GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Tuesday, February 02, 2016

Apa akan berlaku kepada saya jika saya mempunyai RM2.6 bilion dalam akaun bank saya .....

Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali telah menolak siasatan dan syor-syor Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan melepaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku atau jenayah derma RM2.6 bilion dan skandal antarabangsa RM42 juta, memutuskan bahawa tiada caj akan dibawa terhadap Najib dan juga mengarahkan SPRM untuk menutup semua siasatan ke atas perkara-perkara yang berkaitan dengan Najib.

Reaksi mendadak dan kemarahan oleh pengarah operasi khas SPRM& Bahri Mohd Zin terhadap keputusan Peguam Negara dan komen beliau bahawa SPRM akan "kemungkinan besar" akan merayu terhadap keputusan Peguam Negara kerana kes-kes yang begitu "mudah" adalah semata-mata kurang benar memandangkan keputusan Peguam Negara mencetuskan kecelaruan baik di dalam negara dan di seluruh dunia
.
 Sejak enam hari lalu, Malaysia adalah "budak nakal" di media antarabangsa, dibidas sebagai sebuah negara di mana Kedaulatan Undang-undang dianggap sebagai satu jenaka kerana keputusan Peguam Negara - peringatan supaya sedar diri untuk kerajaan Najib bahawa Malaysia beroperasi dalam masyarakat antarabangsa terbuka  dan dunia tanpa sempadan di mana semua keputusan dan tindakan mesti mampu berdiri untuk penelitian antarabangsa.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi cuba untuk menghentikan api kemarahan daripada kecelaruan di atas keputusan Peguam Negara apabila beliau berkata beberapa jam selepas pengumuman Peguam Negara bahawa "tidak ada sesiapa pun perlu mempersoalkan kecekapan atau kebebasan institusi Malaysia atau proses undang-undang kita" - bagi Zahid langkah cuba untuk menghentikan arus.

 Apa yang akan berlaku kepada saya jika saya mempunyai RM2.6 bilion dalam akaun bank saya yg diletakkan daripada sumber asing?

 Adakah Peguam Negara melepaskan saya dan mengaku bahawa saya tidak melakukan apa-apa kesalahan dan tiada caj akan dikenakan terhadap saya jika saya katakan bahawa saya tidak tahu siapa yang telah mendepositkan wang yg sangat besar itu ke dalam akaun saya, yang dua bulan kemudian saya telah kembalikan 78% jika deposit itu, katakanlah, RM2.03 bilion daripada RM2.6 bilion, tanpa menyatakan apa yang telah saya lakukan kepada kira-kira RM570 juta - atau saya akan dikecam dalam media cetak, elektronik dan sosial milik atau dikawal UMNO / BN , sebagai pengkhianat dan menghadapi pertuduhan di mahkamah sebagai orang yang menerima rasuah dana daripada sumber asing untuk campur tangan dalam urusan dalaman negara ini? ~ Lim Kit Siang
Comments
0 Comments

No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...