PENANG

PENANG
TABUNG BANJIR PENANG

Tuesday, April 25, 2017

Respon Seorang Hind Kepada Puisi Dr Maza

Oleh Sarala Poobalan. 

Dear Dr Maza, Saya sentiasa menghormati anda sebagai seorang yang berilmu dan kerana anda seorang pemimpin agama, mufti .. Salah satu aspek yang paling penting yang diajarkan kepada saya adalah empat tonggak kehidupan. Mereka adalah ibu, bapa, guru dan Tuhan. (Lihat urutan itu). Ini adalah orang-orang yang membentuk anda ke dalam diri anda. Kemudian lagi, siapakah aku? Hanya orang biasa yang merupakan seorang India dengan kelahiran dan Hindu dengan pilihan.

 Saya tidak akan menyentuh mengenai agama anda kerana saya telah diajar untuk menghormati semua agama. Walau bagaimanapun, saya di sini untuk menjelaskan tentang saya, agama yang bukan milik anda dan anda seolah-olah mempunyai pengetahuan yang sangat sedikit. Saya tidak perlu mengingatkan anda bahawa sedikit pengetahuan adalah pengetahuan berbahaya. Anda adalah seorang lelaki terpelajar.

 Puisi itu tidak baik terutama apabila ia datangnya dari anda. Pemimpin agama sepatutnya menunjukkan contoh baik tetapi menghina agama orang lain bukan salah seorang daripada mereka. Saya tahu anda telah keluarkan puisi itu tetapi kerosakan itu telah dilakukan. Saya tidak akan dapat melihat anda sebagai pemimpin yang baik. 

Baris pertama anda: - Mempertuhankan lembu.

 Kita tidak "mempertuhankan" kita menghormati. Kami menghormati ibu-ibu kita, bukan? Kita berkata "Syurga di tapak kaki ibu". Adakah ini bermakna kita "mempertuhankan ibu kita".? Kita hanya meletakkan mereka di mercu yang tinggi.

 Kami tidak membezakan haiwan. Kami menghormati mereka. Itulah sebabnya ramai penganut Hindu adalah vegetarian. Anda mungkin bertanya mengapa beberapa Hindu makan daging. Tidak ada paksaan dalam agama kita. Tida ada polis moral, tiada penguatkuasa atau apa-apa. Lakukanlah apa yang anda ingini dan kami percaya karma. Anda akan mendapat apa yang layak bagi anda dalam kehidupan yang akan datang berdasarkan apa yang anda lakukan hari ini.

 Kemudian, ia adalah "Kerajaan zalim dan penganut sati".

 Oh boy !!! Masih ramai Muslim di India dan orang-orang yang berjaya juga. Ingat Khan kegemaran anda ... Shah Rukh, Salman, Amir, Saif. Juga ingat Presiden yang merupakan seorang Muslim, Abdul Kalam. Mereka ini umat Islam dan tidak akan dapat menikmati status yang mereka ada jika ia adalah Kerajaan zalim. Sudah tentu, akan ada fanatik di mana-mana. Adakah kita akan melabelkan negara itu kerana tindakan kelompok tertentu?

 Penganut sati .... di abad yang mana anda tinggal? Adakah anda masih membaca buku "Melawat dunia dalam 80 hari"? Yang lama berlalu. Tidak lagi wujud kerana kita bertambah matang, kita membuang apa yang salah. Kami mengambil kebaikan. Kami mempunyai banyak perempuan janda di India dan mereka menjalani kehidupan yang baik. Contoh klasik adalah mendiang Indra Gandhi dan anak menantu perempuannya, Sonia Gandhi.

 Mengkasta Manusia

 Mari kita bincangkan hal itu. Kita hidup dalam masyarakat kelas. Anda adalah seorang pemimpin agama. Dalam masyarakat Hindu anda akan berada dalam kelas Bramin itu. Terdapat pengemis Muslim dan adakah mereka dijemput untuk rumah anda? Jadi apa bezanya? Wanita tidak berada di dalam kelas yang sama dengan sistem lelaki. Sistem kasta wujud dalam semua masyarakat bukan sahaja dalam masyarakat Hindu. Bagaimanapun, sistem kasta diklasifikasikan berbeza dalam masyarakat yang berbeza. Dengan cara ini, ia diharamkan tetapi masih diamalkan oleh orang yang tidak dapat menerima perubahan. Itu perkara biasa. Sama seperti mas kahwin. India telah mengharamkan sistem mas kahwin tetapi adakah anda telah hapuskan mas kahwin?

 5 laluan anda seterusnya adalah untuk Hindu tempatan atau lebih tepat orang yang menentang pendakwah yang dikenali itu. Kenapa kita menentangnya?

 - Beliau, sebagai seorang Muslim yang baik harus mempertahankan agama dan tindakannya di negara yang dia dakwa akan menyiksanya. Jika dia begitu berbangga dengan imannya dan percaya dia tidak melakukan kesalahan, maka jadilah seorang lelaki dan menghadapinya. Jika dia didapati tidak bersalah, walau dengan segala apa cara, datanglah dan gunakan PR. Jika bersalah, terimalah akibatnya di dunia ini kerana anda akan diberi ganjaran di akhirat.

 - Mencela yang lain bukan ajaran mana-mana agama. Beliau telah menyebut semua skrip agama kita dengan salah. Itu yang membuatkan kita marah. Kami tahu skrip kami cukup baik untuk mengetahui apa yang dia perbandingkan adalah salah, adakah anda?

 Kami sentiasa diberitahu bahawa kami tidak perlu bercakap mengenai Islam kerana kami bukan beragama Islam. Adakah perlu peraturan yang sama ditetapkan keatas anda dan juga khatib?

 Saya sedih kerana seorang lelaki ini telah memecah-belahkan kita sebagai rakyat Malaysia.

Komen al- Husseyn :

Komen yang sangat menarik dari seorang penganut Hindu. Tiada kata-kata kesat atau mencerca sesiapa pun. Beliau hanya menyatakan rasa kesalnya terhadap Dr Maza yang selama ini dia sendiri menganggap sebagai seorang yang berilmu dan berintegriti.

Penulis mengulas dengan sopan setiap dakwaan Dr Maza satu persatu dengan alasan-alasan yang munasabah.

Dalam Islam kita juga diajar untuk membuat pertimbangan diantara kebaikan (maslahah) dan mafsadah (keburukan). Muwazanazat diantara yang baik dan yang buruk.,

 Fiqh muwazanat ialah mengimbangi diantara 2 keburukan/mudharat (mafsadah) iaitu mengambil yang lebih kecil keburukan/mudharat(mafsadah) dari yang lebih besar manakala diantara mengimbangi kebaikan/manfaat (maslahah) mestilah mengambil yang besar maslahahnya dari yang kecil. 

Contoh:

 ( قال تعال : ( وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ 

 Makna : Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. (surah Al-An'am ayat 108)

 Secara logiknya, mengkritik sembahan orang kafir adalah cara yang terbaik untuk menyedarkan kebatilan agama mereka. Tindakan ini mungkin akan membuka minda mereka agar menilai kembali perbuatan dan pegangan sesat mereka sebelum ini.

 Walaubagaimanapun, Allah telah melarang tindakan tersebut kerana kesan yang terhasil lebih buruk dan pasti berbanding manfaat yang diharapkan. Seperti yang disebutkan dalam ayat ini, mereka akan mencela Allah dalam keadaan marah tanpa ilmu.

 Maka muwazanat yang betul mestilah berdasarkan ke atas pengetahuan darjat atau pangkat hukum-hukum syara' iaitu darjat maslaha dan darjat mafsadah.

 Saya telah menerima komen-komen yang positif dan negatif terhadap entri saya "Kenapa Dr Asri Terlalu Emosi?" Berikut saya siarkan komen-komen yang negatif dan terlajak sasar dari persoalan sebenar. Bandingkanlah komentar mereka yang kononnya ngaku Islam dengan komen diatas tadi dari seorang penganut Hindu.

 al alan : Kamu sebagai orang tua buat posting agama, ingat agama ini di mulai dengan Tauhid bukan politik, yg kamu bela kaum kafir mati2an tu utk apa? Apa reaksi orang india malaysia bila masjid babri di runtuhkan orang kafir hindu?

 Anonymous : AlHussyein tak perlu la panaskan isu ni untuk dptkan sokongan org Hindu. Org hindu ni..isu besar dorang Zakir berjaya Islamkan bukan Islam. Isu gubah wang haram..pengganas.. tu isu tempelan tp itu lah yg dihighlightkan. Patutnya YB Penang yg jadi penasihat LTTE pun patut dihukum sbb LTTE tu dah jelas pengganas!!!

 Peristiwa Masjid Babri diruntuhkan cukup menjelaskan betapa bencinya hindu kpd Islam!!! Zakir Naik hanya ceramah tentang Perbandingan Agama malahan perbandingan Agama pun ada subjek di IPT... masalahnya bila ada hindu bertanya kononnya nak 'sekolahkan' Zakir..tp di'sekolahkan' balik dgn bukti dan fakta. Jadi.. kalau waytamoorthy tak puas hati dgn Zakir.. pi la berbahas. Kot bole menang��. ... ... masih sokong PH tp biar isu hindu ni hindu yg selesaikan. Tak payah jadi lidah hindu..yg tak pernah senang dgn Islam!!! ..kalau terasa..maaf la...

 Anonymous : Weii...nak jaga hati dap ke?

 Anonymous : Bila saudara islam kita diganggu, kita tak boleh diam membisu. Quran dan hadis ada sebut. Islam kan bersaudara.
Comments
8 Comments

8 comments :

Anonymous said...

Ini menunjukkan Dr. MAZA bukanlah seorqng yg maksum yg tak buat kesilapan. Dia adlh manusia biasa yg beremosi yg kadang kala kalah kpd nafsu amarah dsbgnya. Tetapi utk menilai beliau, kenalah sejarah beliau sblm ini. Beliau adlh mufti yg sngt menjaga batas2nya. Jika selepas ini beliau terus menjadi ekstrem maka bolehlah kita kata beliau telah berubah. Jika tdk beliau masih seorg yg moderate. Saya juga tak bersetuju dan mengkritik puisi beliau tetapi ia tidak menjatuhkan kedudukan Dr. MAZA dimata saya.

Anonymous said...

bodoh.... ingat orang islam aje yang tak mahu digangggu. Yang kanu gangu agama orang lain boleh pulak!

Boley Jalan said...

Surat tu kurang2nya menjelaskan kenapa mereka Marah Pada Dr. MAZA. Yg cerita baiah talak bini, exco agama pun tak dapat jelaskan sampai hari ni, tuan badan (tertuduh) hadhir dia kata lari.......depan walaun pulak tu, itu lah otak Pas hari ni, siapa berbeza pendapat dgn mereka maka neraka lah tempatnya.......hi hi hi....terkanang dedak juo.Tak pasal2 kita dituduh menjaga hati DAP......ini kah politik matang? Butir taik sapa agaknya tu......?!??

Anonymous said...

Kita perlu berlapang dada Dan menerima bahawa Islam adalah agama paling benar.kenape nak marah kalau kenyataan agama Hindu Di India masih mengamalkan ajaran sati kasta di Sana.dr maza tidak mengaitkan Hindu Di Malaysia so jangan terasa .sebagaimana kita tak terasa jika orang mengutuk raja bomoh yg melakukan syirik.pelik Ada manusia yg pertahankan Hindu sampai tidak mahu membela umat Islam sendiri.keluarkan la dalil macam jika tujuan utama ingin menang pru14 mmg terkadang kita sanggup mengenepikan agama.agak2nya kalau sekarang zaman sahabatNabi. sahabat akan pertahankan Hindu ke Muslim .Renungkan

wijaya kezuma said...

Pembangkang berceramuk vs bn yg bertoleransi...pru ni bn lagi lah gamaknya..

Anonymous said...

Mengapa kamu berdiam diri apabila sebilangan pelampau Hindu campurtangan dalam hal ehwal agama Islam dan menghina dan menentang ajaran Islam dan pendakwah Islam tetapi kamu buat bising apabila seorang mufti menulis tentang seekor lembu dan pelampau Hindu di India ?

Ini bererti kamu sendiri pun bersikap hipokrit dan double standard !!!

Geng Gon said...

Aku sokong Maza 200%. 1000 kali beliau lebih bagus dari golongan kafir sesat. Sabar beliau pun ada hadnya apatah lagi perkara berkaitan anutan beliau. Tahniah Maza. Jangan bagi muka golongan paria tak sedar diri ni..

UP said...

Awalnya mereka beriman, akhirnya mereka sesat ke Neraka.

Awalnya mereka kafir, diakhirnya mereka ke Syurga.

fikir2kan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...