GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Wednesday, February 04, 2015

'Kami orang Kristian Palestin mengatakan Allahu Akbar'

Firman Allah as-Syura ayat 20 : "Allahu robbuna wa rabbukum, lana a'ma luna walakum a'ma lukum, la hujjata bainana wa bainakum, Allahhu yajma u bainana wa ilaikal mashir" - Allah tuhan aku dan tuhan kamu, bagiku amalanku, bagimu amalanmu, tiada hujjah di antara diriku dan dirimu, Allah swt yg menghimpunkan di antara kita, dan kepada Allah swt tempat kembali......

Berikut adalah pandangan seorang Biskop Kristian Ortodoks  Palestin mengenai kehidupan di sana. Beliau diwawancara oleh Nadezhda Kevorkova.

 Laporan asal rencana ini turut meliputi mengenai perang di Ukraine; saya sengaja tidak menyertakannya di sini kerana rencana ini agak panjang. Saya tertarik dengan pandangannya mengenai Islam. Harap kita juga tiada berprasangka jahat dan buru  terhadap agama lain.  Harap maklum.


Archbishop Sebastia Theodosios (Atallah Hanna)

Masa Diterbitkan: 30 Januari 2015 

 Satu-satunya Biskop Ortodoks Kristian di Tanah Suci Palestin bercakap tentang penderitaan Kristian Palestin, perpaduan mereka dengan orang Islam dalam perjuangan Palestin, syuhada, dan Kristian Ortodoks.



Ketua Biskop Sebastia Theodosios (Atallah Hanna), 49, adalah satu-satunya ketua biskop Kristian Ortodoks dari Palestin ditempatkan di Yerusalem dan Tanah Suci, manakala semua uskup lain Patriarchate Yerusalem adalah orang-orang Yunani. Pihak berkuasa Israel telah menahan beliau beberapa kali, atau menghalangnya di sempadan, yang telah diusir pasportnya. Antara semua paderi-paderi lelaki Yerusalem dia adalah satu-satunya yang tidak mempunyai keistimewaan melalui pintu VIP di lapangan terbang - kerana kewarganegaraanya. 


"Bagi pihak berkuasa Israel, saya bukan seorang biskop, tetapi lebih kepada Palestin," jelas beliau kebahagiaan. 

Apabila bercakap di telefon dia berkata banyak perkataan yang anda biasanya akan mendengar dari seorang Muslim: "Alhamdulillah, Insya'Allah, Masya Allah". 

Beliau bercakap Bahasa Arab, dan bahasa Arab untuk 'tuhan' adalah Allah, sama ada anda seorang Kristian atau Islam.

Ucapan anda, apa yang ia seperti menjadi biskop Palestin di Tanah Suci?

 Pertama sekali, saya ingin mengesahkan bahawa saya satu-satunya biskop Palestin di Patriarchate Ortodoks Yerusalem. Seorang rakan biskop berkhidmat di bandar Irbid di utara Jordan; dan terdapat juga beberapa imam Palestin.

 Saya berbangga untuk berada di dalam ini institusi agama besar yang berusia lebih 2,000 tahun.

 Gereja Ku telah melindungi kehadiran Kristian di Tanah Suci dan barang-barang suci yang berkaitan dengan kehidupan Kristus dan Gereja Kristian sejarah.

 Saya berbangga dengan agama dan kewarganegaraan saya, saya bangga berkhidmat untuk tanah air saya. Saya seorang Palestin, dan saya tergolong dalam orang-orang agama ini yang sedang berjuang demi kebebasan dan maruah mereka untuk melaksanakan impian mereka dan hak-hak kebangsaan.

 Saya menyokong Palestin dan berkongsi perjuangan mereka dan isu-isu mereka. Kami orang Kristian Ortodoks Palestin tidak terpisah daripada kesusahan mereka.

 Isu Palestin adalah masalah yang melibatkan kita semua, Kristian dan Islam. Ia adalah masalah yang bercita-cita setiap individu intelek bebas untuk keadilan dan kebebasan di dunia ini.

 Kami orang Kristian Palestin menderita bersama-sama dengan seluruh rakyat Palestin daripada penjajahan dan kesusahan yang dihadapi oleh keadaan ekonomi kami. Islam dan Kristian sama-sama menderita, kerana tidak ada perbezaan dalam menderita bagi apa-apa daripada kita. Kita semua hidup dalam keadaan yang sama rumit, dan mengatasi masalah yang sama.

 Sebagai sebuah gereja dan sebagai individu kita melindungi orang ini, dan kami berharap hari yang akan datang apabila rakyat Palestin mendapatkan kebebasan dan maruah mereka.

Bagi mereka yang datang untuk melawat Tanah Suci terdapat beberapa peluang untuk melihat bagaimana keadaan sukar rakyat Palestin. Apa yang anda suka katakan kepada mereka yang ingin lebih memahami masalah Palestin?

 Pihak berkuasa Israel melayan rakyat Palestin dengan cara yang kita tidak boleh menerima atau izinkan, pertama sekali kerana Israel menganggap Palestin sebagai orang asing, seolah-olah kita adalah orang asing di negeri kita.

 Warga Palestin tidak pernah asing sama ada kepada Yerusalem atau ke seluruh tanah air. Israel adalah tentera pendudukan yang melayan kami sebagai pelawat atau sebagai penduduk sementara. Tetapi kita adalah orang-orang asli di negeri ini. Kami tidak datang ke sini, kami sentiasa di sini. Sebaliknya, Israel muncul tiba-tiba.

 Mereka melayan kita seolah-olah kita datang ke sini dari tempat lain, seolah-olah kita tidak sengaja dan baru-baru ini sesat ke negeri ini. Tetapi kita adalah pemilik sah tanah ini. Kami tidak menceroboh ke dalam Israel. Israel menceroboh masuk ke dalam hidup kita pada tahun 1948, dan pada tahun 1967 ia menduduki Timur Jerusalem. Kami telah berada di sini lama sebelum Israel. Pada masa itu Israel datang ke sini, nenek moyang kami telah tinggal di sini untuk beberapa abad. Inilah sebabnya mengapa kita tidak boleh menerima Israel melayan kami seperti orang asing di tanah air kita sendiri. Saya akan jujur dan mengatakan ia sekali lagi: kedua-dua Kristian dan Muslim mengalami yang sama dari pihak berkuasa Israel.

Adalah melawat Jerusalem sebagai sukar untuk seorang Kristian Palestin dari Tebing Barat sebagai untuk seorang Muslim?

 Mereka tidak bertanya jika seseorang yang tiba dari Beit Jala atau Ramallah ke Yerusalem adalah seorang Kristian atau Islam. Mereka hanya bertanya satu soalan, "Adakah anda mempunyai permit untuk memasuki Yerusalem atau tidak?"

 Pas membenarkan Palestin untuk memasuki Yerusalem dikeluarkan oleh Israel. Tiada siapa yang boleh datang melalui tanpa satu. Dalam melaksanakan dasar perkauman terhadap rakyat Palestin Israel mengabaikan pengakuan yang berbeza. Kita semua hanya sasaran yang sama. Ia semua bergantung kepada mendapatkan pas, sama ada anda seorang Kristian atau Islam.

 Kita semua adalah sasaran mereka.

 Selain itu, Israel menguasai banyak harta daripada Gereja Kristian Ortodoks dan mengganggu urusan dalaman gereja. Mereka memberikan tekanan kepada orang-orang Kristian Palestin dalam pelbagai cara cuba untuk memaksa mereka meninggalkan.

 Hanya ada satu punca penderitaan untuk kedua-dua Kristian dan Muslim di Tanah Suci.

Serangan baru-baru ini di majalah satira Perancis mencetuskan gelombang perarakan anti-Islam di Eropah. Netanyahu berjalan di barisan hadapan seperti perarakan. Apa  sikap anda kepada apa yang berlaku?

 Kami mengutuk serangan di Paris yang telah dilakukan oleh orang-orang yang dikatakan mewakili agama tertentu.

 Tetapi ia tidak mewakili mana-mana agama - mereka adalah pembunuh.

 Serangan ini telah dilakukan oleh orang-orang yang mendakwa beriman, tetapi mereka pasti tidak mewakili Islam dan tidak boleh bertindak bagi pihak Islam, mereka hanya membahayakan dan mencederakan imej Islam melalui apa yang mereka lakukan.

 Pada masa yang sama, kita juga menolak  sebagaimana operasi pengganas di Syria dan Iraq seperti yang kita mengutuk serangan pengganas di Paris.

 Mereka yang melakukan serangan keganasan di Paris dan di tempat lain, tergolong dalam kumpulan yang sama yang terlibat dalam keganasan di Syria dan Iraq dan serangan tempat suci, merosakkan gereja dan menculik pemimpin agama.

 Mereka menyerang wanita dan kanak-kanak di Syria, Lebanon dan Iraq.

 Kami adalah saksi perlakuan ganas di Tripoli Lubnan beberapa hari yang lalu yang mengorbankan berpuluh-puluh orang yang tidak bersalah yang berada di kafe.

 Kami mengutuk serangan ganas di Paris dan kami sama-sama mengutuk mana-mana serangan seperti itu di mana-mana bahagian dunia. Kami menentang sekeras-kerasnya idea mengaitkan serangan ini kepada Islam.

 Kami sedang membuat persediaan untuk satu persidangan tokoh-tokoh agama antarabangsa - Kristian, Islam dan Judaist - dari beberapa negara akan mengambil bahagian untuk menegaskan bahawa kita, wakil-wakil daripada tiga agama samawi, menentang keganasan, fanatik dan keganasan digunakan di bawah slogan agama. Persidangan itu mungkin mengambil tempat di Amman, Jordan.

Kepada minda orang Barat, Allahu Akbar kedengaran seperti ancaman. Apa yang orang Kristian Tanah Suci fikir tentang mereka?

 Kami Kristian juga mengatakan Allahu Akbar. Ini adalah ungkapan pemahaman kita bahawa Pencipta yang besar. Kita tidak mahu frasa ini berkaitan dengan keganasan dan jenayah.

 Kami menolak untuk mengaitkan perkataan-perkataan dengan pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan.

 Kami bercakap menentang menggunakan frasa ini dalam konteks ini. Mereka yang berbuat demikian, mereka menghina agama dan nilai-nilai agama.

 Mereka menggunakan kata-kata ini ketika melakukan tindakan bukan keagamaan, tiada kaitan hal-hal rohani dan tidak bertamadun adalah merosakkan agama.

 Kami menolak untuk mengaitkan perkataan-perkataan tersebut dengan pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan kejam.

 Sesiapa pun tidak boleh menggunakan kata-kata ini untuk tujuan bukan agama untuk mewajarkan ancaman dan keganasan.

Adakah orang mengatakan Allahu Akbar dalam gereja?

 Sudah tentu.

 Bagi kami, Allah bukan istilah Islam. Ini adalah perkataan yang digunakan dalam bahasa Arab untuk menunjukkan siapa Pencipta yang menjadikan dunia yang kita hidup di dalamnya. Oleh itu, apabila kita katakan Allah dalam doa-doa kita yang dimaksudkan ialah Pencipta dunia ini.

 Dalam doa dan rayuan kami, dalam upacara agama Kristian Ortodoks kami menggunakan perkataan ini dengan tepat. Kami berkata, bertasbihlah kepada Allah di setiap masa. Kami berkata Allah banyak dalam liturgi kami. Ia adalah salah untuk berfikir bahawa kalimah Allah hanya digunakan oleh orang Islam.

 Kami orang-orang Kristian Arab kata Allah dalam bahasa Arab sebagai satu cara untuk mengenal pasti dan menangani Pencipta dalam doa-doa kami.

 Adakah ini semua mengenai Kristus? Adakah  satu pencetus perpecahan agama di Tanah Suci? Kristian dan Muslim menyedari bahawa Yesus Kristus telah dilahirkan, dan mereka sedang menunggu kedatangan kedua beliau, dan hari penghakiman. Yahudi menafikan ini, bagaimanapun mereka menantikan Mesiah mereka.

Kami Kristian percaya bahawa Yesus telah datang. Kami baru-baru ini telah menyambut Krismas sebagai peringatan bahawa Yesus telah datang ke dunia ini, bahawa dia dilahirkan di Betlehem, dan mula jalan di sini di Tanah Suci demi seluruh umat manusia, dan untuk keselamatan dunia.

 Kepada kami, Yesus telah datang.

 Yahudi percaya bahawa dia belum datang, dan menanti kedatangannya. Ini adalah perselisihan utama di antara orang-orang Yahudi dan kami. Kami percaya bahawa Yesus telah datang, sedangkan mereka tidak.

 Walaupun fakta ini, kita tidak berperang dengan orang-orang Yahudi. Kami tidak menyatakan pencerobohan terhadap orang-orang Yahudi atau orang lain di dunia, walaupun apa-apa perbezaan dalam kepercayaan kami.

 Kami berdoa untuk mereka yang tidak bersetuju dengan kami.

 Ketika Yesus datang ke dunia ini dia tidak memberitahu kita untuk membenci, mengabaikan, atau berperang dengan satu atau yang lain; dia tidak memberitahu kita untuk membunuh orang ini atau yang itu. Dia memberikan kita satu arahan yang sangat mudah: untuk saling mengasihi. Apabila Yesus mengatakan kepada kita untuk saling mengasihi, cinta ini tidak disyaratkan bagaimana keadaan seseorang itu, atau apa yang dia lakukan. Jika kita memang orang Kristian sebenar, adalah tanggung jawab kita untuk mengasihi semua orang, dan melayan mereka dengan baik, dan dengan kasih sayang.

 Apabila kita melihat seseorang yang berdosa, sesat, dan jauh dari Allah dan dari iman, orang yang bertindak salah, maka ia adalah tanggungjawab kita untuk mendoakannya walaupun dia mungkin berbeza dari kita dan agama kita. Apabila kita mempunyai perbezaan pendapat agama dengan orang, maka kita berdoa supaya Allah akan membimbing mereka dengan cara yang betul. Kebencian, kemarahan, dan tuduhan mempunyai iman salah adalah bukan sebahagian daripada etika kita sebagai orang Kristian. Ini adalah perbezaan pendapat dan perbezaan utama antara agama Yahudi dan kita. Agama Yahudi telah wujud sebelum Kristus, agama bagi orang yang menunggu kedatangan Yesus. Ramai orang-orang Yahudi mengikutinya, masih ada juga orang-orang yang tidak beriman kepadanya, dan menolaknya.

 Kita tahu bahawa Yesus telah dianiaya, dan begitu juga dengan orang Kristian awal. Sebagai contoh, Raja Herod membunuh beribu-ribu bayi di Bethlehem berfikir bahawa Yesus akan menjadi antara mereka. Kitab Kisah Para Rasul, serta tradisi suci, bercakap tentang banyak kes penganiayaan awal Kristian .

 Walaupun begitu, kita melihat setiap orang yang tidak bersetuju dengan agama kami sebagai saudara kita, manusia sesama kami. Allah mencipta kita semua, Ia telah menjadikan kita hidup, oleh itu ia adalah tanggungjawab kita untuk mengasihi setiap orang, dan berdoa bagi mereka yang tersilap atau salah faham, supaya Allah akan membimbing mereka dengan cara yang betul.

Adakah itu sebabnya orang Kristian dan orang Islam ditindas?

 Kami tidak membahagikan rakyat Palestin berdasarkan siapa Kristian dan siapa yang beragama Islam, yang merupakan agamawan dan yang tidak, yang kiri atau apa parti mereka. Kami tidak membahagikan rakyat berdasarkan sabitan dan agama.

 Untuk ketahanan yang ia tidak kira sama ada mereka beragama Islam atau Kristian.

 Tidak kira apa pandangan politik mereka yang berkenaan, semua rakyat Palestin secara aktif menyokong idea bahawa rakyat Palestin akan dapat melaksanakan hak-hak mereka dan mencapai impian mereka.

 Ya, beberapa orang Kristian telah terbunuh sejak 1948 hingga ke hari ini. Beberapa orang Kristian telah dihalau keluar dari rumah-rumah mereka. Beberapa kampung Kristian telah musnah, dan kini tidak ada satu rumah tunggal atau bermastautin di sana, sebagai contoh, Al Galil di Golan Heights.

 Banyak gereja telah diserang di Yerusalem; terdapat percubaan untuk merampas harta dan tanah mereka.

 Terdapat Kristian di penjara Israel - tidak seramai sebagai orang Islam, tetapi ada beberapa. Masyarakat Kristian adalah lebih kecil secara umum, tetapi kita mempunyai syahid kita sendiri yang terbunuh dan banduan yang menghabiskan bertahun-tahun di penjara.

 Kristian menderita di bawah pendudukan Israel sama seperti umat Islam - keseluruhan penduduk Palestin  menderita di bawahnya. Mereka tidak membezakan antara kita.

 Adakah terdapat aspek khas kepada Kristian yang tinggal di Tanah Suci?

 Berikut adalah salah satu contoh yang banyak, yang berkaitan dengan Gereja Ortodoks Rusia.

 Katedral Holy Trinity terletak di bahagian barat Yerusalem milik Gereja Ortodoks Rusia, tetapi selepas 1948 Israel mengambil kesempatan menggunakan keadaan di Rusia dengan merampas beberapa bangunan sekitar Cathedral, menggunakannya sebagai penempatan polis dan penjara untuk melaukan penyiksaan.

 Apabila seseorang berkata "moskobiya", merujuk kepada sesuatu yang berkaitan dengan Moscow Patriarchate, sesuatu yang suci dan kerohanian, perkara pertama yang terlintas di fikiran warga Palestin di Jerusalem adalah penyiksaan, polis, soal siasat dan penjara.

 Di Nazareth, sebagai contoh, perkataan "moskobiya" dikaitkan semata-mata dengan sekolah Rusia lama di mana warga Palestin  budaya-elit, ahli-ahli sains dan ahli-ahli politik belajar. Walaupun ia telah ditutup selepas Revolusi 1917 di Rusia, kemasyhurannya terus hidup.

 Jadi ia hanya untuk rakyat Palestin di Jerusalem.


Nadezhda Kevorkova adalah wartawan perang yang telah meliputi peristiwa-peristiwa Spring Arab, konflik ketenteraan dan agama di seluruh dunia, dan pergerakan anti-globalisasi. SUMBER - kredit kpd Dr Dzul's Blog. 

Comments
4 Comments

4 comments :

Anonymous said...

Saudara, berhati-hati dalam menyiarkan artikel. Bukan apa,takut dilabel sebagai tergelincir akidah dek kerana menyokong penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian. Maklumlah hak eksklusif islam dipegang oleh ulamak melayu. Sebarang tafsiran selain daripada committee akan dikira sebagai menyanggah, menyanggah dianggap menentang. Sabda pemimpin, perlu dipatuhi tanpa soal. Engkar kalu, neraka menunggu.

Anonymous said...

Bad translation.

Alhusseyn Alhusseyn said...

Bad translation? Pls show me how.... dan soal sokong atau tidak itu bukan persoalannya di sini. Apa yg saya paparkan di sini adalah realiti di luar Malaysia mengenai penggunaan kalimah Allah. Hendaknya orang kita tidak terbelengu dengan pandangan orang kita sahaja tanpa menyedari hakikat yg berlaku di luar sana.

Anonymous said...

Setuju...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...