GOPENG

GOPENG
JOM BERSAMA PAKAAN HARAPAN

Tuesday, May 05, 2015

Debat - Ahmad Awang setuju. Bagaimana Hj Hadi?

Bakal calon presiden, Ahmad Awang, bersetuju dengan cadangan ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Mohamed Hanipa Maidin agar PAS menganjurkan debat terbuka antara calon presiden dan timbalan presiden bagi pemilihan parti dalam muktamar yang akan berlangsung bulan depan.

 Ahmad berkata, cadangan tersebut merupakan cara yang efektif, bersifat demokrasi dan dapat mengelakkan salah faham sesama pemimpin parti.

 "Cadangan itu memang baguslah. Macam di Amerika, diadakan debat, tetapi masing-masing menyatakan dia punya perancangan dan wawasan mereka.

 "Memang itu antara satu cara yang elok sekarang ini. Di Malaysia ini belum ada budaya atau amalan seperti ini. Jadi, elok diperkenalkan. 

 "Ia bersifat demokrasi. Supaya tidaklah nanti orang ini mengata orang ini, orang ini mengutuk orang ini. Jadi perwakilan boleh pilih dan orang ramai boleh menilainya," katanya kepada The Malaysian Insider.

 Bekas naib presiden itu turut menyatakan kesediaannya berdebat sekiranya disahkan menjadi calon presiden parti itu.

 "Saya akan bersedia (debat) kalau sah dicalonkan. Nak memperlihatkan kedua-dua calon. Tapi bukan tujuan untuk tunjukkan perbalahan," kata Ahmad. Baca lagi di sini

Apamacam penyandang jawatan presiden, Hj Hadi ada beranikah? 

Ahli-ahli patut diberi peluang untuk menilai tahap pencapaian, disiplin kerja, sikap pertanggungjawaban, amanah dan keupayaan calon-calon presiden.

 Menurut Hanipa, melalui debat, para perwakilan yang mengundi boleh menilai keupayaan setiap calon termasuklah kemampuan menguasai dengan baik isu-isu negara dan antarabangsa dan keupayaan untuk meyakinkan rakyat pelbagai agama dan kaum di negara ini untuk menerima parti Islam itu bersama-sama Pakatan Rakyat (PR) untuk menerajui Malaysia.

Kita juga mahu kepastian mengenai halatuju parti yang akan dibawa. Kita mahu Nakhoda yang mampu mengemudi bahtera dengan baik dan mampu mengawal disiplin anak-anak kapal. 

Kita tunggu respon dari Hj Hadi. Kalau setuju cakap setuju. Kalau menolak pun janganlah hanya dengan diam sahaja. Cakaplah  sesuatu mengenainya kenapa menolak. Kalau Hj Hadi setuju , pastinya akan ada yang sanggup membantu dan menguruskannya. 

 Haji Asmuni tak perlulah nak suruh pula Hanipa .... Sepatutnya pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS yang mencadangkannya supaya pemilihan lebih telus dan dalam suasana mahabbah.

Perkara ini akan menjadikan PAS mengorak langkah lebih maju dan menjadi contoh kepada parti-parti lain di Malaysia. 

Alasan-alasan yg dikemukakan oleh UAA diatas itu perlu diambil kira dan direalisasikan untuk kebaikan bersama. Debat bukan bererti tuduh menuduh atau menyerang antara satu sama lain. Tetapi menjelaskan wawasan dan visi sebagaimana membentangkan manifesto masing-masing.

 Apakah jika Asmuni menjadi penganjur debat terbuka antara calon Presiden dan Timbalan president beliau akan dilihat tidak neutral?
Comments
15 Comments

15 comments :

Anonymous said...

Aku setuju, aku setuju... biar hujah berbalas hujah.

Wan Rosli said...


"Ia bersifat demokrasi. Supaya tidaklah nanti orang ini mengata orang ini, orang ini mengutuk orang ini. Jadi perwakilan boleh pilih dan orang ramai boleh menilainya," katanya kepada The Malaysian Insider.

Selama ini ada ke TGHH kata kat dia.. ataupun mmg ada kata mengata.. tp cuma sebaliknya.. come on lah hanipa.. x puas2 lg ke geng2 pasma dgn bantuan geng2 dap n pkr dok kata mcm2 kt TGHH.. geng2 pasma boleh aje nk pilh AA dan ahli akar umbi pun boleh aja pilih sape2 yg mereka nak.. bukan ke ko kata AA ada rekod baik di perak dan ko jgk kata TGHH ada rekod x baik di tganu.. so no need to worry...

Anonymous said...

Bila kata barua dan broker kepada orang yang menyokong pakatan rakyat... makna betullah tu haji hadi ada kata yang buruk kepada ahli pas sendiri.

Anonymous said...

W Rosli. Kamu ni totok sgt dgn hj hadi tu. Kalu tk setuju je terus di chop pasma, pro pkr lah dll. Hadi tu bkn hebat sgt. Dulu ok la hebat. Now ahli sendiri pun dikata barua. Masa pru13 dulu hadi keluar watikah calon pas utk lawan pkr. Antaranye sg acheh, bkt besi & kota damansara. Apa jadi? Ke 3 dun itu telah dimenangi oleh BN. Ini kesan bila ketua dah bodo ikut nasihat menantu Din Ayam. Heran din ayam bole dilantik ahli MSU. Kamu tahu ke ni W Rosli? Minta komen. Jgn lari tau. Hahaha

Anonymous said...

hanya org bodoh akan pilih org bodoh jadi pemimpin. hadi dah jual 2 negeri kpd umno. ahli pas boleh terus lantik hadi jadi presideng supaya dia boleh jual kelantan pula.

bila tadbir negeri, negeri dia jual. kalau lantik negara mcm mana? habis kot negara ini dia jual pada singapork!

di singapura berani sebut bab ug secara terbuka. tp di negara sendiri cerita dlm gelap sejak 2008.

anakdesa said...

Wan Rosli sy masih menunggu ulasan awak mengenai "asobiyyah"

Wan Rosli said...

Aku pernah kata kita hidup ni kena berhikmah..kalau baik perlu dikata baik tp kalau barua perlu dikata barua.. sbg cth.. ketua parti lain disanjung (x nak plk dia join parti tu - barua lah ni)..

Kalau isu terengganu kalah dulu.. LKS dan karpal singh juga kalah.. malah parti keadilan nasional hanya tinggal satu kerusi permatang pauh ketika PRU thn 2004 itu.. sedangkan TGHH masih lg menang di kerusi dun dan parlimen !!!

Kalau isu kedah kalah pulak.. kita semua harus paham di mana ketika itu ada seseorg yg teringin nak jd mb lalu menimbulkn kekecohan dalaman parti.. ditambahkn lagi dgn tuduhan syiah ke atas seorg pemimpin utama parti tp beliau hanya diam seribu bahasa tanpa mempertahankn diri sbg pemimpin parti kecuali di saat2 akhir yg sebenarnya sudah pun terlambat..!

Kalau isu pertindihan calon pula.. sbg presiden beliau berhak membuat keputusan setelah mendapati ada calon2 yg x sesuai demi mengelak dari berulangnya kes lompat parti di perak sehingga tergadainya kerajaan negeri.. sbg seorg ahli politik yg bijaksana spt TGHH pasti pengalaman sebegini telah mengajar beliau utk dijadikan sempadan..

Bila kita buat penerangan ttg hudud pd majlis pr secara tertutup korang x nmpak. Bila dibuat cara terang2an dgn cara nk bwk ke parlimen habis dibantah oleh dap n pkr termasuk korang yg x ngaku pasma.. so cara camana lg nk buat.. dah PAP boleh terima penerangan secara terang2an.. tu dah kira lebih moderate dari dap..!!

So nk suruh jwb urusan assobiyah suruh lah umno jwb.. diaorng mana ada dewan harian penyokong pas yg dianggotai oleh non muslim especially Chinese n Indian...

Ada apa2 lg yg perlu aku jwb??

Anonymous said...

W Rosli ni sokong totok hadi? Atau batu api atau hamno? Mana satu. Hari tu i cabar dia terus dia hilang. Hahaha

anakdesa said...

Wan Rosli.. ha.. sekarang bila tanya asobiyyah suruh umno jawab.

Kan dulu pemimpin PAS selalu lantang menyebut dasar perjuangan umno adalah asobiyyah satu amalan jahiliah. bolih merosakan akidah, kita mesti lawan mereka, tidak bolih kerjasama dengan mereka.

Di Sinngapura TGHH dah cerita pasal kerjasama dengan Umno, Nasarudin mat Isa pun dah jadi orang perantara Umno-Pas UG lah tu, Hassan Ali kata selagi TGNA masih hidup kerjasama dengan Umno tidak akan berlaku.

Jadi sekarang PAS nak UG dengan Umno tak kira lagi lah pasal Asobiyyah.

Bolih pulak main-main pasal Akidah ye.. sila jawab Wan Rosli.

Anonymous said...

Wan rosli ni mcm WAN TU SOM je. Ckp tak berasaskan fakta. Mcm cuba nasib je. Ye la, mana tahu kot2 nnt ada peluang jd Calon.

Wan Rosli said...

Aku pernah kata kita hidup ni kena berhikmah..kalau baik perlu dikata baik tp kalau barua perlu dikata barua.. sbg cth.. ketua parti lain disanjung (x nak plk dia join parti tu - barua lah ni)..

Kalau isu terengganu kalah dulu.. LKS dan karpal singh juga kalah.. malah parti keadilan nasional hanya tinggal satu kerusi permatang pauh ketika PRU thn 2004 itu.. sedangkan TGHH masih lg menang di kerusi dun dan parlimen !!!

Kalau isu kedah kalah pulak.. kita semua harus paham di mana ketika itu ada seseorg yg teringin nak jd mb lalu menimbulkn kekecohan dalaman parti.. ditambahkn lagi dgn tuduhan syiah ke atas seorg pemimpin utama parti tp beliau hanya diam seribu bahasa tanpa mempertahankn diri sbg pemimpin parti kecuali di saat2 akhir yg sebenarnya sudah pun terlambat..!

Kalau isu pertindihan calon pula.. sbg presiden beliau berhak membuat keputusan setelah mendapati ada calon2 yg x sesuai demi mengelak dari berulangnya kes lompat parti di perak sehingga tergadainya kerajaan negeri.. sbg seorg ahli politik yg bijaksana spt TGHH pasti pengalaman sebegini telah mengajar beliau utk dijadikan sempadan..

Bila kita buat penerangan ttg hudud pd majlis pr secara tertutup korang x nmpak. Bila dibuat cara terang2an dgn cara nk bwk ke parlimen habis dibantah oleh dap n pkr termasuk korang yg x ngaku pasma.. so cara camana lg nk buat.. dah PAP boleh terima penerangan secara terang2an.. tu dah kira lebih moderate dari dap..!!

So nk suruh jwb urusan assobiyah suruh lah umno jwb.. diaorng mana ada dewan harian penyokong pas yg dianggotai oleh non muslim especially Chinese n Indian...

Ada apa2 lg yg perlu aku jwb??

Anonymous said...

Tak lama lagi hj hadi nk pakat dgn umno. W Rosli bole join sekali. Umno hanya pura2 sokong hudud. Takkan tk kenal umno. Suka menipu zalim & tindas musuh. Lawan cara tipu & mengelat

Anonymous said...

Kehkehkeh.. hadi tu ularmak.. rasa2 dia kata pi laa apa pon.. barua kaa.. haramjadah kaa.. pukimak skali pon.. ada geng2 pukimak sokong jgak..

Anonymous said...

Ang jgn kata kat umno.. nanti hadi kata barua kat ang plak.. wooo... dia marrahh wooo xtaw laa..

Anonymous said...

W rosli dah bg tahniah pd umno krn berjaya kurangkan majoriti Pkr. Jd sahlah dia ni umno yg tumpang sibuk. Pura2 sokong hadi konon. Haha pecah temelang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...