JERUSALEM

JERUSALEM
SOLIDARITI BERSAMA PALESTIN

Saturday, May 09, 2015

Tunku Aziz tak tau nak kata apa, tapi mamat ni gatai mulut pula....

Sebagai reaksi terhadap tulisan Pengerusi Panel Bebas SPRM, Tunku Aziz melalui kolumnya dalam akhbar di mana beliau mengkritik skandal kewangan yang berlaku dalam tempoh 22 tahun semasa  menjawat perdana menteri, Dr Mahathir mencabar Tunku Aziz supaya menyiasat dan membuktikannya.

Tunku Aziz seolah-olah cuba menyamakan 1MDB sekarang dengan skandal Bank Bumiputera pada 1980-an, ketika Dr Mahathir  dulu.

Lantaran itu Dr Mahathir telah menimbulkan beberapa perkara untuk diambil tindakan oleh Tunku Aziz :


1) "Sebagai seorang yang mengaku mengambil berat mengenai rasuah, bukankah beliau sepatutnya bertanya bagaimana Jho Low dan Riza Aziz mempunyai ratusan juta dolar?" soal Dr Mahathir, merujuk ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho dan anak tiri Najib.



2) "Bukankah beliau sepatutnya berminat dengan penjawat awam yang hidup mewah melebihi tahap pendapatan mereka?" 

3) "Sebagai anggota SPRM, dia boleh membuat siasatan penuh ke atas rekod saya bagi mengetahui berapa bilion yang saya curi daripada kerajaan seperti yang dibayangkannya. 

4) "Jika dia gagal berbuat demikian, dia harus sekurang-kurangnya meminta maaf," tulisnya dalam blognya. 

Jelasnya, Mahathir suruh Tunku Aziz membuat siasatan penuh keatas dakwaannya (nombor 3) itu dengan merujuk kepada rekod atau laporan yang tersimpan oleh SPRM. Bukan suruh soal-siasat sebagaimana seorang pegawai penguatkuasa SPRM!

Mahathir bukan baik mana pun. Tapi dia bijak dan pasang banyak proxi. Memang tadak apa-apalah rekod dia.Mana boleh ada, dia berkuasa - boleh mengadakan dan boleh meniadakan seperti mana PM Najib yang berkuasa di kala ini, rekod kemasukan Altantuya pun boleh jadi kejap ada, kejap tak ada!

Sebab itu Tunku Aziz tak boleh nak cakap apa. "Saya minta maaf tetapi saya tidak mempunyai komen untuk dibuat," kata Tunku Aziz  di sini

Ahli Panel Gatai Mulut
 
Duk kecek kokse bakpo  gak nyo?
Ketika Tunku Aziz tak berani nak kata apa, yang peliknya, ada pula 
ahli panel yang gatai mulut pi kata, Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) tidak mempunyai kuasa mengarahkan siasatan dijalankan.

 Dalam ramai-ramai ahli panel yang ada, yang dia pi gatai mulut pasaipa? Mahathir tahu apa yang dia cakap kerana menjadi PM selama 22 tahun; tentulah dia lebih tahu dan ada pengalaman yang cukup lama dan banyak. 

Bukankah dalam tulisannya, Tunku Aziz berkata dia sedia menyiasat Jho Low dan Riza Aziz jika Mahathir buat laporan? Menurut Mahathir, laporan telah dibuat oleh pihak lain tetapi tidak ada siasatan yang dibuat oleh sesiapa. Sebaliknya pihak yang melapor dimufliskan dan rumahnya telah digeledah.

Gatai mulut ngada-ngada nak depen Tunku Aziz yang nak ngampu PM Najib tu menampakan kurang cerdiknya orang PAS UG nih. Mujurlah dia tidak mohon maaf kepada Mahathir bagi pihak Tunku Aziz!

"Fungsi panel bebas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya memantau perjalanan pihak berkuasa membanteras rasuah itu, dan tidak mempunyai kuasa mengarahkan siasatan dijalankan," kata ahli panel tersebut di sini.

 Kalau tugasnya hanya memantau, apa tujuannya untuk memantau? Tentulah ada nasihat atau ada cadangan-cadangan tertentu untuk disalurkan kepada SPRM.

Menurut portal Rasmi SPRM , ada lima mekanisme tanggungjawab diwujudkan yang bertindak sebagai check and balance terhadap perjalanan SPRM dalam melaksanakan fungsi dan peranannya. Ia bertujuan untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti dalam keseluruhan perjalanan SPRM. Korang klik untuk lihat setiap fungngsi bagai =>

1)  Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR)  

2) Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah
3) Jawatankuasa Aduan (JA)
4) Panel Penilaian Operasi (PPO)
5) (PPPR)Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah


Comments
2 Comments

2 comments :

Malaysiabaru said...

IGP weiii mat malaya dah cabut lintang pukang...

Org kampung ko tu... Jgn nk bela mcm jin pulak..

Umno tetap mafia... Abang dan adik sama perangai

Sorang kot biru. sorang kot putih
Adik beradik .... Haraaaam..

Anonymous said...

Tun M sendiri memanglah tidak mencuri untuk kepentingan dirinya sendiri, tetapi menggunakan dgn proksi seperti Mirzan, Mokhzani, Ananda Krishnan, Lim Leong Sik, Eric Chua dan banyak lagi. Segala jejak pencurian telah dikambus oleh Peguam Negara, PDRM dan juga para hakim yg arif melintangpukangkan undang2. Itu sahaja.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...