BERSAMA AMANAH

BERSAMA AMANAH
AMANAH MAJU TERUS

AMANAH NEGARA

AMANAH NEGARA
PENTAS KOMUNIKASI DAN KESENIAN

Saturday, January 28, 2017

ISU PEMBELIAN TANAH UNTUK SELAMATKAN MASJID JAUHAR???


  Sejarah Masjid Jauhar bermula tahun 1989 apabila Pas Cawangan Guchil Hulu membina sebuah bangunan baru bagi menggantikan surau lama yg telah sedia ada di atas tanah tersebut. 

Kawasan ini dulunya ialah tempat JKR menyimpan batu kuari dan calbox dalam kawasan tepi ladang getah.

 Masjid ini dinamakan Masjid Jauhar sempena dengan nama seorang cina yang telah memeluk Islam yg pernah bekerja di ladang getah tersebut, Joahan Ann Juan yang menjaga masjid ini. 

Semasa pembinaan masjid ini dibuat, status tanah ini tidak diketahui pemiliknya.

 Selepas menang tahun 1990, Pas telah mengubahsuai bangunan tersebut dengan menjadikan tingkat atas sebagai Pejabat Pas (MTD) DUN Guchil. 

Selain itu Majlis Daerah Kuala Krai juga telah menbina 5 unit kedai makan di atas tanah tersebut. Ambo difahamkan kedai ini dikhususkan untuk bekas bekas penghulu Pas berniaga di sini. Bangunan ini juga menempatkan Pejabat PPWK Dun Guchil.

Pada 28/8/2016 Menteri Besar Kelantan telah merasmikan Tugu Banjir yang dipercayai telah dibina di atas tanah yang sama, walaupun ada dakwaan mengatakan ianya sebagai rizab jalan.

 Setelah menyedari tanah ini ada pemiliknya yang sah, Pas telah beberapa kali berusaha untuk mengubah status tanah tersebut termasuk melalui pengambilan tanah, namun semuanya gagal.

 Ada cadangan supaya masjid ini diserahkan kepada MAIK, namun cadangan ini ditolak kerana bimbang kepentingan dan kawalan Pas ke atas bangunan tersebut akan hilang bila berada bawah MAIK. 

Akhirnya ada pemimpin tinggi Kerajaan Kelantan mencadangkan Yayasan Amanah Tok Kenali membeli tanah tersebut. Setelah berunding, pemilik tanah bersetuju menjualnya dengan harga sebanyak RM300,000.

 Memandangkan objektif penubuhan Yayasan Amanah Tok Kenali ialah untuk tujuan pendidikan tinggi Islam dan pembangunan insan dengan fokus utamanya menganjurkan Program Pembangunan Ummat, saya berpandangan tindakan ini bukan sahaja satu pembaziran, bahkan ianya satu pengkhianatan.

 Pembelian tanah ini walaupun dibuat atas alasan menyelamatkan Masjid Jauhar, namun sejarah masjid tersebut secara jelas menunjukkan parti Pas berada di belakangnya, selain MDKK yang mempunyai kepentingan yg cukup kuat di atas tanah tersebut dengan adanya gerai gerai niaga dan Tugu Banjir yg kesemuanya berada bawah kawalan dan penguasaan MDKK.

 Kesimpulannya ambo mungkin boleh menerima kesilapan membina masjid dan markaz Pas di atas tanah tersebut sebagai satu kecuaian, namun apakah muslihat sebenar di sebalik penggunaan dana Yayasan Amanah Tok Kenali ini, sedangkan parti Pas sendiri, dengan kekayaan pemimpin mereka dan dana parti, RM300,000 bukanlah satu jumlah yang besar bagi Pas untuk membayar sendiri tanah tersebut jika benar hasrat mereka sekadar menyelamatkan Masjid Jauhar. ~ Che Ibrahim Mohamed.
Comments
3 Comments

3 comments :

Anonymous said...

Pas yg mengaku kuattttt agama tak kanlah buat masjid kat tanah orang tanpa periksa. Agak2 Allah terima ke amalan korang tu

Tun Perak said...

Depa pegang prinsip tak tau tak pe...tak berdosa....dah tau kena lah ambik tindakan...kena taubatlah...bagi depa selamatkan masjid kerja baik...niat baik dapat pahala...pakai duit yayasan salah kat mane...niat baik...kerja mulia...takkan salah dlm islam...hmmm....tafsir ikut sedap dan kepentingan dia....ok je

Anonymous said...

Apebende lah mengungkit hal lame, perkare ni dh lame selesai, tolong buat homework dulu la sebelum cari kesalahan org, check diri tu, fitnah memanjang,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...