BERSAMA AMANAH

BERSAMA AMANAH
AMANAH MAJU TERUS

AMANAH NEGARA

AMANAH NEGARA
PENTAS KOMUNIKASI DAN KESENIAN

Saturday, May 06, 2017

PENDAPAT HAHA BOLEH DISANGGAH.

Oleh Ahmad Shahir


 Saya baru selesai mendengar ucapan penangguhan Presiden PAS untuk Muktamar ke-63 di Kedah.

 Pada penghujung ucapan Tuan Guru, beliau membuat perbandingan dengan menyebut nama Khalid Al-Walid yang tidak dilantik untuk jawatan panglima perang.

 TGHH lantas menyebut " walaupun khalid tidak dilantik, dia tidak keluar jamaah. Dia tidak tubuh parti baru".

 TGHH juga dengan mudah menyebut nama2 pemimpin PAS yang tidak di pilih utk jawatan besar PAS seperti Dr Daeng Sanusi, Ust Hasan Syukri, Abu Bakar Hamzah dan beberapa lagi. TGHH memuji mereka kerana setia tegus bersama PAS sehingga meninggal dunia.

 Seusai saya mendengar dengan teliti dan berfikir secara waras, ini pandangan saya. 

1. Sekiranya Khalid Al Walid keluar jamaah ketika itu, Khalid di kira murtad. Ketika itu hanya ada satu jamaah iaitu jamaatul muslimin yang di pimpin oleh Umat Al- Khattab. Sila rujuk hadith berkenaan Jamaatul Muslimin. 

2. Ketika itu juga, Khalid bukan kecewa kerana tidak dilantik. Bahkan menerima Abu Ubaidah Al Jarrah sebagai penggantinya. Tindakan Umar adalah bagi membendung kepercayaan yang jika khalid ada, tentera Islam pasti menang. Sila rujuk Fiqh Sirah Ramadan Buti 

3. Saya kira amat jauh sekali untuk Khalid menubuhkan parti baru kerana waktu itu hanya ada khilafah Islam. Parti yang berdaftar bawah ROS tak wujud lagi. Bahkan ROS pun tak wujud lagi. Rujuk perlembagaan Malaysia untuk akta penubuhan parti dan pertubuhan. 

4. Maka menjadikan sejarah Khalid Al Walid untuk menerangkan bahawa tidak bersama PAS sekiranya tidak di pilih memegang jawatan adalah salah. Menjadikan khalid sebagai subjek contoh untuk mengatakan PAS hanya pilihan ketika ini dan sekiranya keluar boleh jatuh murtad adalah salah. Sila baca dua kali ayat ini sebelum anda melatah. 

5. Pimpinan yang masih kekal dalam PAS walaupun sudah tidak dipilih adalah hal peribadi mereka. Mungkin mereka antara org terawal membina PAS ( Contoh Ust Hasan Syukri yang membangunkan PAS setelah PAS ditendang dari UMNO- boleh rujuk kisah ini dengan orang2 markaz taman Melewar). Begitu juga dengan Pak Subki yang naik dalam PAS tidak mengikut acuan tarbiyah ( Boleh Rujuk Buku beliau Propagandis Zaman). Mereka mempunyai jasa yang sangat besar dalam PAS ketika PAS bukan parti pilihan. 

6. Dengan ini, saya sangat tidak BERSETUJU dengan hujah TGHH yang menjadikan sejarah Khalid Al Walid untuk di samakan dengan keadaan semasa yang melanda PAS sekarang. 

7. Cukuplah menjadikan Ikhwan Muslimin atau Parti Refah atau Partai PKS atau mana2 parti Islam yang berhadapan dengan ahli yang keluar meninggalkan parti mereka lalu menubuhkan Parti baru. Saya pernah jumpa satu buku yang ditulis oleh bekas ahlinya yang mendakwa Ikhwan Muslimin ada menyeleweng dana tertentu dalam jamaah mereka. ( Masa itu saya tidak percaya kerana saya melihat ikhwan ini parti untuk org2 alim di mesir). 

8. Saya mengalakkan perbahasan di kalangan ahli agama dan ahli PAS yang masih cerdik ( bukan ahli PAS yang kurang membaca dan mentalaah) untuk mendengar ucapan TGHH ini dan cuba membahas dari pelbagai aspek. ~ sumber
Comments
10 Comments

10 comments :

Anonymous said...

Singkatan nama HAHA, gelemer jg.... hahahaha

Anonymous said...

Mr presideng parti bulan dah syok sendiri...perasan yg partinya ada lah satu-satunya jemaah Islam. Kah kah kah!!!

Dan kerana perasan, dia nak samakan jemaah yg dipimpin Umar Alkhattab dgn jemaan pimpinan dia! Kah kah kah!!

Bro mr presideng, Sayyidina Umar tk pi berpeluk dengan kleptokrat negara. Kamu berpeluk dan siap pakai sedondon lagi!!!

Sayyidina Umar tak pernah kluk klek bila membuat keputusan. Kamu? Sifir sendirilah!!

Malu lah sikit mr presideng ooi!!!

Anonymous said...

RIBUT!

RIBUT terang2 tlh pon "MENYANGGAH"!

RIBUT itu makhluk Allah yg LURUS.. RIBUT dah pun terang & JELAS mengHENTAM/menyanggah sgl2 yg dtg drp bapak FITNAH bapak PONTENG Bapak pngKHIANAT bapak Uturn bapak MakiHamun dan bapak berTANGGUH3 itu!

Dulu2..

Zaman nabi2 dulu banjir, RIBUT taufan, petir, angin panas, gegaran gempa hanya & HANYA menghentam dan menhempap org2 KAFIR dgn jls TERANG secara khususnya!

KUASA alam sprt yg diatas itu tidak & TIDAK pernah samaskali menimpa serta menghempap nabi2 wali2 dan org yg benar2 LURUS beriman kpd Allah...krn 'NAFAS' tasbih & tahmid seluruh makhluk2 dialam ini sentiasa berSATU serta LURUS suci se NAFAS dgn NAFAS org2 yg LURUS beriman terutama nabi2 serta wali2 NYA..

Sekarang..

Dan yg terbaru skali lebai2 hudud yg "mengaku" SERTA "prasan" sbg spesis yg paling beriman skali dinegara ini telah pon dihempas dan dihempap dgn "tepat" dan khusus oleh RIBUT sama sebijik yg tlh menghempap org2 KAFIR/musyrik/Yahudi/Nasrani dizaman dahulu!


Persoalannya..

..adakah kita masih was2 serta RAGU2 melihat hakikat HAKIKI siapakah sbnr2nya yg tlh mnjd KAFIR/musyrik/Munafiq/MURTAD didepan mata kita skrg dgn petunjuk RIBUT sbg makhluk ALLAH yg LURUS yg samaskali tidak pernah berdusta sejak dahulu itu?

Adakah kita masih kliru was2 serta RAGU2 dek krn jubah sorban serta gelagat "budak2" yg berani kedepan mnjd IMAM semayang konon2 sgt khusyuk mnghafal ayat2 panjang utk tontonan dan kebanggaan...sdangkan ddlm bab hisab @ AUDIT harta sbg AMANAH trhdp ummah yg wajib mrk ISTIHAR kan, mrk lah yg paling2 TAKUT skali, sbb HATI kecil mrk tahu bhw mrk itu adalah sbnr2 penCURI yg tlh terikat berTuhankan dedak CURI hi hi hi..

..dan RIBUT itu tidak pernah buta trhdp penCURI2/pngKHIANAT2 itu sejak azali, sjak zaman dahulu lg wpun mrk itu brjubah bersorban serta konon2nya semayang Tahajjud TAK nah tinggal,, ttpi penCURI itu tetap penCURI di"mata" RIBUT yg dpt melihat hakikat HAKIKI sbnr2 "akidah-mrk-yg-tlh-JAHANNAM-itu" dgn anugrah dr Allah!

Jgn ler was2 dan RAGU2 lg dgn petunjuk drp RIBUT itu hendaknya..


Reply Anonymous3 May 2017 at 22:38

Mrk asyik merancang nak meng'HUDUD org lain seolah2 mrk itu LURUS lg suci..

Tiba2 Allah menghantar RIBUT dgn "tepat"/khusus utk meng'HUDUD mrk terlebih dahulu..

...krn mrk lah bapak kepala FITNAH kepala uturn PONTENG khianat sedondon menCURI!

Anonymous said...

Itulah hadi awe butir taik

Anonymous said...

Haha.. lupa kot.. ade hati nak lihat Khalid al walid dlm jemaahnya,mungkin Dia Perasan kot yg Dia tu mcm umar al-khatab..yg pasti Dia tak perasan,zaman dato Hassan, Abu bakar hamzah Dan beberapa yg lain.. Menpunyai ketua yg lebih beribawa..dan Di segani, jgk Di Zaman ketua2 yg dulu..tak ade istilah 'cai'dlm pemilihan...

Muhamad Zahir said...

Politik ma(na)tang, politik lebai.

Muhamad Zahir said...

Politik lebai, politik ma(na)tang.

Anonymous said...

Bercakap tentang Parti Refah, ramai pendokong2 Islam beranggapan bahawa Necmettin Erbakan adalah seorang ulama sebab memimpin parti berorientasi Islam. Hakikat sebenar beliau tidak memiliki latarbelakang pendidikan agama di masa mudanya. Beliau adalah berpendidikan profesional dan merupakan jurutera. Beliau hanya memiliki PhD dalam pengajian Islam. Barangkali ini yang menyebabkan Haji Hadi pengsan di Turki.

Penyokong UMNO said...

Hardy Bawang ( cuba sebut betul2 )

Anonymous said...

Hadi awe molek pencen presideng. Apo kelas menang tk bertanding? Hujah nye seleweng n sesat syok sendiri. Dulu kapirkan umno. Loni kapirkan Amanah pulak. Dap musuh islang. Umno saudaro islang yg merompak. Rompak hukumnye makruh jer bagi olamak pas. Sama mcm makan potai jering kerdas jer. Kikikiki

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...