GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Saturday, July 11, 2015

Suatu 'Ibrah untuk kita semua

Oleh AaqIß Farooq Mir 

Suatu cerita benar diberitahu oleh Syaikh 'Abdul Mohsen al Ahmad' , ia berlaku di Abha (ibu kota wilayah Asir di Arab Saudi). 

"Selepas melaksanakan Solat Maghrib, wanita itu meletakkan mekap , memakai pakaian putih yang cantik. Dia mempersiapkan dirinya untuk majlis perkahwinannya.

Kemudian dia mendengar azan 'Isya' berkumandang dan dia menyedari bahawa dia sudah terbatal wudu'nya. Katanya kepada ibunya: 

"Ibu, saya perlu pergi mengambil wudu' dan solat 'Isya'" 

Ibunya terkejut: "Adakah kamu gila? !! Para tetamu sedang menunggu kamu! Bagaimana dengan mekap kamu? Semuanya akan hilang oleh air !!"

Kemudian dia menambah: "Saya ibu kamu dan saya memerintahkan kamu untuk tidak melaksanakan solat sekarang! Wallahi jika kamu membuat wudu' sekarang, saya akan marah pada kamu." 

Anak perempuannya menjawab: "Wallahi saya tidak akan keluar dari sini sehingga saya melakukan solat saya! Ibu perlu tahu bahawa tidak ada ketaatan kepada mana-mana makhluk dalam kemaksiatan kepada Pencipta !! "

Ibunya berkata: " Apa tetamu kita akan katakan tentang kamu apabila kamu muncul untuk majlis perkahwinan kamu tanpa mekap? Kamu tidak akan menjadi cantik di mata mereka dan mereka akan mentertawakan kamu."

Anak perempuan itu bertanya sambil tersenyum: " Adakah ibu bimbang kerana saya tidak cantik di mata makhluk? Bagaimana pula dengan Pencipta saya? Saya bimbang kerana, jika saya terlepas solat, saya tidak akan menjadi cantik di mataNya."

Dia mula mengambil wudu' dan semua mekapnya telah habis luntur kerananya tetapi dia tidak peduli. Kemudian dia mula solat dan pada masa dia akan sujud, dia tidak sedar bahawa ia akan menjadi sujud yang terakhir! 

Ya! Beliau meninggal dunia ketika dalam sujud! Masyaa Allah ... suatu pengakhiran yang sangat mulia untuk muslimah yang berkeras untuk mentaati Tuhannya! 

Ramai yang mendengar cerita mengenainya telah turut tersentuh!! Dia menjadikanNya dan perintahNya yang pertama dalam keutamaan beliau, lalu Allah memberikan kesudahan yang terbaik dengan sewajarnya! Dia mahu menjadi lebih dekat kepada Penciptanya, maka Allah telah mengambil nyawanya untuk bersama hamba-hambanya yang paling dekat kepadaNya! Subhanallah! 

Dia tidak peduli jika dia tidak menjadi cantik di mata makhluk tetapi dia cantik di mata Penciptanya! 

Wahai Muslimah, bayangkan jika anda berada di tempat itu! Apa yang akan kamu lakukan? Subhan'Allah, suatu cerita yang menakjubkan.
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...