan beberapa rakan lain mereka. 

Semoga gelombang kebangkitan aktivis muda ini akan terus bersemarak dalam memperjuangkan citi-cita membina bangsa yang bertamadun dan terhormat.

Teruskan perjuangan kamu, wahai anak muda!

Pecatlah saya kalau berani, kata pemimpin pelajar UM

Dalam usaha memulakan fasa baru "reformasi" di kalangan belia di negara ini, Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) Fahmi Zainol kini menghadapi ancaman penggantungan dan dalam jangka masa panjang, menurut jejak langkah aktivis belia Safwan Anang dan Adam Adli Abd Halim yang disabitkan hukuman penjara.

 Tetapi pelajar berusia 23 tahun dan pemegang biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) itu tidak terpengaruh dengan ancaman universiti dan kemungkinan penjara, jika itu adalah apa yang diperlukan untuk menyedarkan rakyat Malaysia tentang penyalahgunaan kuasa oleh Putrajaya.

 "Jika mereka mahu buang saya, teruskan. Biarlah ini menjadi pengajaran kepada orang ramai mengenai apa yang berlaku di universiti dan Malaysia," kata Fahmi kepada The Malaysia Insider.

 "Biar pelajar melihat kebenaran, ketika mereka boleh mendapatkan ilmu dari institusi terkemuka di Malaysia, akhirnya mereka masih dikawal oleh pihak berkuasa yang tidak adil.

 "Saya bersedia untuk dipecat, untuk dipenjara, apa pun demi menjadikan Malaysia tempat yang lebih baik."

 Fahmi merupakan generasi pelajar yang dibimbing secara langsung oleh ahli akademik yang terbaik di negara ini yang tidak berpuas hati dengan sikap masyarakat dan kerajaan yang memerintah.

 Pelajar tahun akhir Pentadbiran dan Keadilan Sosial itu katanya diinspirasi oleh profesor, pensyarah dan rakan pelajarnya untuk menyahut cabaran mengetuai gerakan mahasiswa untuk membawa perubahan.

 "Sebagai pelajar kita perlu membuat pengorbanan ini, sama ada kita suka atau tidak, kerana Malaysia perlukan perubahan. Kerajaan tidak patut memperlekeh pengaruh mahasiswa.

 "Lihat sahaja Umbrella Revolution di Hong Kong dan reformasi di Indonesia. Ia bermula dengan pelajar," kata Fahmi.

 Pemimpin pelajar itu kini bermasalah dengan pentadbiran universiti kerana menjemput ketua pembangkang dan alumni UM Datuk Seri Anwar Ibrahim ke kampus untuk berucap pada malam rayuan kes liwat beliau.

 Program yang bertajuk "40 tahun dari UM ke Penjara" diumumkan haram oleh Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Profesor Datuk Dr Rohana Yusof, kerana akan "merosakkan imej" universiti.

 Namun Majlis Perwakilan Pelajar UM yang diketuai Fahmi bukan sahaja ingin meneruskan dengan program tersebut, tetapi juga menggunakannya sebagai platform untuk memulakan gelombang "reformasi" kedua – seruan pembaharuan yang pernah dibuat Anwar selepas dipecat dari Kabinet.

 Majlis Perwakilan Pelajar UM itu menjemput pelajar dari seluruh negara supaya menghadiri program tersebut serta berkumpul di Putrajaya keesokan harinya untuk menunjukkan solidariti dengan Anwar ketika rayuan kes liwatnya di Mahkamah Persekutuan.

 "Kami akan membantah untuk menunjukkan kepada pemimpin kami tidak puas hati dengan sistem dan supaya mereka membuka mata dan telinga. Belia akan bangkit dan masyarakat akan turut serta membanteras ketidakadilan," kata Fahmi.

 "Kami mahukan Malaysia baru. Mari kita hentikan politik lama yang hanya menyakitkan kita."

 Fahmi bukan aktivis yang pertama dalam beberapa tahun ini yang mencabar kerajaan dengan kegiatan aktivis sosial, dan mungkin bukan yang terakhir sementara ahli akademik yang lantang bersuara seperti Profesor Dr Azmi Sharom dan Dr Abdul Aziz Bari tetap mengajar belia tentang kepentingan demokrasi sebenar.

 Fahmi mengikut jejak langkah seniornya Adam Adli, Safwan Anang dan Ali Abd Jalil – semuanya didakwa di bawah Akta Hasutan 1948.

 Adam dan Safwan kedua-duanya bersumpah akan meneruskan kegiatan aktivis sosial mereka dan tidak ditakutkan dengan ancaman penjara, sementara Ali mengumumkan semalam mencari suaka politik di Sweden.

 Walaupun Fahmi berkata dia sanggup diheret ke penjara untuk Malaysia yang lebih baik, dia mengakui ibu bapanya risaukan keselamatannya dan kemungkinan biasiswanya akan ditarik. Berasal dari Permatang Pauh, Pulau Pinang, dia anak yang ketiga dari enam adik-beradik dan ibu-bapanya tidak mampu membayar yuran tuisyennya jika Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak meneruskan biasiswa pelajaran baginya.

 Ugutan seperti itu tidak mustahil. Pada bulan Jun, seorang bekas pelajar JPA dan pelajar Australian National University, Aslam Abd Jalil diminta memberi surat tunjuk sebab dari jabatan kerana menyertai forum tentang kaum, agama dan kerabat diraja oleh Ahli Parlimen Tony Pua.

 "Ibu-bapa saya agak risau, tetapi saya yakinkan mereka saya sedang lakukan ini demi negara, demi mereka dan adik beradik saya," kata Fahmi.

 "Saya katakan kepada mereka, jika bukan diri sendiri, siapa lagi yang boleh kita harapkan? Kita tidak boleh biarkan apa yang sedang berlaku di Malaysia sekarang."

 Dia menambah, sebagai seorang pelajar, inilah masa yang terbaik untuk memperjuangkan hak rakyat, daripada menunggu masa dibebani kerjaya dan keluarga.

 Sebagai seorang belia bujang tanpa tanggungjawab, dia menghabiskan masa menjadi sukarelawan di pusat kanak-kanak yatim dan membaca buku tentang sains politik.

 "Saya gemar membaca buku tentang kehidupan tokoh politik seperti biografi Anwar dan Tun Dr Mahathir Mohamad, serta tulisan mereka," katanya, menambah dia sedang memikirkan kerjaya dalam politik untuk masa depan. 

"Sejak saya menyertai pilihan raya kampus, menjadi cita-cita saya untuk menjadi calon negeri atau kerusi Parlimen selepas saya selesai belajar. Namun sementara saya masih pelajar saya tidak akan menyertai apa-apa parti dan kekal tidak berat sebelah."

 Apabila disoal mengapa dia begitu tegas dengan kerajaan Barisan Nasional (BN), Fahmi membangkitkan defisit bajet dan penggunaan Akta Hasutan oleh Putrajaya untuk mendiamkan pengkritik sebagai puncanya.

 Dia berkata sebagai Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UM, dia juga mengalami sendiri bagaimana BN tidak mempedulikan belia.

 "Saya menjadi calon dua kali dalam pilihan raya kampus, jadi saya ada berunding dengan kerajaan beberapa kali. Mereka selalu katakan mereka mahu idea tentang bagaimana untuk memperbaiki diri, tetapi apabila idea diberi mereka tidak pandang pun."

 "Sekarang mereka katakan kita tidak mematuhi kerajaan dan universiti. Tetapi ini semua tidak perlu berlaku sekiranya mereka mendengar suara kita apabila kita gunakan saluran yang rasmi."

 Fahmi berkata dengan kebangkitan pelajar pada Isnin dan Selasa, dia berharap sesuatu yang "lebih besar" akan berlaku di seluruh negara yang akan memaksa kerajaan sedar ia tiada pilihan selain berubah.

 "Saya ingin melihat Malaysia berdiri dan membenarkan Malaysia yang sebenar – seperti yang patut, dengan kekuatan dan sumber dan kekayaannya. 

 "Saya inginkan Malaysia ditadbir mereka yang prihatin dengan rakyatnya dan akan menerajui negara ke hadapan, membawa semua kaum bersama sebagai satu. ~ OLEH ANISAH SHUKRY– 26 Oktober, 2014.SUMBER
Comments
9 Comments

9 comments :

Anonymous said...

Macamana ni tuan hussin...pembaca blog tuan ni bila selisih pendapat terus nak maki...saya rasa saya takla guna ayat maki...tetiba kata bertopeng syaitan...jgn jd mcm puak umno...harap tuan hussin boleh nasihat diorang tu...saya terbuka dan tak kisah tapi malu la sikit adab kita org pr ni jgn la sama mcm umno nk marah pun jgn la maki2...saya ni anon yg komen pasal zulhazmi layak jd mursyidul am tu..hehehe jgn marah nooo...

Anonymous said...

Bilakah MSU akan memecat PasMa?

Anonymous said...

Anon 11:42

Yang kencang memaki orang tapi fakta ileek tu memang cai-cai UMNO. Dah jenis barang xboleh pakai.....

kereta kuning said...

Klu pas pecat pasma...apa beza pas dgn umno...sama je...pentadbiran kuku besi..

Anonymous said...

Kita perlu media yang pelbagai. Utusan, TV3 condong ke BN, Tranungkite, Detikdaily condong ke PAS, Al Hussein nampaknya condong ke PR dan PKR.Teruskan AlHussein

mosabit said...

bila negara dipimpin oleh si pengumpul harta...
inilah jadinya..
mentaliti 40 penyamun telah menjadi barah dan HIV ....

selagi rakyat jelata pengundi tegar keris telanjang dan dacing ketinggalan zaman itu masih ketagih dengan kain pelekat ,jamuan free dan brim serta yg sewaktu dengannya..maka apalah harapan yg ada????...mereka akan sentiasa dibongzaikan pemikirannya dan menjadi binatang ternakan kepada sang penyangak spesis 40 penyamun...

Kita pula jangan putus asa..LAWAN TETAP LAWAN...selemah2 pejuang ialah melawan di kertas undi disetiap pilihanraya....mudah2an akhirnya walau kita telah tiada di muka bumi ini..hiharapkan anak cucu kita akan berjaya mengecapi kejayaan yg telah kita kita dan datok nenek kita mulakan sejak 1511 lagiii....

AMINNNNNN...


Anonymous said...

Takat maki ala Amno apa nak heran..Quran pun ada makian Celaka kedua tangan Abu Lahab..adakah kerana kafirnya dia? Kalau begitu mesti kafirun yang lain pun dimaki jugak..Si Abu Jahal ni suka ganggu, tabur fitnah dan adu domba Nabi SAW dengan penduduk Makkah..tak henti2..golongan Ulama jangan meniru perangai begini..rosak agama dan jamaah Islam nanti..kalau dah tak mampu serah pada yang berkelayakan...

Anonymous said...

anak muda phil kudda...gelap langit nak hujan

Anonymous said...

Inilah akibatnya pemimpin yg dilantik tidal amanah. Mereka dilantik utk mentakbir harta rakyat tetapi mereka sibuk berniaga pula dgn harta rakyat. Bila buat projek berapa komisen utk mereka Dan kroni .

Jahanam negara jika pemimpin sibuk berniaga dgn rakyat. Harta/cukai itu rakyat yg bayar bukan duit/harta um no. Selagi ada penyokong um no yg bodoh negara akan menuju kebangkrupan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...