JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Monday, July 11, 2016

RUU 355 ANGKAT TARAF MAHKAMAH SYARIAH???

 Ust Zakaria Ahmad telah mendakwa bahawa RUU persendiraian yang Hj Hadi bawa ke parlimen itu bertujuan supaya  Mahkamah Syariah naik taraf sama dengan Mahkamah Sivil.

"Baru ni Tok Guru Haji Hadi Awang… dia bawa satu usul dalam parlimen supa diletakan Mahkamah Syariah standard taraf sama dengan Mahkamah Sivil… dan Alhamdulillah diterima untuk peringkat bacaan … nak bahas dia bulan sepuluh nanti…"  (sila rujuk entri di sini )

 Berikutan dengan dakwaan tersebut, Ust Che Ibrahim Mohamad telah memberikan reaksinya supaya kita sama-sama memahami apa sebenarnya duduk perkara : 

Benarkah Pas sudah berjaya??
    RUU 355 hanya sekadar utk mengubah kuasa hukuman yg boleh dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah drp denda tidak melebihi RM5000, penjara 3 thn dan sebat 6 kali kpd suatu hukuman mengikut undang2 Islam yg tidak disebut satu persatu bentuk hukumannya.

 Cadangan ini sama sekali tidak mengubah bidangkuasa dan taraf mahkamah syariah yg sedia ada sebagai sebuah mahkamah keluarga Islam mengikut negeri2.

 Perbezaan Mahkamah Syariah dgn Mahkamah Sivil antaranya:

 1. Mahkamah Syariah ditubuhkan melalui Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah Negeri2, manakala Mahkamah Sivil ditubuhkan melalui peruntukkan2 dlm Perlembagaan Persekutuan.

2. Mahkamah Syariah hanya berkuasa ke atas perkara2 berkaitan hal2 kekeluargaan Islam dan kesalahan2 rukun Islam bagi penganut agama Islam shj, manakala Mahkamah Sivil berkuasa mengenai semua perkara berkaitan undang2 selain undang2 mahkamah syariah.

3. Struktur Mahkamah Sivil disusun mengikut Persekutuan manakala struktur mahkamah syariah di susun mengikut negeri2. Mahkamah sivil terdiri drp:

i. Mahkamah Majistrate
ii. Mahkamah Seksyen
iii. Mahkamah Tinggi
iv. Mahkamah Rayuan
v. Mahkamah Persekutuan. Manakala struktur mahkamah syariah ditubuhkan mengikut negeri2 yg terdiri drp:

a. Mahkamah Rendah Syariah
b. Mahkamah Tinggi Syariah
c. Mahkamah Rayuan Syariah.

4. Bidangkuasa Mahkamah Sivil meliputi semua akta2 dan enakmen yg diluluskan oleh Badan Perundangan samada oleh Parlimen atau DUN, manakala bidangkuasa Mahkamah Syariah hanya terhad setakat enakmen2 yg berkaitan agama Islam shj.

5. Perlantikan Pegawai2 Kehakiman Sivil dibuat mengikut kehendak Perlembagaan Persekutuan oleh Suruhanjaya Kehakiman, manakala perlantikan pegawai kehakiman syariah hanya dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri2 sbgmana jawatan2 lain spt pembantu tadbir, pegawai tadbir, pemandu dll.

6. Pegawai2 Kehakiman Sivil diberi berbagai2 kemudahan dan keistimewaan sehingga ianya dipandang tinggi oleh masyarakat, manakala pegawai2 kehakiman syariah tidak mempunyai apa2 kemudahan dan keistimewaan dlm perkhidmatannya sehinggalah ianya hanya dipandang sbg pegawai biasa dlm sektor perkhidmatan awam.

 Oleh itu RUU 355 tidak boleh mengubah perbezaan antara dua darjat ini, apalagi utk dianggap sbg samataraf.

Komen al-Husseyn :

Dengan penjelasan Ust Che Ibrahim ini, diharapkan masyarakat tidak lagi terkeliru dengan pembohongan yang sengaja menyelewengkan fakta dan kebenaran. Terima kasih Tuan CIM! ~ sumber
Comments
5 Comments

5 comments :

Anonymous said...

Saya telah menulis 2 bahagian berkenaan surat terbuka Mejar Zaidi Ahmad kepada Presiden PAN Mohamad Sabu. Bahagian akhir mengenai surat terbuka berkenaan akan saya perincikan pada artikel ini.

Pada bahagian akhir surat terbuka bertarikh 19 Jun 2016 tersebut Mejar Zaidi melahirkan rasa kekecewaannya kepada Mat Sabu atau pengurusan parti berkenaan di Pulau Pinang.

Petikan akhir surat berkenaan seperti berikut:-
Akhir sekali bang Mat orang Penang, adakah Amanah Penang adalah Amanah terbaik dari segi keahlian, aktiviti, pentadbiran dan sebagainya untuk menjadi contoh kepada Amanah di tempat2 lain?

Jika tidak kenapa, sedangkan di Penang Amanah adalah sebahagian dari kerajaan?
Pemimpin yang hebat ialah yang mampu menyelesaikan masalah bukan menjadi sebahagian dari masalah itu sendiri.
Mejar Zaidi sebelum menjadi ahli DAP adalah ahli parti PAN Kepala Batas. Dia adalah Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (PAN) Bahagian Kepala Batas, Pulau Pinang.

Saya tak ada maklumat yang tepat mengenai bilangan ahli PAN di Pulau Pinang tetapi mengikut sumber yang rapat ahli PAN di Pulau Pinang sekitar 1000 orang sahaja.

Tapi saya mempunyai maklumat untuk Kepala Batas, Bukit Mertajam dan Bukit Gelugor kerana saya ada kenalan rapat di sana yang saya pernah bantu untuk PRU-12 bagi menumbangkan kerajaan BN. Seorang kenalan saya kini dah jadi orang kuat PAN.

Kenapa Mejar Zaidi marah sangat kepada Mat Sabu?

Cuba anda fikir ahli PAN yang berdaftar bagi Bahagian yang diwakili oleh Mat Sabu iaitu Bukit Mertajam hanya 50 orang sahaja. Dun Berapit, Dun Mat Sabu hanya 14 orang yang berdaftar sebagai ahli PAN!



Tergelak saya bila diberitahu Dun Berapit hanya 14 orang ahli PAN berdaftar. Nak tubuh AJK pun masih tak cukup kouta! INIKAH TARAF PRESIDEN PAN??

Saya juga dimaklumkan oleh kawan-kawan rapat termasuk seorang orang kuat PAN bahawa kawasan Mujahid Yusof Rawa iaitu Bahagian Bukit Gelugor hanya ada 40 orang ahli. Ahli PAN di Dun yang diwakili oleh Mujahid iaitu Dun Air Itam hanya ada 3 orang ahli PAN yang berdaftar. HAMPIR PECAH PERUT saya gelak!



Mejar Zaidi tak bengang pasal apa, dia mampu menarik lebih kurang 200 ahli PAN berdaftar untuk Bahagian Kepala Batas tapi tokoh hebat PAN hanya mampu tarik 3 orang ahli!!

Saya kata persatuan orang-orang buta di Dun Air Itam pun lebih daripada 10 orang. Ini hanya 3 orang. MANA NAK LETAK MUKA MUJAHID??

Kedua Mejar Zaidi ada menyebut tentang Mat Sabu adalah masalah kepada parti PAN di Pulau Pinang. Yang ini saya tak nak huraikan malam ini. Rasanya lebih baik tanya Mejar Zaidi sendiri biar dia terangkan.

Komen saya :

Kaskaskaskaskaskahkahkahkah

Anonymous said...

Orang pas pun ade juga yg bebal..tapi nak berlagak pandai..

Anonymous said...

Kalau dah dasar anti islam memg suka perlekehkan perjuangan islam.

Anonymous said...

Macam itu senang je..

Bagi lah keistimewaan dan berbagai kemudahan yang sama dengan Pegawai Kehakiman Sivil. Boleh?

Boleh memang boleh. Tapi Kerajaan Negeri banyak berhutang, hasil negeri pun tak ada.

Kes pun tak banyak yang ada kes cerai. Harta Pusaka pulak Amanah raya yang buat.

Anonymous said...

Orang pangkah juga BN bila PAS nak bawa Hudud. Hanya sedikit je yang sokong dan undi pas.. Jadi walaupun dicanang dan ditakutkan hudud tu hukum tuhan.. rakyat belum nak menerima hudud dan mengundi mengikut parti kegemaran mereka..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...