JERUSALEM

JERUSALEM
SOLIDARITI BERSAMA PALESTIN

Sunday, November 15, 2015

Inilah jawapan PAS terhadap teguran Husam

KUALA LUMPUR: Bekas Naib Presiden PAS, Husam Musa diminta untuk membuktikan dakwaan mengenai pembalakan haram yang dibuatnya mengenai kerajaan negeri Kelantan.

 Dia akan menghadapi jawatankuasa pusat, kata Timbalan Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini.

 Dia tidak menyatakan bila ini akan berlaku, ianya hanya akan menjadi "secepat mungkin" supaya Husam dapat menjelaskan kritikan baru-baru ini keatas pemimpin-pemimpin parti tertentu dan kerajaan negeri Kelantan. 

"Sebagai anggota parti, dia (Husam) sepatutnya menggunakan saluran yang betul untuk menyuarakan sebarang masalah yang melibatkan parti," kata Tuan Ibrahim. 

"Jadi itulah sebabnya Jawatankuasa PAS Pusat telah membuat keputusan untuk memanggil beliau secepat mungkin untuk penjelasannya.

 "Sebarang dakwaan yang dibuat mesti disertakan dengan bukti yang cukup, sama ada ia adalah dakwaan terhadap kerajaan negeri (Kelantan) atau presiden parti atau parti," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.

Kerajaan negeri Kelantan diketuai oleh Menteri Besar Ahmad Yaakob dan timbalannya Nik Mohd Amar Nik Abdullah, yang juga Naib Presiden PAS.

 Husam baru-baru ini mendakwa kerajaan Kelantan telah terlibat dalam pembalakan haram.

 Beliau juga mengkritik Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, dan mendedahkan plot yang didakwa oleh Hadi untuk membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno di Selangor. ~freemalaysiatoday

Komen al-Husseyn :

Inilah sahaja cara yang dapat PAS menjawab tuduhan-tuduhan Husam....Entah bila PAS akan jemput Husam. Sementara itu, tolonglah jawab segala dakwaan Husam yang dibuat secara terbuka. Jangan nak cari helah semata-mata tak mampu nak menolak dakwaan Husam.

Sebagaimana yang Husam sebut dengan memetik kata-kata Sayidina Abu Bakar :  Fa in ahsantu fa ‘a iinuuni, wa in asa’tu fa qawwimuunii -  Kalau saya benar sokonglah saya. kalau saya salah betulkan saya. Husam mengharapkan kerajaan Kelantan akan menerima baik akan tegurannya dan memperbaiki keadaan yang berserabut khususnya mengenai pembalakan di Kelantan. 
Comments
4 Comments

4 comments :

Anonymous said...

Tidur ja pemimpin2 Pas yg ada ni..
termasuk lah presiden nya

Anonymous said...

Nama TITM langsung tidak disebut oleh Husam, tetapi beberapa nama termasuklah nama Hadi sendiri ada dinyatakan dalam ceramahnya. Persoalannya sekarang, sejak bila pula Hadi menjadi bisu? Sekiranya Hadi difitnah oleh Husam, silalah kemukakan saman terhadap Husam itu secepat mungkin. Bukan main pantas Hadi mengeluarkan dakwaan isu pil kuda, barua, broler dan jebon sebelum ini tetapi kecut telur pula untuk mengeluarkan 'hujahnya sendiri' dalam hal kenyataan Husam itu. Sejak bila pula Hadi menswastakan kepada TITM untuk menjawab bagi pihak dirinya?

Anonymous said...

PAS pimpinan ostad2 dah kelamkabut dgn pendedahan Husam.
Suruhlah mr presideng bersuara terhadap dakwaan Husam tu!!!
Pemimpin2 bertaraf ostad2 lah bertanggung jawab merosakkan parti, kerana kepimpinan mereka LOW CLASS

bat8 said...

Tuan Haji

TITM ni taici bewok ke? Takkan tahu perbezaan antara kerajaan dengan parti. Husam mengkritik atas sifat beliau sebagai Adun yang merupakan sebahagian daripada komponen sistem berkerajaan negeri.

Pasal apa Husam kena pi mengadap JKKP yang xde kena mengena dengan sistem berkerajaan peringkat negeri kelantan?

Soalan pertama,apa autoriti dari segi undang-undang yang membolehkan JKKP mencampuri urusan kerajaan negeri Kelantan?

Husam xperlu hadir pun sehingga jawapan kepada soalan diatas dijawab.

JKKP sepatutnya memanggil Mat Yaacob dan Nik Amar jika mahu mendapat maklumat mengenai kritikan-kritikan husam. Semuanya ada dslam bentuk surat yang dipegang oleh kerajaan negeri dibawah Mat Yaacob dan Nik Amar. Mereka berdua juga mempunyai maklumat terkini dan lebih lengkap mengenai isu-isu yang dibangkitkan oleh Husam. Malah merekalah orang yang sepatutnya dipanggil kerana mereka mempunyai maklumat tentang tindakan-tindakan yang sudah diambil, sedang diambil atau yang akn diambil bagi menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan oleh Husam.

Kita ambil contoh tunggakn potongan gaji guru Yik yang berjumlah RM 14.6 juta. Husam xtahu apa perancangan kerajaan negeri untuk melunaskan tunggakan ini. Mat Yaacob dan Nik Amar sebagai peneraju kerajaan negeri kelantan perlu membentangkan kpd JKKP apa tindakan yang telah, sedang dan akan diambil bagi melunaskan tunggakan potongan ini, bukan Husam.

Saya nampak strat3gi puak PAS ini. Mereka memasang jerat untuk mengambil tindakan keatas Husam kalau Husam xhadir. Tapi kena ingat, Husam berada 3 langkah dihadapan mereka!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...