SELAMAT HARI LEBARAN

SELAMAT HARI LEBARAN
SELAMAT HARI LEBARAN

RAYA PAKATAN

RAYA PAKATAN
JOM BERSAMA RAYA

Saturday, March 11, 2017

JANGAN JADI BURUNG TIONG - RENUNGAN BUAT USTAZ MUDA PAS !

Oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi 


1. Biasanya, kebanyakan ustaz Pas akan bercakap tentang agama secara umum atau borong. Apabila diminta penjelasan lanjut tentang perkara yg dicakapkannya, dia akan hukum orang bertanya tolak hukum Islam, jadi agen kafir atau masuk neraka. Ustaz mcm tu mahu kita telan saja apa yg dia kata dan tak boleh tanya apa-apa. 

2. Contohnya, dia baca maksud ayat al-Quran, sesiapa yg tidak berhukum dgn apa-apa yg diturunkan oleh Allah, mereka orang kafir. Kita tanya dia, berhukum macam mana? Sesiapa dalam ayat tu, siapa? Apa-apa yg diturunkan oleh Allah tu, apa? Tidak berhukum dgn hukum Allah tu, macam mana? Jadi kafir tu, kafir aqidah atau apa? Bila org itu jadi kafir? 

3. Dia akan tanya kita balik, hang nak jadi kafir ke tolak hukum Allah? Awat hang suka ke masuk neraka sbb tolak hukum Allah? Hang nak masuk geng kafir ke lawan hukum Tuhan? Hang sapa nak lawan hukum Allah? Hang rasa hebat sangat ke nak masuk neraka? Sapa hang berbanding Nabi? Laaa... Kita minta penjelasan lanjut, dia hukum kita pulak. 

4. Dia akan kata lagi, tanya buat apa, tu perintah Tuhan, buat sudahlah. Kalau hang mati tak buat hukum Tuhan, hang masuk neraka, hang nak tanya lagi ke? Dia kata, Tuhan suruh buat, bukan suruh tanya. Inilah gaya berfikir dan cara interaksi ustaz (terutama yg masih muda) apabila dia disoal. 

5. Sudahlah ustaz tu istinbat hukum drpd terjemahan ayat, bukan teks al-Quran yg asal, orang yg bertanya pula mahu dinerakakan. Kadang-kadang ayat atau hadis yg dibaca lintang-pukang jadinya. 

6. Maknanya, ustaz yg sebegitu umpama burung tiong saja. Dia tidak study, mengkaji dan memahami dgn mendalam tentang ayat yg dibacanya. Inilah proses indoktrinasi yg berjalan begitu lama dlm Pas, bukan saja berlaku dlm kalangan ustaz muda Pas, bahkan juga yg senior dan ustaz jadi-jadian spt PJ Perak misalnya. 

7. Sama juga dgn isu tak boleh ambil orang kafir sebagai wali (auliya'). Dikumpulkan ayat al-Quran tentang perkara itu lalu dijadikan hujah, ini dalil tak boleh lantik orang kafir termasuk org DAP jadi pemimpin, menteri, exco dan tak boleh undi depa dlm p/raya. 

8. Apabila kita minta penjelasan, auliya' dlm ayat tu siapa? Wakil rakyat termasuk auliya' ke? Ambil org kafir sebagai auliya' tu maksudnya undi ke? Adakah auliya' tu maknanya pemimpin dlm konteks demokrasi? Mcm mana dgn pemimpin sebuah agensi yg kafir? Bekerja dgn orang kafir boleh ke? 

9. Dia serang kita balik, hang nak masuk neraka dgn puak kafir ke? Al-Quran kata tak boleh, tak boleh la, hang nak lawan al-Quran? Awat hang lebih pandai drpd ulama ke? Hang pi la jilat pemimpin kafir hang tu? Begitulah antara jawapan balas kpd soalan utk dapatkan penjelasan lanjut. 

10. Begitulah ustaz Pas bersyarah dimana-mana dgn berapi-rapi, secara umum, sembrono, tiada perincian, faham secara literal, tak faham konteks ayat dan borong maksud ayat utk semua situasi tanpa mengira realiti dan keutamaan. 

11. Apabila mereka ditegur, dan dibetulkan fahaman depa, depa kata pula, hang nak buat tafsir baru ke? Hang pakai tafsir Yahudi ke? Hang ikut cakap Siti Kasim ke? Hang liberalis ni...! Ke situ pulak kita dihukumnya apabila kefahaman mereka cuba dibetulkan. 

12. Sebenarnya ustaz Pas sebegitu malas membaca, malas berfikir dan suka ambil jalan singkat dlm memahami nas agama. Ada dlm kalangan mereka yg bersyarah tu, tak pernah sentuh pun Ibnu Kathir atau al-Qurtubi, sehingga ada yg kata Fathul Bari tu kitab fiqh yg besar. Maknanya dia tak pernah buka Fathul Bari pun, tapi bersyarah berapi-api. 

13. Aku bukanlah nak kata aku hebat dan tahu semua benda, tapi aku nak minta kpd ustaz Pas terutama yg muda (termasuk yg tua), sebelum berkuliah atau bersyarah, bacalah buku. Dengarlah kuliah syeikh2 besar dari al-Azhar, Syria, Yaman dan serata dunia melalui You Tube. Banyak manfaatnya. 

14. Janganlah jadi burung tiong. Bertanggungjawablah dgn perkara yg kita sampaikan kpd masyarakat. Dan, paling penting jgn malu utk terus belajar dan mengakui kejahilan kita. Jadi ustaz Pas tak semestinya betul semua. ~ sumber
Comments
1 Comments

1 comment :

Anonymous said...

Inilah masalah utama dikalangan pelajar melayu umumnya, malas membaca. Bila ustaz malas membaca, lagi teruk kesannya krn mrk boleh keluarkan mcm2 hukum, apatah lagi jk ustaz yg fanatik nak menghukum

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...