GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Friday, July 15, 2016

Mencela pemimpin untuk menukar pemimpin yang tercela

Apabila saya mendengar pandangan sang ustaz melalui vdo berikut ini, saya tidak bersetuju dengan pandangannya 100%. Mungkin dalam situasi tertentu boleh diaplikasikasikan.

 Tetapi kita dalam sistem pemerintahan demokrasi, tidak semestinya pemimpin yang yang tercela terus menerus dikekalkan untuk berkuasa.

 Oleh kerana sistem demokrasi mengizinkan kita menukar pemimpin kepada pemimpin yang baru, maka lebih aula kita berdoa dan berusaha untuk mendapat pemimpin baru yang lebih baik...

  Supaya kita dapat memastikan dapat memilih pemimpin yang lebih baik, maka kita perlu mendedahkan kejelikan mana-mana pemimpin yang jelik supaya kita dapat menghindarinya dan dapat menukarkannya, bukan sekadar menukar kelakuannya, malah bersama sekali dengan diri, orang itu sekali!

   Dan tindakan menukar pemimpin ini, saya kira bersesuaian dengan maksud dab kehendak hadith Nabi - Marra'a mingkum mungkara, falyughairuhu biyadih...


  Berdasarkan kepada pandangan ucapan sang ustaz melalui rakaman vdo di atas itu, ada seorang kawan tu pun tulislah kat fesbuknya :

"Kalau kau cela pemimpinmu, pemimpinmu berubah tidak?"

 Jawabnya, "Tidak berubah."

 "Kalau kau doakan pemimpinmu, bisa tidak Allah merubah pemimpinmu?"

 Sangat bisa. Terus kenapa kau tidak doakan pemimpinmu? - Dr Syafiq Reza Basalamah.

 Komen diatas itu amat jelas mahu menjilat sang pemimpin yang telah jelas jeleknya seolah-olah kita tidak punya pilihan selain menasihat dan menasihat dan menasihat...

Maka menjadilah sedikit perbincangan seperti berikut :

Al Husseyn: Satu Malaysia mendoakan setiap Ketua Agama... tiap-tiap Jumaat... kah! kah! kah! Kita semua satu Malaysia dpt pahala...

Zairul Azrun Zainal Abidin: atas sebab ni le aku keluar dr tabligh... betul mmg doa tp.. klu jenis pelepah pisang tua liat.. mana mau tarik je kena jg dgn parang.. baru mau putus.

Ismad Shahril: Pilihlah kita mahu mencela atau mendoakan mereka.... Menegur dgn adab atau mengkritik dgn biadab.... Berbuatlah ikut pada ilmu dan amal masing-masing...

Al Husseyn: Sebagai sebuah gerakan, tentunya ada majlis mesyuarahnya. Mustahil ahli mesyuarahnya tidak menasihati ketuanya. Kita sebagai ahli di bawah hanya mengeluarkan pandangan rasa tidak puas hati supaya para pemimpin menyedari rungutan2 ahli dibawah. Siapalah kita, ahli di bawah ini mereka mahu dengari? Sedangkan banyak keputusan mesyuarat pun sang ketua tidak mahu patuhi lalu buat keputusan sendiri...

Ismad Shahril : Sang ketua ada amanah yang digalasnya, dan dia pasti akan ditanya bagaimana dia mengurus amanahnya. Itu sudah jadi urusan dan tanggungjawabnya.

Si pengikut bawahan juga ada urusan yang akan ditanya kelak, apakah patuh sebagai pengikut, atau engkar mahu menggalas tanggungjawab ketua? Setiap kita akan sibuk dengan urusan kita sendiri dan tentunya kita jawab berdasarkan apa yang kita ditanggungjawabkan.

 Musyawarah itu medan sang ketua mendengar pelbagai input dan sang ketua adalah orang dipertanggungjawabkan atas apa saja yang diputuskan bukan ahli mesyuarat yang memikul beban kesan dari perkara yang diputuskan. Baik atau buruk semuanya dalam ilmu Allah kerana Dialah yang mengizinkan semuanya berlaku.

(Keesokanya, saya naikan status berikut dan tag kawan tu...

Kisah Hj Hadi Langgar keputusan Mesyuarat

.....Atas perkiraan siasah semasa dan syariah, Presiden mencdgkan WAWI sebagai calon pertama dan nama itu dicdgkan oleh PKR sendiri dan Azmin Ali sebgai calon kedua dan tanda tolak ansur PAS setelah umum mengetahui Sultan Selangor enggan memberi perkenan kpd WAWI.

 Presiden bertanya pd pandangan ahli mesyuarat. Serentak kami bersetuju dgn menyatakan setuju. Ada yg angkat tangan tanda setuju dan ada yg ketuk meja menyokong. Tiada yg membantah. Bang Mat pun menambah bhw misi utama Pas adalah kukuhkan PR dgn membawa cadangan tersebut. Keputusan itu akan dibawa ke dlm mesy PR Pusat pd 5 ptg ini.

Saya sertakan link artikel yang berkaitan untuk rujukan.

Al Husseyn : Ismad Shahril, Mesyuarat petang itu telah memutuskan PAS hantar nama WAWI sahaja setelah Azmin Ali menarik diri. Ada sekelompok mazhab Zuhdi Marzuki bersungut dan marahkan Mohd Sabu. Mereka tak marah Hj Hadi yang ponteng mesyuarat petang tu...Naya Mat Sabu - dapat label Ayam Daging!

Keesokannya Hj Hadi buat PC bersama TGNA dan Mustafa Al di Kota Bharu Kelantan. Hj Hadi dan Mustafa setuju dan menyatakan tidak bercanggah dengan keputusan mesyuarat AJK PAS pada 17 Ogos yang menamakan WAWI sahaja kerana Azmin Ali menarik diri.

PAS buat mesyuarat lagi pada 25 Ogos.Mesyuarat kali ini masih berpegang kepada keputusan mesyuarat pada 17 Ogos - WAWI sahaja calon utk MB Selangor

Pada 7 Sept 2014 pun mesyuarat lagi. Hj Hadi sekali lagi menghilangkan diri....ponteng. Keputusan tetap sama sebagaimana mesyuarat 17 Ogos 2014.

 Hj Hadi kemudiannya bertindak sendirian tanpa melalui pejabat SUA. Dia hantar sendiri 3 nama orang PAS. Tak siapa yg tahu siapa nama-nama tersebut.

 Bila orang kecuh dan persoalkan tindakannya itu, dia hantar sekali lagi, kali ini barulah ada nama orang PKR...... Betapa bongkaknya Hj Hadi ini bila ahli mesyuaratnya tidak mahu menerima cadangannya.

 Macam inikah kelaku seorang pemimpin sebuah gerakan Islam? Mesyuarat tak mahu pakai, mahu ikut kemahuan sendiri.

Ismad Shahril: Ahli mesyuarat saja tahu, yg bukan ahli mesyuarat hanya dengar dr pihak lain.

 Anda memang ahli mesyuarat ke Al Husseyn? Atau sekadar mendengar separuh-separuh dari pihak lain yang hanya menyampaikan apa yang dia mahu sampaikan?

Muhaimin Sulam: Ismad Shahril, Pak Al Husseyn ambil dari novel saya yang belum diterbitkan......... nanti tak dramatik. Orang tau..

Ibn Haniyy: Ismad Shahril anda pun ahli mesyuarat ka?

Ismad Shahril: Saya bukan, sebab tu saya tak mau masuk campur perkara yg bukan dalam pengetahuan saya Ibn Haniyy. Ini ibarat kisah Ghadir Khaum dan baiah para sahabat kpd Saidina Abu Bakar, semua yang memanjangkan kisah tersebut hingga kini tak berada pun dalam peristiwa yang membawa perpecahan umat Islam di zaman itu hingga ke hari ini...

Al Husseyn: Ismad Shahril memang aku bukan ahli mesyuarat... tapi Muhaimin Sulam tu adalah ahli mesyuarat... aku petik antara catatannya dan benda tu disiarkan dlm Harakah... kamu kantoi dah takkanlah ini pun kamu nak nafikan... Aku cuma nak buktikan kisah satu pembohongan oleh Raja Lawak...kikiki.
Comments
2 Comments

2 comments :

Anonymous said...

Senang btl nk patahkan hujah walaon xperlu belajar agama tinggi2 pun.Dlm quran pun menyebut Allah x mengubah nasib sesuatu kaum....... Doa tu akhir sekali setelah segala usaha dilakukan barulah berdoa dan berserah pada Allah...kalau doa je tp malas nk berusaha sorryla Allah xkasi apa2. Nk senang je parawalaung2 sekelian..

Anonymous said...

Apa jenis ulamak.. bila pemimpin buat salah.. doakan... bila rakyat buat salah.. tangkap dan hukum.. kenapa bila rakyat buat salah.. tak pakat pakat doakan supaya dia jadi baik

Betapa bodoh ulamak yg jenis begini.. ulamak yg meruntuhkan islam.. kaki ampu nak cari dedak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...