PENANG

PENANG
TABUNG BANJIR PENANG

Wednesday, November 04, 2015

Kesihatan hanyalah alasan untuk singkir Gani Patail....

 
Korang nampak tak aku? Aku sehat jer....
 Kemunculan terbuka buat pertama kali bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail di majlis awam sejak dipecat baru-baru ini membuktikan pembohongan Abd Rahman Dahlan dan mereka yang mengatakan Gani tidak sihat!

  Abdul Gani menyatakan keadaannya OK walaupun harus melalui dialisis tiga kali seminggu. 


"Saya sihat tetapi sila faham ini: Apabila saya masih bertugas di pejabat (sebagai peguam negara), saya memang sudah menjalani rawatan dialisis.

 "Saya rasa saya ada berurusan dengan beberapa presiden dan beberapa presiden lalu walaupun saya menjalani rawatan dialisis.

Beliau secara sinis menyatakan bahawa beliau masih buat 'kerja' - bukan di pejabat tapi menjaga cucu.

"Sekarang saya di sini. Anda nampak saya? Saya sihat, terima kasih," katanya.

Abdul Gani hadir untuk menyertai perbincangan mengenai Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2015 atau lebih dikenali sebagai Sosma. Majlis itu dianjurkan Majlis Peguam di Kuala Lumpur malam ini. 

Gani dipecat daripada jawatan pada 27 Julai, kononnya kerana isu-isu kesihatan hanya lebih sebulan sebelum hari persaraannya.

Ia datang hanya ketika menjelang rombakan kabinet yang turut menyaksikan pengkritik isu 1MDB dipecat daripada jawatan.

Beliau telah ditukarkan ke Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-undang sehingga beliau bersara pada 5 Oktober.

Sejak penyingkirannya, laman pemberi maklumat Sarawak Report mendakwa Gani berada di ambang mengenakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan rasuah, atau pertuduhan pilihan pecah amanah.

Ini kononnya bagi pemindahan RM27 juta oleh bekas anak syarikat 1MDB SRC International ke akaun bank peribadi Najib.

Pengganti Gani Mohd Apandi Ali telah menafikan dakwaan itu dan berkata draf kertas pertuduhan yang dikatakan diterbitkan oleh Sarawak Report adalah palsu, sementara Najib telah secara konsisten menafikan sebarang salah laku.

Gani sendiri, bagaimanapun, telah berdiam diri mengenai isu itu walaupun percubaan berulang kali oleh wartawan, termasuk dari Malaysiakini, untuk menghubunginya untuk ulasan.sumber

Menteri Umno, @ Pengarah komunikasi strategik BN , Datuk Abdul Rahman Dahlan semasa ditemuramah wartawan The Star, Shahanaas Habib pada 16 Ogos lalu, mendakwa bahawa Gani Patail tidak sihat dan beliau tidak dipecat dari jawatannya.

Gani hanya ditukarkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman dan dikekalkan senioritinya.....kerana Gani Patail  tidak sihat??


Sila klik di sini
S: Anda kata ia bukan penyingkiran tetapi ia adalah penyingkiran kerana dia dibawa pergi dari jawatannya dua bulan sebelum kontraknya tamat. 
Cukup adil. Anda boleh membuat kesimpulan anda. Terpulang kepada kamu. Saya belum bercakap dengannya. Tetapi kenyataan rasmi adalah bahawa dia tidak sihat. 
S: Biasanya apabila seseorang telah meninggalkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan, ia adalah amalan biasa beliau akan mengeluarkan suatu pernyataan yang bermaksud sedemikian tetapi hakikatnya Gani Patail telah tidak dilakukan itu. Dan beliau memilih untuk berdiam diri dari menjelaskan banyak perkara? 
Alasan saya adalah sangat mudah. Siasatan masih berterusan. Tiada siapa yang memberhentikannya.~ sumber
  Rahman Dahlan kini tidak boleh mendabik dada sebagai manusia yang bermaruah kerana terbukti menipu sewaktu ditemuramah oleh wartawan The Star itu.
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...