GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Thursday, October 16, 2014

Tuang Presideng atau Presideng Tuang?


Reaksi dari seorang pembaca mengenai komen Tuang Presideng mengenai pembentangan Bajet 2015 beberapa hari lalu:
" Saya mendengar dan menekuni pembentangan Bajet 2015 oleh Menteri Kewangan Pertama yang juga YAB Perdana Menteri Malaysia pada hari Jumaat 10 Oktober 2014" 
 Soalan: Mendengar depan TV atau mendengar sendiri di parlimen? Yang nampak hanya papan tanda nama Marang sahaja....
Hari tu pun tuang, tapi nak komen juga pasal bajet konon nak beri gambaran dia ada bersama dalam dewan...tapi semua orang tau...komennya itu pun orang lain tolong buatkan...

Dalam komennya itu, Tuang Presideng berkata, "Respon awal saya ialah ......." Maknanya akan ada respon selanjutnya dari beliau.

Sepatutnya, Tuang Presideng akan membentangkan hujahnya berbahas di parlimen.Takanlah nak diharapkan Nik Abduh atau Tantawi berdua tu...depa orang baru bukan boleh nak berhujah pun...

Malanglah kita semua, kerana tak berpeluang nak dengar hujah tuang Presideng.... Kerana dia ada urusan yang lebih penting dari menghadiri sesi perbahasan Bajet 2015 yang sedang berlangsung.Korang tak ngaji Fiqh Awlawiyyat mana tahu ... Maslahat berdakwah keluar lebih diutamakan dari maslahat isu semasa melibatkan kepentingan rakyat?


Beberapa komen di face book mempersoalkan kewajaran Tuang Presideng yang tuang:
Takwim Dewan Rakyat untuk Tahun 2014. Takwim ni bkn baru keluar. Jadi kalau ada Ahli Parlimen yang nak keluar negara atas urusan peribadi atau urusan rasmi sekali pun, mesti pandai2 untuk susun jadual. Tambah sekarang ni waktu perbahasan BAJET 2015, sepatutnya tidak ada Ahli Dewan Rakyat yang ponteng ke luar negara atau ke mana-mana atas urusan peribadi. Kalau rasa tak suka masuk Dewan, tak payah kalot nak jd Ahli Dewan. Jangan hanya kerana kita tu ketua parti, kita boleh buat suka hati.
 Kalau elaun yg kita dapat tu untuk tujuan berada di dalam Dewan, kita tak pergi dewan, agak2nya elaun tu halal ke haram ke makruh? Sendiri mau ingat la.~ 
ذوالحزم شاريف
Tugas utama seorang ahli Parlimen adalah menghadiri dan melibatkan diri secara aktif di dalam sidang dewan rakyat yang akan menentukan dasar serta polisi negara. Itulah juga harapan pengundi apabila memilih mereka di dalam pilihanraya. Malangnya ketika sidang dewan rakyat bersidang bagi penggal-penggal yang telah ditetapkan ramai ahli parlimen tidak hadir atau hanya datang untuk tidur, bermain telefon, update status fb, jadi tukang sorak, merasmikan majlis sana sini dan trend terbaru melakukan lawatan ke luar negara semasa dewan rakyat sedang bersidang. Kita rakyat mahu melihat sajahkah atau kita perlu menukarnya?~Haris Alimudin
Nak tanya puak UG dan GU : Ini Tuang Presideng atau Presideng Tuang??
Comments
12 Comments

12 comments :

Gadget said...

hadi takut kena buli kot

pembentangan bajet la paling penting utk pembangkang hadir.

kerana ia melibatkan nasib rakyat dn negara selama setahun.

kecuali pemimpin tk pentingkan rakyat.

bunbinban said...

More to presideng tuang..hahaha..kita x leh nak komen apa...dorang penuh satu rumah kitab2. Lgi pun tuang presideng kan timbalan ulamak dunia...gerenti masuk syurga xde hisab2. Duit haram?. Tuang presideng pegang je terus halal...hahaha

Libang Libu said...

Presiden tuang?
kah kah kah kah!!!
kelakar la syeikh, kahkahkah!
lepas pil, masuk bab tuang plak.

Anonymous said...

ESOS 500000 dah nampak
BMW 7siri dah nampak

Ulang alik ulang alik London Turki..
siap pegi dgn wostad2 jer tuu?
hello AUDIT..brp kos nya ya pak?
hello BARUA..presiden TUANG ada klass tau!? BANYAKnya DUIT!?
Tabung kopiah n tin2 Milo pi mintak sedekah kutip DUIT!

siap bawak wostad2 yg intelligent..
wah! wah! dakwah kat negri omputih

itu gerenti DAKWAH pasal pilkuda yg dijaja oleh BARUA2 kat TV3 tu he he!


Anonymous said...

kau orang silap.Hj.hadi ada duduk di antara Anwar dan Lim kit siang.Cuma kau ornag tak nampak je.hanya golongang Ug sahaja yang nampak.Hj Hadi bolih buat apa sahaja kerana dia ada kuasa veto.siapa nak marah dia.?siapa marah Hj Hadi sila keluar Pas.Kah.kah.kah.

Anonymous said...

Lain kali kalau ada kopiah dan tin milo kosong lalu abaikan. Munkin sebahagian dari hasilnya menyumbang kepada pembelian tiket penerbangan malaon malaon ini.

Anonymous said...

Tang haram makan duit elaun pasal tak pi mesyuarat jangan kalut..sat gi Din Ayam Pakar Modified Kereta, Nik Abdoh Pakar Kena Buli dan Tantawi Vellfire Minyak Motor Free akan keluarkan hadis2 dan sirah Nabi..ulama pewaris Nabi..sokong ulama tak masuk bahas hal rakyat marhein perjuangan para Nabi sejak Adam as..

Anonymous said...

Kasihan sungguh...org yg membuka ruang dan mengaibkan org tanpa mengetahui hakikat keadaan sebenar dan cuba mewujudkan suasana fitnah akan menerima ..ya Allah berikanlah hidayah pada merekabalasannya..tunggu dan lihat..jgn nanti dah terkena baru nak menyesal...

Anonymous said...

Bangsat betul hadi ni.. hari tu dia tuduh wan azizah tak layak sebab tak pandai berhujah.. jadi tak syarei lantik wa azizah.. ni dia datang nak berhujah pun tidak.. syarei ke.. barua.. macam islam ni dia punya.. nak tentukan syarei ke tidak...

Anonymous said...

Lebih kesian...orang yang mempamerkan dengan bangga keaiban dirinya untuk menunjukkan dia hebat...dia maksum. Tak begitu Anon 13:00

Aib setakat dia sorang takpe. Ini nak merosakkan sebuah parti islam milek ahli. Lebih sedih sdra mempertahankannya....

Anonymous said...

kalau kerja dgn kerajaan atau swasta, ponteng boleh dipecat. tp bila kerja dgn rakyat, rakyat pula jadi barua...

apa hukum dapat gaji dari rakyat tapi tak buat kerja untuk rakyat.

kalau nak buat kerja untuk rakyat di uk tu, pergi jadi mp sana!

halalkan ke duit rakyat yg byr kat dia bila dia tak buat kerja?

Alhusseyn Alhusseyn said...

Kalau dah tak minat mewakili rakyat, berhentilah jadi wakil rakyat, tumpukan sepenuh masa berdakwah keluar negara, maklumlah dah jadi Naib ulama dunia..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...