GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Wednesday, July 15, 2015

Sendiri berbohong, sendiri mengaku!

Dia sendiri buat berita palsu supaya media sosial menyiarkannya... bila berita tersebut jadi heboh, tiba-tiba dia sendiri seronok menafikan nya...  Adakah ini suatu kerja yang bijak?

Berita yang tersiar dibeberapa media sosial berkaitan pemecatan seorang pegawai ambank berkaitan pemindahan dana dari UBS Bank Singapura ke akaun Najib adalah berita palsu yang sengaja mahu memerangkap portal berita /media sosial tempatan dengan berita sensasi.

Contoh berita yg tersiar sebagai contoh adalah saperti di sini.

Sumber berita palsu  itu mengaku sebagai NGO Citizens For Accountable Governance Malaysia (CAGM) - melalui blognya  disini hari ini mendedahkan tentang kepalsuan berita yg telah dikutip dari blognya itu dan memaklumkan bahawa:

"Tidak ada peguam yang bernama Md.Zainal Abidin.Dan kita tidak mempunyai SD yang membabitkan PM dalam mana-mana salah laku kewangan. CAGM hanya satu eksperimen di media sosial di Malaysia. CAGM meningkat hanya kerana kita telah disokong oleh editor yang enggan menyemak fakta-fakta tetapi berkembang pesat pada laporan berita sensasi....."


Blog tersebut turut menyiarkan SD palsu yang sebelumnya Nama dan alamat pegawai tersebut dalam akuan bersumpah digelapkan termasuk nama pegawai atasannya dan butiran akaun penerima dana.Lihat gambar yang disertakan.
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...