Saturday, June 10, 2017

VETO sebagai satu punca keruntuhan kesatuan Islam


  Intipati tulisan Qaradhawi dlm kitab ( الصحوة الإسلامية بين الاختلاف المشروع والتفرق المذموم ) yg ditulis tahun 1990.

 Ramadhan kareem;

 Bulan yg menerbitkan pembuktian & pencerahan buat mereka yg cakna isu politik negara.

 [1] Genaplah hari ini, 2 tahun lepas [ 6/6/2015 ] Pas secara rasmi bertindak putus hubungan dgn Dap. Atau lebih tepatnya 2 tahun genap Hj Abdul Hadi Awang salah gunakan veto utk bertindak putus dgn Dap.

[2] Hingga saat ini, Hj Hadi masih gagal nyatakan walau satu pun sebab apa "thawabit" (atau perkara prinsip) yg "telah digadaikan oleh Pas" selama berkawan dgn Dap, sehingga beliau menukar pendirian 180 degree (u-turn) dari "wajib pertahankan kerjasama dgn Dap", kepada wajib putus dgn Dap keesokannya. Saya sudah bertemu berdepan dgn Hj Hadi pada Ramadhan 2 tahun lepas bertanyalah terus padanya soalan di atas. Hingga saat ini beliau memilih utk berdiam diri tak mahu menjawab soalan itu, atau mungkin langsung tak berani memberikan jawapannya. Kronologinya penting;

[3] Rabu 3/6/2015 - petang sebelum penutup Muktamar Dewan Ulamak, bangun Mokhtar Senik bawa usul tergempar, ajak putus dgn Dap. Usul lewat dan mengejut itu diterima tanpa bahas. Dengan kefahaman semua yg hadir usul itu akan dibahaskan lusa, masa muktamar pusat.

[4] Khamis 4/6/2015 - esoknya dlm ucapan dasar muktamar, Hj Hadi sebut dgn jelas utk semua pihak wajib berusaha "kekal dan kukuhkan" kerjasama dgn Dap/Pkr sebab manfaat dakwah besar utk Pas. Ucapan dasar diterima 100% perwakilan!

[5] Jumaat 5/6/2015 - pagi itu mendapat maklum (walau belum di umumkan) kesemua "chai kepimpinan" yg bersama dlm senarai disertai Hj Hadi itu menang keseluruhannya. Pagi itu juga tanpa disangka Hj Hadi arahkan Ketua JK Usul YB Mahfuz Omar utk ubah (secara paksa) usul dewan ulamak sebelum itu yg sepatutnya dibahas oleh muktamar, kepada kategori "usul diterima tanpa bahas", yg bermaksud perwakilan tidak dibenarkan bahas. Tetapi sebaliknya wajib terima sahaja keputusan Hj Hadi utk putus dgn Dap itu. 

[6] Semua hampir 2,000 perwakilan termasuk semua Majlis Syura, AJK kerja Pas Pusat, perwakilan kesemua Dewan, dan semua permerhati terkejut. Perlembagaan parti tak pernah memberikan Presiden kuasa veto itu. Bekas kepimpinan masa itu, Hj Mohamad Sabu, dan ramai lagi membantah veto itu. Mana mungkin isu sebesar dan serious begitu "dipaksa terima sebegitu sahaja". Sedangkan tujuan sebenar usul itu mmg untuk diajak bahas dan diundi oleh perwakilan. Bahkan itulah tujuan muktamar, sbg kuasa pemutus tertinggi parti. 

[7] Tidak. Hj Hadi tetap mahu veto walau dibantah habisan oleh oleh muktamar. In fact itulah kecelakaan plg besar berupa khianatnya Hj Hadi Awang sejak wafatnya TG Nik Abdul Aziz Nik Mat tiga bulan sebelum itu. Tiada satu pun alasan diberikan Hj Hadi atas sebab wajib putus. Apa seterusnya? 

[8] Esoknya pagi Sabtu 6/6/2015 - tatkala muktamar terus ketepikan usul tersebut dari dibahaskan, bangun 5 org perwakilan yg semua mereka 100% menegur tindakan Hj Hadi itu dan memberi amaran bahawa Perlembagaan parti tidak pernah membenarkan hak dan kekuasaan veto terlaksana oleh ketua parti. 

[9] Peguam Perlembagaan Pas Tuan Muhammad Faiz Fadzil (anak bekas Presiden Pas Ustaz Fadhil Noor - pencetus kerjasama dgn Dap/Pkr), memberi amaran bahawa tindakan Hj Hadi itu adalah berdosa kerana khianati perlembagaan parti dan mandat ahli. Saudara Norhalim Sirome memberikan teguran bahawa ulamak kena bersikap amanah dan melaksanakan tanggungjawab menegur ketua dan jangan dirbiarkan kerosakan terus dilakukan oleh Hj Hadi itu. 

[10] Bahkan lebih dahsyat org kanan Hj Hadi di Marang sendiri, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah berkali bangun dan diarahkan duduk, dan bangun semula, membantah tindakan mengejut Hj Hadi itu. Amaran diberikan jika Hj Hadi laksanakan veto itu, maka FITNAH yg besar dan perpecahan pasti akan berlaku dlm Pas dan PR kerana Presiden Pas bakal dilabel sbg mengkhianati segala mandat yg rakyat berikan pada PRU 2008 dan 2013. Beliau juga memberi amaran, jika diteruskan juga keputusan putus dgn Dap pada muktamar itu, bermaksud esoknya Pas dah tidak boleh lagi duduk dlm Kerajaan Selangor dan Pulau Pinang, kerana sudah bukan lagi daripada Kerajaan PR. Sungguh berkali-kali beliau diarahkan duduk dan berhenti bercakap, namun beliau tetap terus bangun bantah Presiden Pas yg bertindak veto itu! 

[11] Hj Hadi hanya berkeras hati melihat segenap bantahan perwakilan dan kekecohan dewan muktamar itu. Biarlah apa nak berlaku, putus tetap putus dgn Dap. Puas! 

[12] Hari yg sama - 6/6/2015 Ketua Ulamak Mahfuz Mohamad dlm ucapan penutupnya berkata beliau sendiri cukup terkejut atas tindakan Presiden Pas itu. Bagaimana usul sepenting yg dicadangkan utk dibahas oleh Dewan Ulamak yg beliau pimpin, tiba-tiba dipinda dan dipaksa sbg usul yg wajib diterima oleh semua perwakilan, dan merampas hak mereka utk berbahas! 

[13] Wakil tuan rumah YB Ustaz Shafie Ngah dlm ucapan penutupnya penuh dgn linangan airmata berkata satu "muktamar khas" wajib diadakan dalam masa terdekat demi memberikan semula hak perwakilan dan juga memperbaiki semula hubungan dgn Dap dan PR. Bukan membiarkan perwakilan pulang dgn perasaan marah dan kecewa tanpa kefahaman utk putus dgn Dap tanpa satu sebab diberikan itu! 

[14] Hari yg sama kami pulang dgn perasaan luar biasa. Kalau tahun 2014 Hj Hadi bermakian "barua dan broker" dlm penutupnya, diawali doa laknat oleh Ustaz Azhar Yaakob sebelum itu, tapi hari itu hampir semua perwakilan pulang dlm perasaan terkejut dan kecewa marah betapa hak perwakilan dirampas dan dikhianati bukan oleh org lain, tapi oleh Presiden parti sendiri. Apa seterusnya? 

[15] Lusa Isnin 8/6/2015, pimpinan utama Pas masa itu Iskandar Abdul Samad memanggil satu mesyuarat khas dihadiri oleh semua wakil kawasan di Selangor dan dewan-dewan (atas kapasiti sbg Naib Presiden). Beliau bertanya terus pada Dewan Ulamak, apa sebab sebenar Dewan Ulamak tiba-tiba mahu putuskan dgn Dap? Apa jawapan Rizuan Bin Rahmat selaku Ulamak Pusat dan juga Ketua Ulamak Selangor; 

(a) Kami dewan ulamak tidak pernah pun berhasrat utk putus terus dgn Dap. Tidak langsung. Bahkan ketika muktamar tidak diputuskan pun utk putus dgn Dap/Pkr. 

(b) Dewan Ulamak amat faham dan akui bahawa manfaat dakwah daripada kerjasama politik (tahaaluf siyasi) Pas bersama Dap/Pkr sejak 2008 itu sgt menguntungkan Pas. Bahkan Pas lah yg paling beruntung walau tidak menjadi Menteri Besar. Kerana dgn kerjasama PR itulah Pas mampu laksanakan pelbagai kerja dakwah di seluruh Selangor dan menguasai masjid surau serta memegang jawatan politik. Ia tidak akan berlaku kalaulah tiada kerjasama antara Dap/Pkr. Untuk Pas memerintah secara sendirian adalah terbukti mustahil dlm waqie' semasa. 

(c) Katanya, cetusan utk putus dgn Dap itu hanyalah usul tergempar yg tiba-tiba dibawa oleh Mokhtar Senik, org luar Selangor. Pada masa itu sudah lewat petang dan tiada masa, maka usul itu diterima sebulat suara dgn tujuan utk dibahaskan pada hari muktamar pusat, esoknya. Itu kefahaman semua yg bersetuju membawa usul itu. 

(d) Tambah Rizuan Bin Rahmat usul itu mahu diangkat ke muktamar pusat hanyalah dgn tujuan yg satu iaitu "hanya utk gempar Dap sahaja" dan bukan sesekali utk benar-benar putus terus. Dan beliau sendiri yakin majoriti perwakilan sendiri akan menolak usul itu apabila dibahaskan oleh muktamar pusat. 

(e) Katanya, Dewan Ulamak sendiri tak sangka bagaimana Presiden boleh arahkan usul itu terus diterima tanpa benar dibahaskan langsung, kerana itu bukan tujuan asal usul tersebut. Tindakan itu langsung tidak disangka dilakukan oleh Presiden Pas! 

[16] Ya ikhwah, itulah kenyataan rasmi Ketua Ulamak Selangor masa itu di hadapan semua yg hadir. Dan pada masa itu juga beberapa ahli mesyuarat yg hadir menjerkah beliau secara terbuka atas kenyataan yg dilihat cukup bodoh dan jahat tersebut. Iskandar akhirnya terpaksa menutup mesyuarat apabila tak sangka jawapan yg dikemukakan oleh Ketua Ulamak sedemikian sekali rupanya. Ikhwah yg dirahmati, 

[17] Hari ini, 2 tahun lepas kejadian itu saya ungkapkan semula dlm tujlisan ini sebagai menepis FITNAH yg ditaburkan oleh kepimpinan Pas bahawa Parti Amanah Negara (AMANAH) yg kami laksanakan ini adalah manifestasi kekecewaan atas kekalahan dlm muktamar tersebut. Tidak sesekali. 

[18] Kami ini bersama sahabat-sahabat yg lain terlibat dlm kerja-kerja dakwah dan tarbiyyah Pas sejak sekian lama cukup faham akan betapa beratnya memikul tanggungjawab dan amanah jamaah. Kalah adalah satu kesyukuran yg memberikan ruang utk fokus pada tugasan lain yg lebih banyak. 

[19] Saya, dan saf kepimpinan AMANAH yg lain meletakkan bahawa kerosakan plg utama yg dilakukan oleh Pas adalah apabila membiarkan sahaja perlakuan KHIANAT oleh Presiden mereka itu, dan mengizinkan langkah VETO yg jelas haram dan melanggar perlembagaan parti, dibuat sendiri oleh ketua mereka Hj Hadi Awang. Nota;

 Untuk faham lebih jelas, apa kata Qaradhawi?

 Dalam kitab Syeikh Prof Dr Yusuf د.يوسف القرضاوي Al Qaradawi ( الصحوة الإسلامية بين الاختلاف المشروع والتفرق المذموم ) (atau dikenali kitab fiqh perbedaan pendapat dlm Islam) yg ditulis 30 tahun lepas Syeikh jelas menyatakan antara asbab plg utama boleh berlakunya isu taadud jamaah (bertambahan pelbagai kumpulan / parti Islam baru dlm perjuangan Islam di sesebuah negara) adalah disebabkan antaranya wujud amalan "penggunaan veto" oleh sesebuah ketua kumpulan tanpa mahu melaksanakan syura dalam tindakannya. 

Veto yg dimaksud adalah penggunaan "syura mu'lim" yg konsepnya seseorg ketua bertindak membuat keputusan atas pandangan sendiri semata tanpa terikat pada pandangan majority yg tak bersetuju dgn nya. 

Dan saya merasai akan kebenaran yg yg cukup pahit dari kenyataan Qaradhawi 30 tahun lepas itu, tatkala ianya berlaku dihadapan mata sendiri, genap 2 tahun lepas.

 Wallahu 'alam.

 Beruntunglah mereka yang mengambil 'ibrah dari kejadian ini!

 Bersaksilah ya Allah... Aku telah pamerkan satu yg bayyinah yg berat demi keterangan di bulan yg mulia ini. ~ sumber
Comments
4 Comments

4 comments :

Anonymous said...

Vito satu seru yg mutlak tak boleh dibantah yg bantah mengundang padah yang diperkenan oleh kaum suku secular barat untuk menjajah dan menjarah,dikerah secara total, dipaksa menerima keputusan tampa ada perbincangan oleh majlis atau orang yg ada kdudukan itulah vito.. dizaman jahilliah dulu telah wujud dan menjadi amalah pemerintah zalim seeperti yang kerajaan mesir kuno almaritus maha firaun.. tapi itu dulu kini kita melepasi abad ke 21 barat menyegarkan amalan jahiliah itu... dan islam terperangkap dangan agenda barat yang bermata tuli Zionism vito menjadi satu tranding.. bila arab saudi melancarkan kempen kesejahteraan global untuk memerangi terrorism kesedarhanaan islam... disitulah agama dijual dan dibeli islam yg terbergantungan dengan barat yang menjadi telunjuk vertisin... Memerangi Terrorism itu satu politicians barat untuk melumpuhkan negara islam secara total isis dash dan gerakan Hamas dan lain2 gerakan kecil ini cuma alasan barat anjakan US dollars.. Persoalan dia ialah bila kita tahu pemimpin dari negara munafik.. kita akan tahu islam itu sedang dihancurkan dari dalam terasa amat amat kerdil.. dan hadis hadir rosullah menampakan kebenaranya... tentang umat diakhir zaman..wabilahitaufikwalhidayah asalamualaikum

Anonymous said...

Dalam arus electric mempunyai arus ulang alik... demi melicinkan arus electric itu mesti ada penebat sebagai penambat arus... dalam hanky pinky Politic barat.. Terrorism itu adalah penebat sebagai kelicinan kekuasaan itu for power dan kaum munafik sebagai dalang dalang...

Anonymous said...

Pernahke kita terfikir pemimpin kita Islamic ke.. surah apa yg dia hafal? Bidang apa kebolehan dia?... ataupun beriman hanya dihujung microfon... dibantu oleh lebai lebai tv... surat bersurah diakbar mencipta satu kepopuleriti... untuk menipu bani melayu.

Anonymous said...

Apa yg sdr ingin sampaikan dalam tulisan sdr ni... tidak terjangkau oleh saya utk memahaminya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...