GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Wednesday, July 22, 2015

Ipoh Mali jawab Nik Abduh

Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz mengingatkan wakil rakyat PAS bahawa mereka tidak boleh melanggar bai'ah (sumpah janji setia) jika berhasrat mahu meninggalkan atau keluar parti.

 Katanya, calon atau wakil rakyat tersebut "menerima amanah" daripada parti sebagai wakil rakyat dengan janji setia memegang amanah bersama PAS.

 "Bai'ah ini tidak boleh dilanggar. Mereka telah mengambil daripada PAS, bukan memberi kepada PAS.

 "Jika mahu langgar, hantar balik apa yang mereka ambil daripada PAS. Selepas itu, urusan mereka adalah dengan Allah," tulis beliau dalam Facebooknya hari ini.

 Kenyataan Nik Abduh itu dibuat di kala rancangan kumpulan progresif dalam PAS - sebahagian mereka menjadi wakil rakyat - yang tekad mahu menubuhkan parti baru selepas disingkirkan pada muktamar bulan lalu.

 Sehubungan itu, Nik Abduh mencabar wakil rakyat parti itu yang mahu melanggar sumpah itu supaya mencari fatwa yang membenarkan pelanggaran bai'ah itu dilakukan.

 "Carilah fatwa dari serata dunia untuk membenarkan perlanggaran bai'ah oleh wakil rakyat PAS dan laksanakan jika berani.. No hal," katanya yang juga anak lelaki Datuk Nik Aziz Nik Mat. Baca lagi di sini

Komen pembaca:

Ipoh Mali : Bai'ah Talaq Bini.Talaq 3 pun dah Tak Islamik.Macam Mana nak Kata Parti Islam? Takda Salahnya Depa Gerak Kan Satu Wadah Baru, Pertama : 

Mereka Hanya Memperjuangkan Perjuangan Asal PAS di atas Wadah baru Setelah hala tuju PAS hari ini Tersasar.

Ke 2- Semua Pimpinan G18 Masih Bersama Gabungan Pakatn Rakyat , dan Mereka Bertanding dulu pun atas Tiket Pakatan Rakyat walaupun memakai Logo PAS.

Jadi, takda pun Pengkhiantan disitu.

 Kalau Nik Abduh tak reti Cari Dalil.. Meh aku bagi kan Dalil:

 وَإِذَا حَلَفْتَ عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَكَفِّرْ عَنْ يَمِينِكَ وَأْتِ الَّذِي هُوَ خَيْرٌ
 Apabila kamu bersumpah dengan sesuatu sumpah, lalu kamu melihat sesuatu lain yang lebih baik dari apa yang telah kamu sumpah, maka bayarlah kafarat dari sumpah kamu (yang awal itu) dan ambillah yang lebih baik itu.(Riwayat Bukhari)

Mujaheed Abdullah : Itu kata kamu wahai Beduh, kita baiah dengan Pas yg dahulu sekarang Pas dah jadi macam umno dah.

Hashim Mohd : Sudah la Abduh cakap pon macam sakit hati sja.Yg tngal dlm pas sekarang hanya ulama palsu.61th. apa sumbangan pas selain hudud2.Cakap pasal eknomi sistem perbankan kamu taw ke.Hal agma fatwa boleh la 

 Zoro Wan: beduh pun mangkuk ayun..cakap sombong. biasanya sombong ilmu sikit. cakap baiah tapi tipu pada ahli pas. kita islam hanya berbaiah pada imam mahdi sahaja. selamat mengkaji wahai beduh

Mahathir Razak :  Hala tuju pas Sekarang ni yg langgar bai'ah, berani nak suruh owang keluar Dan letak jawatan, Nik Abduh ni beduh tul. 

Semenyih Cab: Apa yg bangang n bonggok NIK abduh jln nya mudah jika pas yg dulu yes tetapi pas sekarang sendiri melanggar perjanjian PR,kebanyakan menang di kawasan bukan melayu, mereka mengundi atas dasar pas kerjasama dap, pkr, psm,tidak adil pas suruh mereka letak jwtan dan adakan prk,sya cabar seluruh wakil rakyat pas letak jawatan buat pilihan raya semula sebab kamu menipu pengundi keluar dari gabungan dap,kamu pun makan duit haram....

Abu Qusyairi : Nnti keluar lg pesanan ayahanda.. yg semua org lain tak tau, hanya nik abduh saja yg terima pesanan ayahanda.. 

 Harun Hashim : Betullah dia ni asyik tumpang pengaruh bapa saja..haha

Liew Nyin Tet : Orang mengundi calon Pas bukan semuanya kerana mereka dr parti Pas tetapi dsbbkn mereka wakil Pakatan Rakyat .

Doni Donat : Kamu singkirkan mereka, kamu tolak mereka, kamu kutuk mereka, sekarang kamu nak hukum mereka. Apakah jenis manusia kamu ini yg berpayung dibawah panji Islam???? Betulkah tindakan kamu? Patutkah tindakan kamu? Mereka telah berbakti berkempen sana sini membantu PAS menang, habis madu sepah kamu buang..........ini manusia tak berguna.... 

 Mohd Izwan : Sedara, Bai'ah hanya kepada Allah dan Rasul. Bukan kepada parti atau organisasi. Jgn perguna Bai'ah utk parti. Sahabat dahulu ber Bai'ah demi Allah dan Rasul untuk menegakkan syiar Islam menentang musuh2 Islam. Jgn spin.  PAS bkn Islam dan Islam bkn PAS. Perbetulkan.......

Aliteh Abdullah : Wahai Abduh, sedarlah bahawa janganlah gunakan agama untuk melindungi diri tindakanpas yang bercelaru dalam politik. Bila perjuangan parti tidak selari dengan perkembangan zaman tidak wajar disokong. Cakap tidak serupa bikin. 

 Mkt Bkr : .....dan bagaimana pula kedudukan kamu sekira nya pengundi yang melantik kamu dulu tidak lagi menaruh keparcayaan kepada kamu beranikah kamu bubarkannya dan dapatkan sokongan yang baharu

Ahmad Basir : Pas yg dahulu bukan yg sekarang,mengutuk, melebel semasa kempen dulu menyebabkab Pas tidak berakhlak dan dipandang rendah 

Maimon Nalan : Nik Abduh memang hebat dan sebab itu lah Pas jadi saperti apa yang ada hari ini......syabas Nik tunggu PRU 14 kat kelantan saja lah nampaknya.

Rfm Rfm: Pas parti Islam? Tengok Presideng Pas cakap putar belit, lepas tu cerita pasal Bai'h. Sudah lah masa anda sudah berlalu 

 Hasdi Jaafar : Klu pemimpin yg mengubah hala tuju pas...buat fitnah Untuk menang jawatan...mcmana?

Mohamad Ali Hassan : Nik Abduh rasa dia cerdik. Ada ramai yang lain yang lebih cerdik. 

 Shah Rosli : Ketua pemuda yg paling bahlol aka tolol ug
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...