BERSAMA AMANAH

BERSAMA AMANAH
AMANAH MAJU TERUS

AMANAH NEGARA

AMANAH NEGARA
PENTAS KOMUNIKASI DAN KESENIAN

Saturday, April 22, 2017

Kenapa Dr Asri Terlalu Emosi?


 Nampaknya umpan yang dipasang Umno BN sudah mulai mengena mangsanya… Orang pertama yang telan umpan tu pulak Mufti Perlis Datuk Asri Zainul Abidin !

Sepatunya sebagai seorang Mufti, Asri perlu menenangkan keadaan dan tidak mencurahkan minyak ke atas api.

 Asri yang biasanya sangat rasional dengan pandangannya dan berfakta, tetapi dalam menangani isu Zakir Naik ini, Asri turut beremosi tanpa menilik dan meneliti kewajaran alasan mereka yang menentang Zakir Naik berada di Malaysia.

  Pastinya Asri faham benar yang kita dilarang menghina agama orang lain kerana orang lain akan menghina agama kita pula!

  Kalau kita hina mereka sebagai penyembah lembu, bagaimana pula kalau mereka kata orang Islam sebagai penyembah Batu Hitam di Mekah?

Malaysiakini melaporkan, Mufti Perlis Datuk Asri Zainul Abidin hari ini memuat naik beberapa baris di laman Facebooknya, menyelar apa yang dipanggilnya golongan “mempertuhankan lembu” kerana menentang seorang “pendakwah” 
“Apabila yang mempertuhankan lembu bersatu, lantas menyeru agar pendakwah kita dibelenggu,” Asri memulakan catatan ringkas yang disifatkannya “puisi pagi Jumaat”.

Dalam catatannya, Asri turut mengecam sebuah kerajaan yang menurutnya “menyembah api dan penganut sati, pembakar wanita janda, di benua sana.”

Sati merujuk amalan kuno di kalangan masyarakat Hindu di India yang diharamkan di negara itu, di mana seorang balu membakar dirinya selepas kematian suami. Baca lagi di sini
Kenyataan Dr Maza itu sudah tentunya mengundang kemarahan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) yang mendesak polis menahan Mufti Perlis, Datuk Asri Zainul Abidin yang didakwa mengeluarkan kenyataan menghina dan menimbulkan kebencian terhadap masyarakat beragama Hindu.
Pengerusi kumpulan hak asasi kaum India itu, P Waythamoorthy berkata, catatan terbaru Asri itu secara terang-terangan menghina agama Hindu.

“Dia sebut menyembah lembu. Status itu secara terang-terangan berkait dengan Dr Zakir Naik. Dia menghasut masyarakat Islam dengan menimbulkan kebencian terhadap masyarakat Hindu.

“Seharusnya polis memberkas Asri dan menyiasat dia untuk kesalahan menghasut dan menimbulkan ketegangan antara masyarakat pelbagai agama di Malaysia,” katanya kepada FMT hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Asri di Facebooknya yang menyelar golongan “mempertuhankan lembu” kerana menentang seorang “pendakwah”. Baca lagidi sini
 Komen Pembaca:

Sean ZX : Bodoh punya ustaz! Lembu pun ada lebih akal!

Ravinder Singh : Asri gagal sebagai seorang agamawan. Beliau bukan menunjukkan kebijaksanaan atau kemuliaan seorang agamawan. Kata-kata kesat dan menghina seperti ini dari mulut seorang mufti hanya memburukkan kemuliaan agama Islam.

Yang penting bukan kepercayaan seseorang dengan “tuhan”nya tetapi perhubungannya dengan orang-orang lain dalam masyarakat serta sumbangan mereka kepada masyarakat. Untuk pengetahuan Asri, mereka yang "mempertuhankan lembu" telah banyak menyumbang kepada pembangunan Malaysia.

Mereka-lah yang telah membina jalan-jalan raya dan landasan kereta api serta infrastruktur lain sebelum Kemerdekaan. Di Malaysia “pendakwah kita” harus mendakwa kepada orang-orang Islam supaya tidak berasuah, tidak tipu-menipu, tidak merempit-rempit, tidak membuang bayi, tidak merogol budak-budak sekolah, dsb. dan bukan memburuk-burukan kepercayaan orang-orang bukan Islam dan mempecahbelakan “national unity” negara ini.

Mishma Delvina : Mahu berdakwah pasal islam , cerita pasal keindahan islam . Orang akan lebih hormat dan tertarik pada pendekatan sebegini .

Jangan dok cerita pasal kekurangan dan keburukkan agama lain , itu hanya kefahaman dan pandangan kita . Cara begini akan mencetuskan sengketa dan kurang senang di kalangan pelbagai penganut agama .

Ramai pendakwah luar yang masuk keluar Malaysia , bukan kehadiran kesemua mereka dibantah penganut beragama hindu . Hanya seorang itu saja yang suka bercakap pasal hal-ehwal agama hindu dan Christian.Kenapa ?

Kenapa tidak hanya bercerita pasal kecantikan agama islam sendiri? Bagaimana muslims nak bantah orang hindu ( kononnya ) masuk campur hal-ehwal agama islam , pada masa yang sama pendakwah dari India itu bebas pula bercakap pasal agama hindu ? Munafik kah ?

Phang Kuan Hoong : rupanya Asri bodoh jugak. nak bela "pendakwah" yang suruh orang jadi pengganas.

English Language & Teacher Training Services : Sir, your puisi is highly insulting and distasteful for your position and intellect. Disappointing!

Ravin Cheema : Hahahahaha Indian government tiba2 zalim pulak.. nasib baik kat india, masih ada proses mahkamah.. kalau kat china dah lama case close

Eric Khoo : Pendakwah pendakwah ini ada lesen untuk mencaci dan menghina orang bukan Islam, kalau awak buat puisi sama nanti, jangan kata besok, malam ini boleh tidur lokap, ini lah hakikat kenapa orang luar tak nak melabur diMalaysia.

Mukhlis Eddie : Dua baris terakhir ditujukan pada warganegara sendiri ke ? Mufti pun beremosi dalam isu ZN.

sebagai mufti harus reda kan keadaan dan bukannya mencurah minyak pada api.

Hanya disebabkan beliau seorang habis bertelagah rakyat malaysia.
Jangan kejadian korea utara berulang sekali lagi.

Jangan dilupa dibenua sana jugak mempunyai populasi terbesar muslim yg memintas populasi muslim di indonesia.

Shahrul Idzwan Shaari : Saya rasa puisi Dr.Maza ni agak kasar. Sy faham Dr marah dgn setengah pihak pasal isu ni. Mungkin sikap mereka yg kita perlu keras menegur dan membetul, bukan akidah mereka. Takut tajuk pertikaian menjadi akidah vs akidah instead of kaedah vs kaedah.

zudin Judin : Ape yg berlakuni sy sokong 200% pasal dr zakir nik.. Tpi mgutuk tuhan org bukan islam rase mcm tk brape nk stuju.. Sbb pernah terbaca Tuhan larang kita kutuk tuhan agama lain.. Sbb nanti org akan lebih mngutuk Tuhan kita.. Klu sy slah mntk maaf..

Shaloue Vi :Encik Shahrul Idzwan Shaari, saya seorang hindu. Saya tiap tiap hari penat bekerja Dan tak ada masa untuk politik. Dan saya juga tiada masalah langsung pasal siapa pun dapat PR. Itu hak kerajaan untuk buat decision. Tapi, saya sangat suka perkara yang anda beritahu - kalau orang tak tahu, kita kena ajar! Sebab asal usul perkara ini - bukan sebab kaum india tak suka Islam atau tak suka Zakir. Tapi, marah sebab tak dapat PR walaupun lama duduk di negara tercinta, Malaysia.

Seluruh dunia dah tahu yang Islam is a wonderful religion. Tapi, masalahnya, jangan slalu kaitkan kaum lain dengan topik membantah islam and all. I also heard from a friend that Indian News paper also involved in helping Zakir Naik. So, are we racist or against Islam? No.

Segelintir yang tak da IC dan PR cuma rasa kecewa je. Takda kena mengena Islam or Muslims in this country. Please stop condemning all the religions. If this goes on... Then tak da makna Kaum Islam kerja Di company America, China atau India because Malaysia is a combination of all religions.

I baca komen dari sesetengah orang, I'm sure some of them are working for an American or Chinese company, if these companies don't like Islam, they will not employ muslims. Simple as that! Plus, to all those who kutuk pasal kaum lain, if you are working for kaum lain or your boss is kaum lain lain, would you resign right away? You should think twice before commenting.

Rezzuan Rahim : Dr, I've been your admirer for a long time. Diharap Dr ambil pandangan saya dengan hati terbuka. Saya rasa puisi ini terlalu kasar dan mencurahkan minyak lagi ke api kes ZN ini.

I understand if you wanna draw a line in the sand. Tapi, tolong jangan guna stereotaip yang paling negatif tentang saudara-saudara senegara kami.

Saya juga tidak setuju dengan keghairahan sesetengah pihak untuk menghalang seseorang daripada mendapat PR walaupun saya bukan peminat ZN.

Saya hormati hak Dr untuk bersuara dan memberi pandangan, but please understand the consequences of your words. It'll drive a deeper wedge among us. This doesn't help at all.

Dhanyaraam Chinathamby : Apabila seorang individu yang gemar menghina agama lain dipertahankan oleh seorang Mufti membuta tuli.. malu la..

Lembu tidak pernah dipertuhankan dalam ajaran yang tertua dalam dunia. sebaliknya dihormati akan sumbangannya kepada kehidupan penganut agama tersebut. Ini lah hasil ceramah Zakir Naik. Ceramah guna fakta yang tak betul. Nak cakap bodoh, takut pula aku.. tapi kalau dah bodoh tu, bodoh la..

Ali Husaini : Drmaza yg sy kenali melalui kuliah2 adalah way2 better than this. Seorang yg very respectful, rahmah, disenangi. Keras pd isu2 tertentu shja yg tiada kompromi seperti syiah. Jgn la hnya kerana seorang zakir naik, keluar puisi yang x baik ni. Tak berbaloi. Mohon lebih sabar.

Zubir Yusof Din: Pak mufti, anda yg ajari kami lewat ayat ayat Tuhan yang kau alunkan.

'kita tak dibenarkan maki, kutuk sembahan sembahan agama lain lain,kelak mereka maki sembahan kita dengan melampau batas'

Pagi tadi, lewat puisi tajam mu.. Jelas sinisan kamu terhadap sembahan mereka, kau main pula ayat kasta kasta.

Lalu, kau yang pernah kami sanjungi atas langkah moderat, wastiyy dan kritis terpadam dek cara pertahananmu hanya kerna seorang warga india yang di kehendaki negaranya sendiri.

Pantas, kau pejam mata terhadap etnik india dalam negara yang terkadang berpuluh tahun tak punya warganegara?Manakala dia sekelip mata di beri PR negara kita.

Mufti.

Jangan kerana puisi tajam mu itu... Tuhan cabut keamanan kita yang beraneka bangsa.

(aku yg muslim dan cenderung dgn aliran dia pun rasa tak patut, apatah lagi rakan rakan india)
Comments
15 Comments

15 comments :

Anonymous said...

Kita manusia biasa..pasti ada satu masa kita terkesan dgn ancaman.Aku hairan kenapa penganut Hindu terlalu sibuk tentang Dr Zakir Naik..kenapa?sebab mereka xdapat menerima pndedahan DZN yang agama hindu asasnya mngakui kbnaran risalah islam yg duvawa Rasulullah..mereka gagal berhujah jadi dgn mudah mngaitkan DZN dgn keganasan..nonsense !

Anonymous said...

Reaksiku yg pertama kebanyakkan sama jg spt yg diluah di atas. Knp emosi sgt? Mana dr maza yg selalu rasional dgn hujah agama dia? Jgn terikut2 perangai mufti tukang canang rasisme. Tapi Dr maza boleh redeem dirinya. Janjikan satu pertemuaan dgn dr zakir dan terangkan kpd dia knp kita tak boleh terima seorg kleptokrat sbg pemimpin walaupun dia islam. Dan terangkan situasi politik dan kaum di malaysia, pendirian pas dan lain2 kumpulan melayu/islam.

UP said...

Komen aku pula: Dr Maza dgn ilmu yang ada dengan beliau,berjiwa besar dan suka berterus terang. keadaan jadi begini..disebabkan, Islam di bawah kuasa UMNO memang laknatullah! ada masa..mereka gunakan Islam untuk kepentingan diri dan ada kala nya..UMNO gunakan Islam untuk perangkap musuh. Dr. Maza juga tidak terlepas dengan kelemahan.

al alan said...

Kamu sebagai orang tua buat posting agama, ingat agama ini di mulai dengan Tauhid bukan politik, yg kamu bela kaum kafir mati2an tu utk apa? Apa reaksi orang india malaysia bila masjid babri di runtuhkan orang kafir hindu?

Anonymous said...

AlHussyein tak perlu la panaskan isu ni untuk dptkan sokongan org Hindu. Org hindu ni..isu besar dorang Zakir berjaya Islamkan bukan Islam. Isu gubah wang haram..pengganas.. tu isu tempelan tp itu lah yg dihighlightkan. Patutnya YB Penang yg jadi penasihat LTTE pun patut dihukum sbb LTTE tu dah jelas pengganas!!! Peristiwa Masjid Babri diruntuhkan cukup menjelaskan betapa bencinya hindu kpd Islam!!! Zakir Naik hanya ceramah tentang Perbandingan Agama malahan perbandingan Agama pun ada subjek di IPT... masalahnya bila ada hindu bertanya kononnya nak 'sekolahkan' Zakir..tp di'sekolahkan' balik dgn bukti dan fakta. Jadi.. kalau waytamoorthy tak puas hati dgn Zakir.. pi la berbahas. Kot bole menang��. ...
... masih sokong PH tp biar isu hindu ni hindu yg selesaikan. Tak payah jadi lidah hindu..yg tak pernah senang dgn Islam!!!
..kalau terasa..maaf la...

bunbinban said...

dr asri manusia biasa juga. ada masa teremosi. yg komen2 kutuk dr asri tu yg korang emosi sgt pesal?. yg beria.benor kata zakir naik tu teroris pastu nak halau plak dri malaysia pesal?. jgn EMOSI lebeh2 plak. hahaha...apa pun dr asri x elok la sound camtu kat dorang...dah dorang teremosi...hahaha

Anonymous said...

Weii...nak jaga hati dap ke?

Anonymous said...

Selama Maza paling aku respek...xsangka pulak Maza perangai mcm ni....dh mcm ulamak jahat pas je....

Anonymous said...

.

Mengapa ZN tidak ke Turki atau ke Qatar atau ke Indonesia..?

Kerana ZN tidak boleh tidak mesti mahu di kelilingi oleh penganut Hindu..

ZN hanya mampu setakat itu..!

Anwar Ibrahim di nasihat dan di beri peluang meninggal kan negara tetapi Anwar Ibrahim memilih penjara..

Fikir kan lah...

antiug said...

Ya mmg betul, dr asri termakan umpan ameno,mudahan beliau sedar cepat.....

Anonymous said...

Sekurang2 nya ada juga mufti yang nak kedepan mempertahankan org muslim di india dan zakir naik.ulamak lain dok balun dedak dan jaga jawatan. Teruskan dr maza. Hanya Allah tahu hati kamu.

Anonymous said...

Dalam isu mempermainkan sembahan agama lain, tidak sewajarnya Datuk Asri Zainul Abidin melakukan sedemikian itu. Ajaran Islam menegah keras penganutnya mempersendakan sembahan dan akidah penganut agama lain. Malahan kita disarankan untuk menghormati rumah ibadat agama bukan Islam dan itu bukanlah bermakna kita turut mempercayai akidah penganut agama mereka. Sekiranya mereka mengajak berhujah atau berdebat berkaitan akidah, ketika itu mungkin secara berhikmah ia boleh dijadikan bahan hujah.

Anonymous said...

Aku sokong mufti asri.
Dlm islam, apa yg dia kata tu betul.
Cuma, cara mufti asri sampaikan tu tak betul. Cara sampaikan tu aku tak sokonglah. Fakta aku sokong.

Anonymous said...

Bila saudara islam kita diganggu, kita tak boleh diam membisu. Quran dan hadis ada sebut. Islam kan bersaudara.

Anonymous said...

Kah kah kah.. Bro MAZA takyah nak campur hal Keling nih! Bila susah, Melayu bukan main sibok nak bela Keling ni. Tengok sendiri la berapa ekor Keling pegang kuasa kat Malaya nih.. Melayu dapat apa?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...