GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Saturday, December 06, 2014

Angkara Nakhoda , anak kapal berantakan


Nakhoda Kapal memikul tanggung jawab penting dalam sesebuah kapal. Tugas seorang Nakhoda Kapal adalah bertanggung jawab ketika membawa sebuah kapal dalam pelayaran, baik itu dari pelabuhan satu menuju ke pelabuhan lainnya dengan selamat. Tanggung jawab itu meliputi keselamatan seluruh penumpang atau barang yang ada dalam kapal.

 Nakhoda Kapal ialah seseorang yang sudah menanda tangani Perjanjian Kerja Laut (PKL) dengan Pengusaha Kapal dimana dinyatakan sebagai nakhoda, serta memenuhi syarat sebagai nakhoda dalam arti untuk memimpin kapal sesuai peraturan perundang-undangan yang berlaku.

 Secara ekplisit menyatakan bahwa tanggung jawab atas kapal hanya berada pada tangan nahkoda, tidak ada yang lain. Jadi apapun yang terjadi diatas kapal menjadi tanggung jawab nakhoda, kecuali perbuatan kriminal.

 Misalkan sekumpulan anak kapal yang sedang bertugas dianjungan sewaktu kapal mengalami kekandasan. Meskipun pada saat itu nahkoda tidak berada di anjungan kapal, akibat kekandasan itu tetap menjadi tanggung jawab nahkoda kapal.

 Contoh yang lain kumpulan Masinis sedang bertugas di Kamar Mesin ketika tiba-tiba terjadi kebakaran dari kamar mesin. Maka akibat yang terjadi karena kebakaran kapal itu tetap menjadi tanggung jawab nakhoda.

 Kalau melihat hal tersebut di atas maka secara ringkassingkat tanggung jawab dari seorang Nakhoda Kapal adalah sebagai berikut :

1. Memperlengkapi kapalnya dengan sempurna
2. Mengawaki kapalnya secara layak sesuai prosedur/aturan
3. Membuat kapalnya layak laut (seaworthy)
4. Bertanggung jawab atas keselamatan pelayaran
5. Bertanggung jawab atas keselamatan para pelayar yang ada diatas kapalnya
6.Mematuhi perintah Pengusaha kapal selama tidak menyimpang dari peraturan perundang-undangan yang berlaku.

 Tugas Nahkoda Kapal adalah diatur oleh peraturan dan perundang-undangan tertentu.Bukan main hentam keromo buat u-turn ketika masa laut bergelora! 

 a) Maka kalaulah bahtera itu merupakan PAS, maka Nakhodanya adalah Hj Hadi.

 b) Perjanjian Kerja Laut (PKL) dengan Pengusaha Kapal , bolehlah kita anggap sebagai Tahaluf Siyasi dengan rakan-rakan parti gabungan Pakatan Rakyat.

 c) Kumpulan Masinis sedang bertugas di Kamar Mesin ketika tiba-tiba terjadi kebakaran dari kamar mesin – Inilah yg sedang berlaku dalam bahtera PAS sekarang – Kekalutan MSU cuba melangkau tugas-tugas JKPP yg menyebabkan batera tekandas ditengah lautan.

 d) Para petugas di anjungan berantakan sesama sendiri sebab arahan Nakoda Kapal yang flip-flop!

Kesemua kekalutan yang berlaku diatas adalah jelas tanggung jawab Nakhoda kerana lemah dan gagal dalam melaksanakan perjanjian Tahaluf Siasi bersama rakan.

Cakap konon mahu bersama dgn PR, tapi mesyuarat tidak mahu bersama. Dah tu pula buat keputusan sendiri yg bertentangan dgn keputusan rakan-rakan....

 Kalau nakhoda punya angkara, maka adalah lebih baik diganti nakhoda baru yang lebih cerdik, barulah bahtera boleh belayar dengan aman dan selamat sampai ke destinasinya.
Comments
17 Comments

17 comments :

Anonymous said...

Bahtera pas...nakhoda hj hadi...tiba2 perjanjian kerja laut (pkl) dengan pengusaha kapal ialah PR hahaha...kalau bahtera tu nama pas secara automatik pengusaha kapal sapa hussin?bukan ke ahli pas jadi pengusaha?ke anwar ibrahim yg jadi pemilik kapal nama pas tu?cerdik sungguh analogi hussin boleh jd ahli majlis profesor negara hahaha...akai ada ka???hahaha..tunggu la tahun depan kontrak nakhoda akan habis seatime dia akan dikira dan tengok la dalam muktamar tahun depan kalau ahli pas nk nakhoda yg mana kalau pemilik kapal nk nakhoda sama dia ofer la kontrak baru sekali dengan perjanjian anak kapal kalau diorang tak suka nakhoda sekarang tahun depan bye bye la dia tu jaaa apa yg hussin kalut sangat sampai tersasul ke PKR an dia nih hahaha kantoi hussin...kalau hj hadi menang lg muktamar tahun depan aku nk tengok blog hussin tulis apa lg hahaha...aku akan tunggu saat itu...ternganga hussin pada firasatku bila saat itu tiba dan terus rebah longlai hahaha...kecewa sekarang akan bertambah kecewa hahaha...hussin akan kata kenapa geng aku tak dapat jd mb!!!!boleh aku pau projek!!!!hahaha

Anonymous said...

Setuju

Anonymous said...

Dah keluar isu nakhoda yg diulas oleh dr asri di fb...firasat saya mungkin hussin akan attach ulasan ini untuk mempowerkan lagi kritikan beliau hehehe

Alhusseyn Alhusseyn said...

Celakalah bahtera kalau dpt Nakhoda mcm si Tanggang yg terlalu angkuh dan sombong....

Anonymous said...

Sumpah lah jd batu apa yg susah...hussin kumpul 200k ahli pasma dan sumpah hj hadi jd batu dlm muktamar tahun depan ha3...abis cerita

Anonymous said...

Anon 12:19

Hang xakan mampu faham isu-isu selain dari pasal liwat, sodomi dan bontot saiful. Bukan aku yang kata tetapi bos hang yang cakap, hangpa semua adalah banggang.

Apa makna banggang? Maknanya akai pendek. Pemikiran cetek. Susah nak paham benda-benda yang perlu guna akai yang kat kepala. Paling-paling terer hangpa, hangpa menggunakan hanyalah pakai kapla lutut untuk pikiaq. Tu pasai yang keluar dari kapla lutut hangpa benda2 yang xleh pakai. Itupun hangpa dah bangga sakan dan rasa cerdik macam Einstein!

Ritchie Blackmore said...

Hayatilah tragedi Titanic kalau kuda2 hadi nk menjilat tuannya.Bukan semuanya nakhoda bijak belaka malah ada yg bahalol pun diangkat jd nakhoda atas sebab tertentu.Lagipun nak bandingkan nakhoda kapal dgn pergerakan politik semasa mmng tak tepat.Yg gua tgk kapal pas walaupun belum tenggelam lg tapi sgt ramai anak2 kapal yg dah lemas dgn peel nakhoda bahalol termasuk dgn gua sekali.Pendekkata tak tenggelam pung kami dah lemas...

Anonymous said...

Hahaha mcm ni je jawapan balas...takde fakta?!kurang2 ulas dan jawabla dengan ilmiah kalau pandai sangat kata orang bangang...ni jawapan bangang ada hati nk kata orang lain bangang...aku bukan umno tp non partisan yg jadi benci pkr bila keluar kajang move bodoh yg perabih duit cukai aku!!!kalau pkr guna duit parti dia nk buat pilihanraya kecik aku tak marah...sama je mcm umno bodoh!!!pkr@umno!!!!

Anonymous said...

Lu nk kata perbandingan hussin buat ni bodoh ke apa bro?lu ahli pas?ahli pas tak bodoh mcm lu bro kalau betul ahli pas upload sijil dlm blog ni hahaha...ayam aku bela boleh cakap dia ahli pas kalau dia ada otak lu bro hahaha...ngaku ahli pas konon blah la lu!!!!hahaha

Ritchie Blackmore said...

Isu nakhoda kapal ni nik zawawi alwala'hi yg punya stateman.Alhussein cuma jelaskan kriterianya sj,yg lu jadi bahalol sebab apa...?lu ni spesis butakayu yg busuk pung lu kata wangi.15 tahun gua jd kuda pas,makin lama gua rasa pas dah takde masa depan dlm pollitik perdana malaysia.2008 gua resign dan joint pkr.Pas tu kolot macam pala hotak lu jgkla...bahaloll

Anonymous said...

15 tahun baru lg lu ingat lama ke hahaha bahalol dah bukak pekung org luar dr parti pkr nk sound pas bangang betul hahaha...lu rasa lambat sebab lu nk cepat dapat projek...masyuk lambat kalo sokong pas lambat menang kalo menang plak susah nk pau projek sebab tu lu kecewa dan pi lompat pkr...patut lu lompat umno sebab kebiasaannya ahli pkr akan lompat umno patut lu advance trus lompat umno hahaha...lu marah ke bro hahaha...

Ritchie Blackmore said...

Tuduhan projek dn pau tu sama macam hadi yg fitnah pil kuda,broker dan barua...barua.bertobatla kuda hadi weh.Gua bukan kontraktor ...din ayam boleh le tibai ratus2 ribu duit saham.Ayam yg lu bela tu ada nama Din x?har...har...har

Anonymous said...

lu yg kena tobat bro bukan gua sebab lu dah sokong orang yg mengjahanamkan duit pembayar cukai nk buat kajang move nk jatuhkan mb sekarang lu tengok alasan yg digunakan nk jatuhkan khalid iaitu kidex dan langat 2 apa jadi bro???!!!azmin setuju terus siap sound menteri federal jangan lengah2 projek hahaha...lu dah sokong penipu rakyat bro hahaha...duit juta2 nk buat kajang move lu ingat sikit ke duit rakyat bro hahaha...ke lu pun dapat jugak projek supply air dan nasik bungkus untuk pekerja projek kidex hahaha...bangsat punya melayu tipu melayu ingat umno je tipu melayu pkr pun sama bangsat!!!!hahahaha

Ritchie Blackmore said...

Memang lu dah kena saka Hadi.Fitnah dah jd makanan lu.Gua ada diKedah x kena mengena dgn krjaan selangor.Pas Kedah kalah pung krn geng ostat fitnah dn cah keting sama sendiri.MKK pas tmpt gua menipu orng kmpung tp tanah krjaan bnyk yg disapu...Fuh mmg huduh benar perangai puak kolot pas ni.Allah memberi hidayah pd gua utk sayonara pas yg menjual agamanya utk survival politik.Bukalah mata telinga lu jgn jd pencacai kpd manusia munafik yg bertopeng jubah dan serban....Allahualam

Anonymous said...

hidayah untuk yg lebih bagus bukan yg lebih hancur hahahaha lu dah salah pilih bro setakat lu sembang pasal kampung lu kt kedah cakap berdegar2 geng ostat rembat tanah gua pun boleh sembang cakap phahrolrazi rembat tanah dekat belakang rumah gua hahaha bagi la fakta bahalol...gua tak main isu bodoh tak de bukti mcm lu itu cara kampungan budak kedah negeri takde hasil mcm lu boleh la percaya ni gua duduk negeri maju lembah kelang masa lu duduk main lompat getah gua dah ada internet bro jgn nk tipu gua...gua bukan nk sokong sgt ulama ke pas ke lantak dia la tp gua dok baca komen dlm blog ni yg syok bantai org tu dan org ni mcm lu ni bagus sgt jd gua rasa geram bk bantai lu balik hahaha sebab tu gua tanya satu soalan kt lu nk tgok sebagus mana parti pkr yg lu dok jilat tu adakah projek kajang move tu menguntungkan rakyat dengan kos pilihanraya yg berjuta yg tidak perlu pun?gus non partisan dan pembayar cukai...cuba lu terang kt gua bagus ke tak kajang lancau move?umno memang pukimak gua dah heran dgn umno tp kenapa pkr nk jd pukimak jugak kenapa nk perabis duit rakyat tanpa sebab yg kukuh?kenapw wahai richie blackmore...lu guna nama gitaris idol gua deep purple tp lu mengecewakan dengan komen yg tidak berfaktq yg nyata yg semua org tau...alasan kt kg kau ada org tau ke?ambik tanah kt kampung kau dengan kajang move sama level dari segi mass media ke?hahahaga!!!!

Anonymous said...

ada pengerusi cabang pkr kt kg aku lobi projek ngn kerajaan negeri abis anak beranak dia dpt projek....abis pakat buat lesen kontraktor...

Anonymous said...

komen gua pasal pengerusi pkr kampung gua yg rembat projek adalah contoh fitnah sebab takde bukti cuma gua nk tunjuk contoh komen yg bahalol hahaha...sibahalol yg guna isu kampung dia yg paling femes ada dalam ni hahaha...orang nk percaya payah dan taknak percaya pun payah hahaha...dia ingat isu kg dia ada dlm malayiakini hahaha...bangang!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...