JERUSALEM

JERUSALEM
SOLIDARITI BERSAMA PALESTIN

Tuesday, December 30, 2014

Kenapa Kapal Terbang asyik menghilang ….

Oleh Jeff Wise 
Slate 
29 Disember 2014 

 Selepas dua hari pencarian, tiada kesan QZ8501 telah ditemui, walaupun pada hakikatnya bahawa 30 kapal laut dan 15 pesawat dari Indonesia, Singapura, Malaysia, dan Australia menyikat kawasan itu.

 Jeff Wise telah menulis mengenai kehilangan pesawat AirAsia antara persamaan dan perbezaannya dengan MH370:

Dengan AirAsia 8501, ribut boleh menjadi punca. Dengan Malaysia Airlines 370, kita masih tidak tahu.

Laut Jawa menunjukkan persisiran pantai pulau-pulau dalam operasi 
mencari dan menyelamat oleh Tentera Udara Indonesia untuk 
penerbangan AirAsia QZ8501 yg hilang pada 29 Dis 2014.
Dengan AirAsia 8501, ribut yang boleh menjadi punca. Dengan Malaysia Airlines 370, kita masih tidak tahu.

8 Mac, 2014. Malaysia Airlines 370 berlepas dari Kuala Lumpur, menuju utara, dan hilang 40 minit dalam penerbangannya. 

28 Disember, 2014. AirAsia 8501 mengambil kira dari Surabaya, Indonesia, menuju utara, dan hilang kira-kira 40 minit dalam penerbangannya. 

Adakah dua peristiwa tersebut kebetulan? Adakah sesuatu tentang penerbangan penumpang Asia Tenggara yang menjadikan mereka terdedah kepada gaya lenyap Twilight- Zon? Atau kita telah memasuki era baru perjalanan udara, di mana setiap orang boleh hilang di udara tanpa alasan yang jelas?

Demikian tulis Jeff Wise mengenai kehilangan pesawat AirAsia 8501. Beliau juga menyatakan beberapa persamaan antara penerbangan MH370 dan AirAsia 8501:



 1) AirAsia Indonesia adalah sebuah syarikat anak AirAsia, yang seperti Malaysia Airlines-beribu pejabat berhampiran Kuala Lumpur. 

2) Kedua-dua penerbangan dijadualkan untuk tiba pada waktu pagi. 

3) Tidak mengeluarkan panggilan kecemasan atau menghantar isyarat locator beacon kecemasan. 

4) Kedua-dua temporal (kejadian berlaku kurang daripada 10 bulan) dan ruang (AirAsia 8501 kali terakhir dilihat di radar kurang daripada 50 batu dari akhir MH370 "ping ring").

5) Dalam kes MH370, pengawal trafik udara mengambil masa lebih lama daripada yang sepatutnya - 17minit - baru mula bertanya selepas pesawat itu gagal muncul di zon kawalan mereka. 

6) Kawasan awal diperiksa ialah Laut China Selatan, berhampiran kedudukan penerbangan itu dipelihara pada radar menengah. 

7) Dalam kes AirAsia 8501, pengawal Indonesia mengambil setengah jam untuk memberi amaran kepada rakan-rakan mereka yang penerbangan Singapura itu telah hilang. 

8) Kawasan carian awal adalah di hujung barat Laut Jawa, berhampiran kedudukan penerbangan itu dikesan pada secondary radar. 

9) Selepas beberapa hari menghabiskan masa sia-sia mencari serpihan dipermukaan (laut), tentera Malaysia mendedahkan bahawa radar utamanya telah mengesan pesawat Airasia itu berpatah balik ketika di ruang udara Semenanjung Tanah Melayu. 

Menurutnya lagi, sehingga hari ini, tiada siapa yang benar-benar boleh menjelaskan mengapa berlaku demikian, atau menentukan di mana pesawat itu kemudiannya pergi, kerana tidak ada serpihan bangkai atau apa-apa pun telah dilihat.


Beliau juga berpandangan, jika tiada serpihan muncul dari AirAsia 8501, kita akan ditinggalkan dengan enigma yang lebih besar berbanding dengan MH370.

Selain menyatakan hal-hal persaman tersebut, beliau turut menyatakan faktor yang membuat AirAsia 8501 dilihat paling berbeza dari MH370 adalah cuaca:

1) MH370 hilang di bawah keadaan yang tenang; tidak pernah ada apa-apa sebab untuk mengesyaki bahawa cuaca memainkan peranan.

 2) AirAsia, sebaliknya, hilang berdekatan dengan ribut petir tropika; sejurus sebelum ia hilang juruterbang dilaporkan meminta kawalan trafik udara untuk kebenaran untuk mengubah ketinggian dan arah.Menurut New York Times, permintaan tersebut telah dinafikan kerana trafik yang lain adalah berdekatan.

3) MH370 mempunyai sistem komunikasi satelit jenis yang menyediakan "ping-rings" yang memberi kita petunjuk.

4) AirAsia 8501 tidak mempunyai sistem komunikasi satelit jenis yang menyediakan "ping-rings"

5) MH370 mempunyai Komunikasi Pesawat Menangani dan Pelaporan Sistem yang disediakan petunjuk kepada akhir lokasi

6) AirAsia 8501 tidak mempunyai Komunikasi Pesawat Menangani dan Pelaporan Sistem yang disediakan petunjuk kepada akhir lokasi.

Dalam keadaan yang agak canggih sedemikian yang ada pada MH370 itu, pencarian masih lagi buntu tak ketemu punca. 

Kes MH370 adalah yang benar-benar luar biasa, di mana bukti yang menunjuk kepada rampasan sebagai penjelasan yang paling munasabah untuk kehilangan itu.

Apalah yang dapat diharapkan dengan serba kekurangan yang ada pada AirAsia 8501? Sekiranya kotak hitam pesawat tidak ditemui, maka kita akan ditinggalkan dengan enigma yang lebih besar berbanding dengan MH370. Ini sangat menakutkan.

 Jeff Wise dalah seorang penulis majalah yang berpangkalan di New York dan Extreme Fear: The Science of Your Mind in Danger. Seorang editor menyumbang kepada Popular Mechanics dan Travel + Leisure, beliau pakar dalam Aviasi, pengembaraan, dan psikologi. Beliau Tweet @ ManvBrain dan blog di JeffWise.net . SUMBER
Comments
1 Comments

1 comment :

Anonymous said...

Mengapa jumlah 8888 ??? MH370 + MH17 +QZ8501

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...