PENANG

PENANG
TABUNG BANJIR PENANG

Monday, June 20, 2016

Wang tebusan RM12 juta : Soalan Cepu Emas untuk Zahid Hamidi

  Apa sebenarnya yang telah berlaku terhadap wang tebusan RM12 juta itu?

Kemanakah perginya wang tersebut?

Terdapat beberapa kenyataan yang bercanggah dan sangat meragukan.

  1) Keluarga empat mangsa culik itu mengakui menyerahkan RM12 juta wang tebusan kepada polis untuk diserahkan kepada kumpulan militan Abu Sayyaf pada 24 Mei lalu.

  Penyerahan itu membabitkan 12 cek Hong Leong Bank yang setiap satunya bernilai RM1 juta dalam sebuah beg, diserahkan kepada Cawangan Khas di Sandakan pada 24 Mei, sekitar jam 4 hingga 6 petang.

  2) Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata bahawa tiada wang tebusan yang dibayar kepada kumpulan militan Abu Sayyaf.

  Keempat-empat tebusan itu dibawa pulang ke tanah air oleh Unit Tindakan Khas (UTK) selepas dibebaskan tanpa sebarang pembayaran, jelas Khalid.

3) Timb Perdana Menteri, Zahid Hamidi pula berkata wang berjumlah RM12 juta itu dibayar kepada badan tertentu di Filipina yang melakukan aktiviti sah di negara itu. Bukan kepada penculik!


Baca lanjut di sini
   Menurutnya lagi, wang itu dibayar kepada badan tertentu di Filipina yang melakukan aktiviti sah di negara itu.

 "Wang itu adalah hasil sumbangan orang ramai dan hasil jualan aset (keluarga mangsa) dan saya sahkan ia disalurkan bukan sebagai wang tebusan kepada badan tertentu di Filipina yang membantu perjuangan direstui ajaran Islam. 
 
  1) Bagaimana Zahid Hamidi begitu pasti hingga berani mengesahkan bahawa 'badan' tertentu di Filipina itu telah melakukan aktiviti sah di negara itu?

 2) Pengesahan Zahid Hamidi itu menunjukan bahawa beliau sangat mengenali 'badan' tersebut ; boleh tak Zahid Hamidi dedahkan nama badan tersebut?

 3) Bolehkah Zahid maklumkan siapa yang memberi kelulusan transaksi wang yang begitu besar jumlahnya itu?

 4) Bolehkah Zahid dedahkan bukti transaksi melalui akaun-akaun bank badan yang menerima wang RM12 juta itu?

 5) Siapa yang telah menyerahkan wang RM12 juta itu kepada 'badan' tersebut?

6) Adakah penyerahan wang RM12 juta kepada 'badan' tersebut telah dibincangkan terlebih dahulu dengan pihak keluarga mangsa?

7) Adakah penyerahan wang RM12 juta kepada 'badan' tersebut telah mendapat persetujuan keluarga mangsa?

  Wang tebusan itu membabitkan sumbangan individu dan orang ramai sebanyak RM9 juta, pemberian syarikat perkapalan tempat mangsa bekerja sebanyak RM2 juta dan RM1 juta lagi hasil pajak gadai dua rumah keluarga mangsa di Pulau Li Hua, Sibu.

    Adakah patut wang yang terkumpul oleh orang ramai yang diterima dari Papua New Guinea, Taiwan, China, Pulau Solomon dan Malaysia lesap begitu sahaja tanpa diketahui?.

  Keluarga mangsa hingga bergadai dua rumah untuk mengumpulkan wang, tiba-tiba begitu pemurahnya kita memberikannya kepada 'badan' tertentu di negara orang? Ada akai tak?
Comments
5 Comments

5 comments :

Anonymous said...

Koo percaya kee....dh byk x dia tipu

ali along said...

Menangguk diair keruh.senang je dia sapu duit org..

Anonymous said...

Apa sangat nak di harap pada dia ni..duit tebusan pun tibai jugak..malang malaysia..

Anonymous said...

Tak dapat BILYON BILYON , Juta Juta dahulu boleh lah

Pau Pau Pau

Mat Kampau !!!!!!

air gunung said...

Komidi dah jd tragedi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...