SELAMAT HARI LEBARAN

SELAMAT HARI LEBARAN
SELAMAT HARI LEBARAN

Monday, November 14, 2016

Pas Tak Khianat ...cuma kencing di sana sini...


Pas tidak pernah khianat dalam pakatan pembangkang, malah parti Islam itu sentiasa menghormati adab dan akhlak berpakat. Presidennya, Hj Hadi berkata, ketika berada dalam pakatan, Pas sentiasa teguh dengan dasar dan matlamat yang wajib dihormati semua pihak.

"Dalam sejarah pakatan dengan pihak lain, Pas tak pernah khianat (dalam apa-apa pakatan), sehingga Pas dipecat daripada BN (pada 1978) dan terkini, DAP memecat Pas daripada Pakatan Harapan (PR)," katanya dalam satu kenyataan, kelmarin, di sini

Kah! Kah! Kah! Memang kenyataan Hj Hadi tu hancing! Hj Hadi tak pernah khianat...dia cuma jenis kerap kencing kawan-kawan pakatannya di merata tempat banyak kali!

Sejarah negara merakamkan banyak pengkhianatan yang Pas telah lakukan semasa bertahaluf siayasi dgn Pakatan Rakyat.Kali ini pula Hj Hadi kata : DAP memecat Pas daripada Pakatan Harapan (PR)? Saya cuma nak ulas tentang perkara ini sahaja sebab ini adalah satu pembohongan yang sangat melampau.

Walhalnya, seawal 17 Feb.2013, Hj Hadi sendiri telah mengugut Pakatan Rakyat dengan berkata : Pas akan keluar dari Pakatan Rakyat (PR) sekiranya kerjasama antara PKR dan DAP merugikan Islam dan Melayu.

Walaupun telah ratusan kali Hj Hadi mengakui bahawa tahaaluf siyasi yg PAS lakukan bersama PKR/DAP itu cukup untungkan Islam, memberikan manfaat pada dakwah, suatu yg tidak pernah PAS kecapi sejak dahulu; tetapi pada 5/6/2015 iaitu hari kedua muktamar, Hj Hadi telah mengarahkan secara terus Ketua JK Usul Muktamar utk pastikan "muktamar mesti terima tanpa bahas" usul tergempar Dewan Ulamak PAS utk "putuskan hubungan dgn DAP".

Hj Hadi mengarahkan demikian walaupun dia maklum bahawa Dewan Ulamak seperti yg disebut oleh Dr Mahfuz Ketua Dewan Ulamak sendiri, memang diangkat sbg "usul tergempar" di saat akhir dengan satu sahaja tujuan mereka, iaitu utk usul itu diperbahaskan oleh perwakilan, sebelum apa-apa keputusan terima atau tolak dibuat.

 Hasil dari tindakan veto tanpa hujjah Hj Hadi yang memaksa perwakilan terima usul untuk "putuskan dengan DAP" tersebut, telah dibantah oleh beberapa perwakilan :

 (a) Pandangan perwakilan Negeri Sembilan, Faiz Fadzil, anak kepada mantan Presiden PAS yg juga merupakan Peguam PAS menegur tindakan salahguna kuasa Hj Hadi membelakangkan muktamar itu sbg kesalahan dan dosa besar, sebab ia bertentangan dgn perlembagaan parti sendiri. Faktanya, Hj Hadi sbg Presiden tidak pernah memiliki hak sedemikian spt tertakluk di dalam perlembagaan.

 (b) Pandangan perwakilan Kota Raja cukup jelas bahawa Hj Hadi tiada hak untuk menjadi diktator memaksa perwakilan PAS wajib membabi-buta taat sahaja pada arahan tersebut, walau pun Hj Hadi bercakap sbg ulamak besar sekalipun. Perwakilan itu mengingatkan bahawa setiap tindakan mestilah disandarkan hujjah, dan hujjah tersebut mestilah dikemukakan utk kefahaman. Perwakilan tersebut memberi peringatan bahawa tanggungjawab Presiden adalah utk membuat keputusan secara bersama (syura), bukannya veto, bukan diktator, dgn memaksa "putuskan hubungan dgn DAP" oleh satu kepala sahaja utk sehingga menolak keputusan 7 kali muktamar sejak 2008 lagi.

 (c) Bahkan org kuat dan org kanan Hj Hadi sendiri, seorg Adun dari Marang yg berkali-kali bangkit membantah keras tindakan Hj Hadi tersebut sbg merosakkan jamaah dan mengundang FITNAH yg begitu besar pada PAS dan PR dan diri Hj Hadi sendiri. Perwakilan itu menyebut, sememangnya keputusan spt arahan Hj Hadi itulah sgt diidamkan oleh UMNO sejak sekian lama. Segala teriakan, amaran dan marah Adun dari Marang tersebut diabaikan sahaja oleh Hj Hadi.

 (d) Perwakilan Sabah dan perwakilan2 lain pakat bangun nyatakan PAS pasti menuju kehancuran tatkala elemen salah guna veto dibenarkan dilakukan oleh Presiden tanpa mahu ikut keputusan syura muktamar yg tertinggi. Hingga pagi ketiga itu, dewan gamat dgn teriakan dan herdikan marahnya mereka pada Hj Hadi atas salah guna kuasa tersebut.

 (e) Dan yg paling jelas, TIDAK ADA seorang pun dari kalangan perwakilan yg bangkit "bersetuju" dgn "usul diterima tanpa bahas" tersebut. Itulah FAKTA nya!

Jelas bahawa Pas telah meluluskan usul dlm muktamar 2015 utk memutuskan hubungan dengan Dap (usul dibawa oleh dewan ulama dan diluluskan TANPA DIBENARKAN UNTUK DIBAHAS oleh Hj Hadi walaupun cuba dibantah oleh beberapa perwakilan. (Fakta-fakta diatas dikutip dari tulisan Ahmad Sayuti Basiron di sini

Maka jadilah PAS seperti hari ini, memasuki perangkap UMNO, dan robohlah PR. 

Tindakan Hj Hadi itulah satu-satunya kejayaan utama UMNO yg diperjuangkan sejak 2008 hingga hari ini. 

Hj Hadi sendri meruntuhkan satu uasaha tahaaluf yg dimulakan oleh Al-Marhum Ustaz Fadhil Noor dan Al-Marhum TG Nik Aziz sejak sekian lama.

Tidak hairanlah jika Hj Hadi kalut dan asyik menyalahkan DAP dalam segala hal kerana memang itulah kalimah wirid dan zikir yang diperturunkan kepadanya oleh Umno.
Comments
5 Comments

5 comments :

Anonymous said...

Pelik. Digelar sebagai tuan guru, tapi akhlak hancur hadi awang ni. Mcm ni pun walaunta susah nak fikir.

Anonymous said...

Akhirnya pas kena kencing dgn umno. Adakah itu balasan Allah terhadap tindak tanduk hj hadi? Kita lihat ending nya nanti

Anonymous said...

PAS..... yg semakin hilang seri nya....
berubah atau akan terus terbuang.... sedih usaha mereka yg terdahulu di sia2kan

Anonymous said...

Presiden ni ckp xserupa bikin..

Anonymous said...

PAS memang x khianat tp kut2 presidennya saja yg khianat. Sendiri buat hal tapi sengaja melibatkan parti. Ya Allah, selamatkan PAS dari pemimpin2 yg khianat dan kembalikan PAS seperti zaman ATGNA dahulu. Aamiin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...