GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Sunday, November 02, 2014

Rentikanlah nak perbodohkan orang PAS ...Derih OOiii!

Catatan Dhuha Ust Idris Ahmad

Kenapa perlu reka cerita, Pas hendak join dengan Umno. Sehingga merosakkan persepsi Pas di kalangan orang awam. 

Orang yang bawa cerita ini, mungkin dia tidak faham Perlembagaan Pas, ada masalah peribadi, masalah hati atau memang itu profesion beliau yang pada perkiraan dia boleh menjadi "Amal Soleh" sewaktu di dalam kubur. 

Ada.... Jangan cakap tak ada 


Hendak bersama Umno - Jangan cakap tak ada “Kita tidak sepatutnya berfikir nak berpakat dengan UMNO. Sebaliknya kita perlu berusaha memperkasakan Pakatan Rakyat.

 Ada pihak perwakilan yang kata mana ada di antara kita yang nak pergi berunding atau bersama dengan UMNO. Saya nak beritahu bahawa ketika kami di Perak dah buat keputusan sungguh tegas untuk tidak bersama UMNO dan dah putus untuk bersama DAP dan PKR, kami dihubungi oleh pimpinan tertinggi, ”Tak bolehkah kita kaji keputusan untuk bersama dengan UMNO?”.

 Ada saudara-saudara! Jangan cakap tak ada. Cuma saya tak nak sebut namanya. Tapi saya nak katakan ada. Sebab itu janganlah saudara-saudara terus buat keputusan seolah-olah semua orang dalam PAS tak ada yang berfikir begitu (yakni untuk bersama dengan UMNO). Ada! Tapi saya tak layan.”.~ Ustaz Ahmad Awang – Mantan Naib Presiden 3

Catatan Dhuha Ust Idris Ahmad

Perlu diingat, Pas bukan hak peribadi mana-mana individu. Kalau ada mana-mana individu teringin dengan Umno, biarlah dia seorang. 

Organisasi Pas tidak semudah itu untuk membenarkan Pas bersatu dengan Umno. Ketika Pas hendak menyertai Kerajaan Campuran 1971, Satu Muktamar Khas dibuat. Keputusan itu mendapat tentangan yang hebat daripada perwakilan. Setelah diundi, majoriti tipis yang menyokong. 

Ust Hj Idris Hj Ahmad 9 Muharam 1436 / 2 November 2014 Ahad.

PAS bukan hak Presiden atau MSU sahaja   ....ada perlembagaannya



Hanipa Maidin dalam ucapan penggulungannya menyebut bahawa Majlis Syura Ulama dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertindak melampaui kuasa dalam menetapkan calon menteri besar Selangor.

 Menurutnya pada pindaan perlembagaan pada 1983 memutuskan bahawa tugas presiden perlu menumpukan soal tanggungjawab bersama dan turut menghapuskan pemusatan kuasa kepada presiden.

 "Ia dipinda dan sememangnya tidak ada peruntukan khusus (mengenai kuasa veto presiden).

 "Kita tidak menafikan presiden boleh buat keputusan tetapi dari soal perlembagan presiden biasanya merujuk kepada AJK PAs Pusat," katanya. 

"Tidak ada sebarang masa bahawa pandangan Luham (Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia) mewakili kebenaran secara keseluruhannya dan kita pun tidak berniat begitu," katanya.

 'Apa salahnya rujuk Luham?' Beliau menambah, Luham yang diketuainya perlu dirujuk dalam mentafsir ruang lintup kuasa tersebut.

 "Apa salahnya Majlis Syura Ulama, dalam mentafsirkan perlembagaan (PAS), apa salahnya Luham dirujuk untuk membantu Majlis Syura Ulama untuk memberi tafsiran (terbaik). ~ MK.

 "Majlis Syura Ulama mesti mengetahui kaedah pentafsiran (undang-undang). Tak salah kalau merujuk pentafsiran moden... Perlembagaan PAS mengikuti semangat daripada Al-Quran," katanya dalam ucapannya.
Comments
10 Comments

10 comments :

BJ Zainulfaqar said...

Ustaz Idris Ahmad sendiri mungkin mendalami sindrom penafian atau cuba menipu dirinya mengenai mewujudkan idea UG dalam PAS.

Lebih malang jika beliau menipu ahli PAS serta rakyat Malaysia, kerana beliau adalah Ustaz dan ulamak.

Anonymous said...

Kalau majoriti nk join baru la betul2 nk join...cik hussin oiiiii...kalu sekerat dua belum tentu...org pas memang tak bodoh cik hussin oiiii...org pkr dan dap tak tau la pilih calon ikut tangkap muat lepas menang lompat parti join bn...cerdik ke bodoh diorang ni cik hussin?orang yg pilih diorang bertanding cerdik ke bodoh?jawab soalan ni je jgn dok melalut hal lain cik hussin hahaha dah tau trick cik hussin spin melalut hahaha...

Anonymous said...

klu dah sekepala dan senakhoda dgn kakiFITNAH
kaki AUTA
kaki U-turn
kaki khianat
se se seEKOR pon lobai2 wostard2 nih gua dah tak caya!

masing2 PERASAN & 'hijack'gelaran2.. seolah2 mrk lah yg fakeh..mrk laa pewaris nabi..mrk lah ulamak,
mrk lah yg wajib diwalaq..
pd hal mrk lah sbnr2 ular ular ularrMAK ddlm semak

XUMNO said...

Husin, Yang awak menyibuk tantang apa Pas buat fasal apa??? Awak adalah cai dan penulis suruhan PKR, tak ada kena mengena dengan Pas. Kenapa sibuk2 hal rumah tangga orang lain, sedangkan pemimpin awak sekarang sedang menghadapi saat getir? Aku tahu kau tak akan keluarkan komen aku ni. Teruskan kerja awak sebabgai babu PKR sudahlah.

Anonymous said...

Selangor pasti jatuh tersungkur...dap mungkin akan mengekalkan kerusi mereka paling tidak 13kerusi..pas juga turut terjejas dengan anggaran kerusi yg kekal cuma 5 tetapi yg paling mengejutkan ialah pkr yg paling teruk terjejas dengan kerusi yg tinggal hanya 2 sahajq mengikut andaian dan kajian saya...harap pr perlu kuatkan lg jentera penerangan selepas isu mb selangor berlalu kerana rakyat bawahan yg tidak faham isu masih lg keliru mengapa khalid ditukar sedangkan sekarang isu yg diguna untuk serang khalid telah diputihkan oleh azmin (kidex&langat 2)dan rakyat non partisan sedang melihat isu ini iaitu golongan muda...idealisme mereka berbeza dari golongan veteran yg mewakili pemikiran lama seperti ahli politik yg menerajui parti masing2 sekarang...jika mahu kekal selangor maka kerja kuat dari sekarang dekati orang muda dan beri kefahaman kepada mereka kerana mereka ini bersemangat/non partisan/kritikal...jika kamu salah maka kamu tetap salah pada pandangan mereka tidak kira BN PR...ini hanya analisis bebas dikalangan org muda...bukan muktamad harap maklum...sekian

abuamir said...

Puak2 ustaz yg nak bersama dgn umno lebih baik terus teranglah, tak payah pusing2. Cakap ajelah nak bawa PAS bersama umno kan mudah. Penyokong PR akan tetap terus sokong PR tolak umno/bn.

Jgn bersifat munafik..........

Anonymous said...

Anon 7.00..saya tahu PKR ada masalah dalaman. PAS terjejas sebab mentaliti melayu masih x berubah. Tengok saja peratus undi yang PAS perolehi. Ini adalah ditempat dimana majoritinya melayu.
PKR? terjejas tapi tidak sampai hilang kerusi. Apa yang saudara Azmin lakukan sekarang adalah terbaik. Turun padang dan berbelanja untuk pembangunan asas..melainkan pihak majlis perbandaran sabotaj usahanya utk melakukan apa yang disuruh seperti hal sampah dan jalanraya berlubang dlm masa berlubang...

Anonymous said...

Sokong Anwar sebab mempertahankan SIS. Alhussin pun penyokong SIS tegar sebab kuat membela bontot Anwar.

Anonymous said...

PasMa dah ada...apa lagi jadi la parti politik. Mesti ramai nak join sebab orang dalamnya inteletual dan liberal thingking belaka. Sesuai dengan pwemikiran DAP n PKR.

Pengikut ramai.Mungkin SIS pun berminat. Biarkan PAS mampos dengan UG je.

Apa macam ada brani ke... dari siang malam dok melalak pasal UG.

Anonymous said...

UG ni suka bau bontot UMNO, pasal diaorang Melayu walaupun perangai celaka, nak senang lenang kat kawan UMNO CELAKA.
Mcm Nasaruddin Hassan terbang kesana kesini dgn Najib bangga enjoy duit rakyat Makaysia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...