BERSAMA AMANAH

BERSAMA AMANAH
AMANAH MAJU TERUS

Friday, March 10, 2017

Malaysia sengaja cari masalah dengan Korea Utara


Demi keselamatan saksi, KPN tidak menjelaskan bagaimana
pengesahan identiti sebenar Kim Choi itu dibuat.
Ketua Polis Negara mengesahkan lelaki yang dibunuh dengan racun di Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 (KLIA2) pada 13 Februari lalu ialah Kim Jong-nam.

 Bagaimanapun, Tan Sri Khalid Abu Bakar enggan mendedahkan bagaimana pengesahan itu dibuat. Baca lagi di sini

Komen al-Husseyn :

 Imigresen Malaysia telah menerima  masuk individu tersebut ke negara ini sebagai Kim Choi, sebagaimana dokumen perjalanan yang ada padanya.

Sepatutnya PDRM tidak perlu memperbodohkan diri dengan menyiasat siapa individu yang menggunakan dokumen perjalanan dengan nama Kim Chol.

  Mayat Kim Choi sepatutnya diserahkan sahaja kepada kedutaan negaranya sebagaimana mengikut maklumat dokumen perjalanan tersebut.

  Tetapi kerana cerdik sangat, KPN mengesahkan identiti lelaki terbabit sebagai Jong-nam dengan cara yang misteri dengan alasan kononnya demi keselamatan saksi.

  KPN ingat senang-senang begitu saja orang nak percaya tanpa dokumen untuk menyokong dakwaan tersebut? 

 KPN ingat Korea Utara tu macam rakyat Malaysia yang mudah percaya macam isu pembunuhan alTantuya yang kononnya tidak perlu disiasat motif pembunuhan tersebut.

 Khalid Hassan : Kerajaan Malaysia memang sengaja cari masalah, takde beban batu digalas. Kalau mayat tu diserahkan kepada kedutaan Korea Utara tak jatuh maruah Malaysia dan tak rugi satu sen pun tapi kenapa sengaja nak merumitkan keadaan. 

 Nak suruh waris datang tuntut tak fikir ke Korea Utara tu bukan dekat dan kemungkinan ada halangan kepada waris untuk datang ke Malaysia. Untuk perbandingan kalau ada warga Malaysia yang mati di luar negara ada ketikanya takde pun waris pergi tuntut sebab kedutaan telah uruskan tuntutan jenazah dan penghantaran pulang ke Malaysia. Contohnya tragedy MH17 bukan semua waris pergi ke Belanda untuk tuntut jenazah, persoalannya kenapa tak boleh buat macam tu ?
Comments
6 Comments

6 comments :

Anonymous said...

Bodoh pya statement...kim chol bkn mati secara semulajadi...dia kena bunuh...jd kenala siasat...

Anonymous said...

Tentu ada perbezaan antara kes pembunuhan dengan kes kemalangan walaupun dalam kedua-dua keadaan ia melibatkan kematian di luar negara, lebih-lebih lagi ia melibatkan komplot pembunuhan terancang. Tambahan pula dalam kes ini, mangsa adalah merupakan pelarian yang menetap di Macau dan status kewarganegaraan semasa simati besar kemungkinan bukannya warga Korea Utara. Pihak PDRM perlu menangani kes ini dengan cermat dan teliti, kerana jika tersalah perkiraan dalam membuat tindakan ia juga boleh menambah cemarkan lagi imej negara.

Anonymous said...

Itulah terlajak pandai hingga menyusahkan negara tapi tak mengapa itulah cra polis negara menyiasat yang sangat disukai oleh najib dan peguam negara.

Anonymous said...

Tugas kita ialah keluar mengundi pada pru14 bagi nemastikan pas kalah dan kelantan bertukar kepada pemerintah yg baru.

Anti Fitnah said...

Depa ni bukannya BODOH sangat ... Depa ingat dengan isu ni dapatlah depa mengajak rakyat berdiri di belakang depa atas dasar martabat dan maruah Negara telah tercemar. Tapi depa lupa bahawa depa ni adalah manusia yang dah muflis moralnya.
KPN tu memang tak CERDIK orangnya dalam tindakan sebagai orang paling atas dalam PDRM. Dia sepatutnya menjadi orang yang terakhir mengeluarkan kenyataan apatah lagi kenyataan yang mungkin boleh memalukan organisasi. Belajarlah dengan Tn Dr Det waktu dia jadi PM dulu.
Jangan jadi BODOH tak boleh diajar dan CERDIK tak boleh ditumpang.

usop ali said...

terlalu angkuh...sebab tu jadi camni...kata bodoh kang melenting...tapi inilah realiti penjawat awam diMalaysia...samppai lingkop negara mereka kerja kan ikut nafsu serakah...muga Allah beri mereka taufik dah hidayah. hendak Nya....amin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...