GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Thursday, April 27, 2017

Ulamak memilih Kemungkaran...!

Oleh Ahmad Sayuti Bashiron 

Ust Rejab Md Akhir 'Jahanam' Ketua
Dewan Ulama Pas Kedah
1. Saya memilih utk ikuti live ulamak Pas bermuktamar pagi ini. Sebaik sahabat saya Ustaz Mohd Nazri Chik selesai aluan, ucapan sulung adalah wakil Kedah Ustaz Rejab Md Akhir.

2. Belum pun sempat berucap, semua yg hadir diajak bangun dan sama laung kata semangat, yg terus disusuli kata "jahannam PAN".


3. Allahu... Saya benar tergamak, terdiam, tak terkata beberapa saat. Itu rupanya kalimah pertama hari mulia akhir Rejab 1438H ini. Didoakan oleh perwakilan dlm satu majlis besar yg berkumpul semua ahli agama parti itu. Itu sebagai munajat mereka yg berkumpul?

 Ada yg dilihat tak selesa, namun tak ada pun seorg bangkit tegur maksiat akhlaq dihadapan mereka itu...! Termasuklah dalam majlis itu ada wakil majlis syura parti, wakil Presiden, namun tak ada yg menegur apa berlaku dalam dewan itu! Bahkan hampir semua tersenyum puas dan gembira atas munkar berjamaah yg berlaku itu.

 Ikhwah yg dirahmati.

 4. Sesunggguhnya kalimah "jahannam" itu adalah hak Allah semata. Digunakan utk musuh Islam yg dijanjikan dicampak dlm neraka jahannamNya. Tapi itulah pilihan doa oleh ulamak parti itu utk kami, dari Parti Amanah Negara yg mereka singkatkan sbg terma "PAN". 

5. "PAN" itu juga disebut oleh Ustaz Mahfuz Ketua Ulamak Pas sbg doa mereka atas kalimah arab bermaksud "mati". Maka ahli Pas tak dibenarkan sebut AMANAH, tetapi hendaklah sebut PAN sbg doa kematian utk AMANAH. Sebegitu sekali! 

6. Saya teringat hadith, Rasulullah berkata amat takut lebih takutnya baginda pada Dajjal, adalah pada lahirnya ketua / ulamak yg menyesatkan ummah di akhir zaman ini dgn pelbagai pembohongan dan tipudaya mereka. Juga lain bermaksud "mencela seorang muslim itu adalah dosa kefasikan, dan membunuhnya pula adalah kekufuran". Saya melihat kebenaran pada kedua hadith Rasul mulia itu! Saya juga imbas apa yg dah berlaku kebelakangan ini. 

7. Tahun 2013 Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sendiri mulakan kerja khianat PAS pada PKR apabila dia sendiri letakkan calon PAS di kerusi yg dah pun menjadi hak PKR sejak 2008. Akhirnya UMNO berterima kasih pada PAS atas hadiah kerusi itu. 

8. Kesannya juga, dalam dua kali program Dewan Ulamak parti itu membuat keputusan dan usul utk putuskan dgn PKR (dan kekal dgn DAP). 

9. Hasil dari itu setiap teguran pada Presiden atas kesalahan itu, pasti terus dijawab dgn kata kesat termasuk barua dan broker, nyamuk, anjing, serigala, babi, biawak, dan bermcm lagi makian dgn seronok sekali. 

10. Umum juga ingat, setahun kemudian, tahun 2014 wakil ulamak Ustaz Azhar Yaacob bangkit lebih 20 min bacakan doa laknat buat ahli sendiri yg berbeza pandangan dgn Presiden party dalam Muktamar di Johor. Doa mulia dijadikan medan mencaci hina. Ahli diperbodohkan sebegitu sekali oleh ulamak party! 

11. Dan tahun berikutnya 2015 kita lihat sekali lagi Mokhtar Senik wakili ulamak bangkit bawakan usul tergempar arah perwakilan putuskan hubungan dgn DAP, tetapi kekal pula dgn PKR. Totally berbeza pandangan sejak 2 tahun sblm itu! 

12. Hingga akhirnya, sehari kemudian tanpa disangka Presiden party salahgunakan veto utk paksa perwakilan Muktamar 2015 di Kuala Selangor terima usul putus dgn DAP tanpa dibenarkan bahas. Maka terputuslah hubungn rasmi PAS dgn DAP hasil kerja ulamak parti itu! 

13. Maka, dua hari selepas putus itu, YB Iskandar A Samad (Naib Presiden) bertanya terus pada Ustaz Rizuan Bin Rahmat Ketua Ulamak Selangor, apa punca tiba-tiba ulamak PAS mahu putus dgn DAP? Apakah ulamak tak lihat manfaat dakwah yg ada selama PAS berkawan dgn DAP dan PKR? 

14. Ustaz Rizuan Bin Rahmat mengakui mmg manfaat bersama DAP tersangat banyak. Namun katanya usul Dewan Ulamak Pas itu sebenarnya bukan bertujuan utk benar-benar putus pun dgn DAP. Tapi katanya, tujuan asal usul itu diangkat "hanyalah untuk tujuan gempar DAP sahaja..." melalui perbahasan muktamar itu! Dan ulamak sendiri yakin pasti usul itu akan ditolak oleh hampir semua perwakilan yg hadir. 

15. Katanya juga, Dewan Ulamak Pusat sendiri pun terkejut dgn penggunaan veto yg tak disangka oleh Presiden itu.

 Ikhwah yg dirahmati;

 Semua itu hanyalah beberapa contoh kerosakan yg dah pun berlaku. Banyak jika kita kaji akan betapa rosaknya fikrah dan perangai mereka yg bergelar diri sbg ulamak parti itu terutamanya dalam menguruskan perbezaan pandangan sesama ahli atau pimpinan party.

 Kita dah saksikan, jawapan paling mudah buat ulamak itu hanyalah memaki-hamun serta zahirkan kata laknat dan nista pada sesiapa pun yg berbeza pendangan dgn Presiden party.

 Langsung tiada hujjah atau fakta berani dibuat secara berdepan atau tersusun.

 عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ قَالَ: قِيْلَ: يَا رَسُوْلَ اللَّهِ ادْعُ عَلَى الْمُشْرِكِيْنَ. قَالَ: إِنِّيْ لَمْ أُبْعَثْ لَعَّانًا وَإِنَّمَا بُعِثْتُ رَحْمَةً. (رواه مسلم) 
Rasulullah pernah diminta untuk doakan kecelakaan / kebinasaan ke atas kaum musyrikin sendiri. Maka jawab Rasullah, "sesungguhnya aku tidaklah diutuskan sebagai pelaknat, bahkan sesungguhnya aku diutus hanya sebagai rahmat.." [Muslim. No. 2599]

https://www.facebook.com/ahmadsayutibashiron/posts/10155195242324876 

Kita berdoalah agar anugerah kesabaran pada semua dalam mehnah yg berlaku ini. Dalam parti itu masih terlalu ramai sahabat-karib kita yg baik dan sgt ikhlas. Tetapi, mereka masih memilih utk tidak bersuara hanya kerana dakapan ta'asub pada susuk Presiden dan ulamak-ulamak party, sekalipun mengakui dosa mereka. Makan cukuplah Allah sbg sebaik pemberi balas buat hambaNya.

 assayuti | 1 Sya'ban 14389
Comments
5 Comments

5 comments :

Anonymous said...

Bahasa pas dah mcm bahasa syaiton

Anonymous said...

Dapat duit dunya secoit terus sesat dan menyesat kan.....

ALLAH tunjuk kan di dunia lagi ulamak PAS ini

Kasihan

Anonymous said...

Jahanam ulamak burit pas, kenapa ulamak burit? Sbb sibuk nk tambah bini lepas dapat jawatan

Faizal Zainal said...

Jahanam PAN!: Maafkan mereka, doakan mereka, kata Amanah

Kecaman Dewan Ulamak Pas terhadap Amanah dalam muktamar sayap utama parti itu semalam tidak langsung mendatangkan kesan kepada para pemimpin parti gabungan Pakatan Harapan tersebut, malah naib presiden Amanah menasihati anggota parti itu supaya memaafkan dan mendoakan kebaikan terhadap mereka.

Naib presiden Amanah Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus dalam pesanan yang tular di media sosial mengemukakan pertanyaan, "Adakah anda semua boleh dan mampu tersenyum puas kalau ada rakan anda tersasul memaki orang lain?"

Beliau lantas memetik firman Allah SWT dalam surah Al-Hujarat ayat 11 yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik; dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan; seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."

Hasanuddin juga memetik hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Muslim yang bermaksud:

"Memadai seseorang dikira berbuat keburukan jika dia merendahkan saudaranya sesama muslim."

Beliau juga mengingatkan tentang sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Sesungguhnya darah kalian, harta kalian dan kehormatan kalian haram atas kalian...” (HR Bukhari Muslim)

Hasanuddin turut mengingatkan ahli Amanah bahawa setiap kumpulan umat Islam mempunyai maruah dan kehormatan walaupun cara mereka tidak dipersetujui kelompok yang lain.

Malah katanya, Rasulullah s.a.w. menghalang umat Islam mencela saudara Islamnya yang lain berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:

"Mencela seorang muslim adalah kefasikan, dan membunuhnya kekufuran."

"Semoga semua yang membaca coretan sedia memaafkan mereka.

"Tuhan akan tinggikan kemuliaan dan maruah kita apabila kita bersabar, memaafkan dan mendoakan keampunan buat mereka yang melaknat dan mencerca kita," ujarnya.

Semalam, Ketua Dewan Ulama Pas Kedah Mohd Rejab Md Akhir meminta para perwakilan supaya berdiri dan mengetuai ikrar yang diakhiri dengan laungan 'jahanam PAN' (Amanah), diikuti laungan takbir.

“Sebelum saya memulakan ucapan, saya minta semua berdiri kita baca ikrar ‘Jahanam PAN’,” kata Rejab ketika menyampaikan ucapan pembukaan yang dirasmikan Timbalan Mursyidul Am Datuk Ahmad Yakob.

Bagaimanapun, rata-rata pengguna media sosial mengecam sikap Pas tersebut sekaligus mempersoalkan sejauh mana parti yang memusuhi Pakatan Harapan itu mengamalkan 'budaya politik matang dan sejahtera' seperti yang dilaungkan.

Sementara itu, penganalisis politik yang juga pensyarah universiti awam, Dr A Zachary S memandang berat kecenderungan pemimpin Pas mengutuk dan melaknat lawan politik mereka.

Menurut beliau, perkataan 'laknat' boleh dilihat dari dua makna iaitu cerca, kutuk dan pengusiran dari rahmat Allah.

Dr Zachary menjelaskan, melaknat orang mukmin lain oleh seorang mukmin termasuk dalam perkara dosa dan Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa yang melaknat seseorang Mukmin, maka itu seperti membunuhnya." [HR Bukhari, 10/464]



"Hukum melaknat orang kafir yang masih hidup dilarang oleh Allah kerana boleh jadi Allah merahmati dia sehingga dia mendapatkan hidayah untuk memeluk Islam dan menjadi orang mukmin.

Anonymous said...

Ulamak ke mcm ni bro
Rasa2 mcm pu**mak jer

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...