GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Friday, April 21, 2017

DS Nizar Saman PJ Perak : Harakah silap lapor

Artikel Harakah diatas yg kini sudah tiada dapat dikesan lagi ...
Harakahdaily telah salah menyiarkan berita mengenai saman fitnah Dato 'Seri Mohammad Nizar terhadap Razman Zakaria. Saya percaya ia adalah kerana penjelasan yang salah diberikan oleh Defendan atau peguam caranya kerana beliau tidak berada di sana apabila prosiding yang berlaku semalam.

 Di manakah kesilapan?

Pertama: berita itu melaporkan bahawa Mahkamah telah memberikan Defendan Pihak Ketiga Prosiding membawa Sinar Harian ke dalam tuntutan utama.

Jawapan saya: Tidak ada perkara seperti yang mahkamah telah memberikan Prosiding Pihak Ketiga kepada Defendan. Ia hanya kebenaran Cuti yang diberikan oleh Mahkamah semalam. Perintah Cuti adalah bukan muktamad. Ia hanya satu perintah yang membenarkan Defendan untuk membawa tindakan terhadap pihak ketiga. Mengikut peraturan Cuti itu, Defendan kemudian mesti menyerahkan permohonan itu kepada Sinar Harian dan Sinar Harian, di sisi lain, boleh membantah permohonan itu jika difikirkannya perlu. Tidak perlu dikatakan, terdapat beberapa langkah-langkah lain untuk mengikuti sebelum Mahkamah memberikan perintah muktamad. Oleh itu, ia masih pra-matang untuk hanya membuat kesimpulan bahawa Mahkamah telah memberikan prosiding Pihak Ketiga kepada Defendan apabila perintah yang diberikan hari ini adalah hanya untuk Cuti.

Kedua: Berita itu melaporkan bahawa terdapat perjanjian antara peguam Plaintif dan peguamcara Defendan bahawa kos yang perlu dibayar selepas rayuan Defendan.

Jawapan saya: Pertama, terdapat tidak ada masalah sama sekali di kalangan peguam mengenai kos. Ia adalah jelas mengelirukan oleh peguamcara Defendan. Kedua, kos adalah kos. Tidak seperti jumlah penghakiman, kos tidak tertakluk untuk tinggal. Apabila anda kalah, anda perlu untuk menanggung kos. Tidak ada dalam undang-undang yang kos boleh ditangguhkan sementara menanti rayuan kes itu. Rayuan tidak penepian. Apa sahaja keputusan rayuan itu akan menjadi, kos keputusan sebelumnya perlu dibayar oleh pihak yang kalah.

Ketiga: Berita itu melaporkan bahawa perintah itu tidak menyatakan tempoh pembayaran.

Jawapan saya: Apa yang peguam anda beri nasihat kepada kamu? Sila cari sebab yang kuat jika anda benar-benar mahu untuk mengelakkan pembayaran. Jangan jadikan diri anda bodoh dan peguam anda lebih bodoh. Terima kasih. ~ Mohd Fitri Bin Asmuni
Comments
4 Comments

4 comments :

UP said...

Razman oohh Razman Zakaria..

kesian...ilmu tak seberapa tapi nak tunjuk Besar kepala!

Razman, Islam yang baik terletak pada ilmu dan akhlak. anda tak ada malu ke..pamerkan Islam jenis bodoh sombong?

Anonymous said...

Depa tu kumpulan ceramah, kuliah dan usrah je. Mana la mereka tau hal-hal teknikal perundangan begini.

Macam tu lemah pun ada hati lebai lebai nak perintah negara)negeri.

Anonymous said...

Sape penisihat lebai ni? Kesian la, mcm kurang info je

Anonymous said...

Tak sekolah, tak buat homework, tiada fakta, tiada info, tiada ilmu.. Macamana mereka seperti ini boleh diangkat sebagai pemimpin...? Rosak dah... Jom tukaq..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...