JERUSALEM

JERUSALEM
SOLIDARITI BERSAMA PALESTIN

Sunday, February 01, 2015

Tuan Haji Hadi dan Mustafa Ali tolong lah baca nih!

Pilihan raya PBT boleh bangkitkan kuasa ketiga

OLEH EILEEN NG
Penduduk di sesebuah bandar akan tertarik dengan isu tempatan yang 
pilihan raya pihak 
berkuasa tempatan diadakan,

seterusnya mewujudkankuasa ketiga. 

Pilihan raya kerajaan tempatan boleh menghasilkan kuasa ketiga yang berperanan sebagai "check and balance" (semak dan imbang) dan menyediakan alternatif kepada membangunkan sistem dua parti, kata pemimpin kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).


 Walaupun mereka biasanya ditolak pengundi semasa pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, kerana menyokong sama ada parti pemerintah atau pakatan pembangkang, pemimpin politik berkata pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) akan memberi peluang kepada parti lebih kecil bertapak.



  Sementara sangat sukar bagi calon bebas menjamin kemenangan di peringkat negara, mereka berkata, parti atau individu lebih kecil mempunyai peluang lebih baik di peringkat tempatan di mana mereka boleh memperjuangkan isu setempat seperti pengangkutan awam, alam sekitar atau kebajikan haiwan yang diminati penduduk tempatan.


  Mereka melontarkan pandangan ini ketika parti yang bersekutu dalam PR - DAP dan PAS - sedang berbalah berhubung isu pilihan raya PBT, yang ditentang parti Islam itu.



 Pilihan raya PBT pernah diadakan di negara ini sehingga ia digantung pada Mac 1965 berikutan Peristiwa Konfrontasi Malaysia-Indonesia pada 1964.



  Ia akhirnya dimansuhkan sama sekali 11 tahun kemudian oleh Akta Kerajaan Tempatan 1976 yang menggantikan Akta Pilihanraya Kerajaan Tempatan 1960.



 Sejak itu, jawatan di majlis kerajaan tempatan dilantik parti politik yang memimpin negeri tertentu.



 Siapakah pemimpin BN yang bersetuju dengan Pilihan raya kerajaan tempatan diadakan semula itu? - Baca seterusnya di sini
Comments
5 Comments

5 comments :

Anonymous said...

Hahaha pak Usin buat lawak laa hahaha.

Dua ekor tu mana mau baca benda 'mengarut' mcm ni. Diorang baca alquran jer.

Malaysiabaru said...

Hadi adalah ahli politik zaman 70an mcm stopa spender.. Jom debat isu spender.. Saiznya .. Xxl... Hadi dan retorik kapiaq umno... Dan skrg retorik dap anti melayu. Anti hudud... Pas okay cuma hadi dan stopa perbodohkan 1juta ahli pas dungu

Anonymous said...

Banggang btoi laa. kalu pilihanraya PBT diadakan dikawasan bandar besar yang majoriti org cina. ape nasib org melayu kat sana. dah laa ADUN cina, MP cina. kalu undi seme menang kat cina. melayu mau buang ke longkang ka

Aku bukan nok racist. tapi sendiri ingat laa. tak kan nak gadai seme. PALUI.....

Alhusseyn Alhusseyn said...

Adakah kalau Cina jadi Dato Bandar, maka orang Melayu akan dizalimi? Adakah Dato Bandar Kuala Lumpur itu orang Cina? Adakah Dato Bandar Cina yg merobohkan kampong Kerinci?

Anonymous said...

Hadi Stopa Aron Ding Abbbedoh n the geng berhujjah tanpa melihat realiti keliling.

Mrk berhujjah seolah2 buta dgn kalimat/definasi/erti "MERIT"

Mrk kosong lopong bgmn praktis demokrasi yg sempurna melahirkan "MERIT" yg dicari2.

"MERIT" adalah sbnr2 bakat kbolehan yg sgt diperlukan ddlm menyelesaikan "masaalah" yg dihadapi oleh rkyat..

Lihat bgmn "MERIT" drp kputusan peperiksaan yg cemerlang shj yg dpt..
---melahir sbnr2 doktor pakar
---melahirkan sbnr2 jurutera KIMIA, jurutera ELETRIK MEKANIKAL dsb..
---pakar yg bnar2 pakar ddlm berbagai pngkhusan INDUSTRI
---sbnr2 pakar ddlm selok belok KEEWANGAN BANK dan PERAKAUNAN
---termasuk pakar sbnr2 pakar ddlm bidang latihan dan SUKAN

Coba bayangkan klu TANPA peperiksaan pemilihan/pertandingan/DEMOKRASI dilakukan ddlm proses mencari "MERIT"/bakat terbaik ddlm permainan badminton...tentu kita tidak dpt melihat "MERIT"/bakat sprt Misbun Sidek @ Lee Chong Wey

Alangkah bodohnya naseb negara kita..seandainya dgn polemik/retorik KUASA Melayu-ISLAM negara ini tak perlu "MERIT"/bakat sprt Lee Chong Wey sebaliknya memilih dan menghantar wakil Melayu-ISLAM yg bernama Nik Abbbedoh keprtandingan juara badmiton di ALL England!?

..alangkah lawaknya, bodoh ciput dan METOTnya IQ geng ulamak itu yg mnolak cadangan demokrasi ddlm PBT

Kpd Nik Abbbedoh Hadi Awang Haron Din dan lebai2 majlis-syorru-ular/msu lihatlah kpd REALITY keliling bgmn pemilihan@pertandingan@DEMOKRASI dpt melahirkan "PAKAR2" yg cekap pantas dan GELIGA utk menyelesaikan MASAALAH umat/rkyat kpd tahap yg lebih tggi EFISYEN dan sempurna..

MERIT yg trtggi juga pd kebiasaannya ada pd mrk yg punya tahap INTEGRITY & transpereny yg juga sukar ditandingi!!?

Lihat gadjet "SmartPHONE" sprt Iphone-6...Samsung Note-4...HTC one M-8...itu smua hadir krn pemilihan tepat trhdp "MERIT"/bakat hebat yg setanding dgn Khawarazmi, Ar Radzi AL Biruni Ar Rumi Ibnu Sina, Ibnu Batuta dan ramai lg yg mnjd sifu/RUJUKAN dizaman kegemilangan Islam dulu!?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...