GOPENG

GOPENG
JOM HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Sunday, September 24, 2017

KECUAIAN MELAMPAU : PENGETUA TAHFIZ INI WAJAR DI DAKWA.

Kenapa sekarang ungkit keselamatan tahfiz, 
Pengetua tanya waris

 Apabila ada sekumpulan keluarga mangsa kebakaran pusat tahfiz yang terbakar itu menyatakan kecewa cara pengurusan musibah tersebut dan menuntut keadilan daripada pusat tahfiz tersebut, dengan selamba dan seolah-olah macam tidak bersalah, Pengetua pusat tahfiz yang mengabai ciri keselamatan itu cuba pula menyalahkan keluarga mangsa. Cer baca apa katanya :
PENGETUA pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Muhammad Zahid Mahmood mempersoalkan mengapa baru kini waris mangsa kebakaran membangkitkan status sijil kelayakan menduduki bangunan yang terbakar itu.
Beliau berkata perkara tersebut tidak pernah dibangkitkan oleh ahli keluarga ketika menghantar anak mereka masuk belajar di pusat tahfiz itu.
"Status bangunan kita tak perlu bincang sebab kita menumpang di sini. Adat orang menumpang takkan kita nak tanya ada sijil kelayakan atau tidak.
"Jadi sepatutnya pihak ibu bapa terlebih dulu kena tanya bangunan ini ada permit atau tidak sebelum bawa masuk anak tapi mereka tak pernah soal," katanya ketika ditemui di depan bangunan pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur hari ini. ~ sumber
 Harian Metro pula melaporkan, sumber pengurusan Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah berkata jumlah sumbangan yang disampaikan oleh orang persendirian, agensi kerajaan, swasta dan kumpulan individu itu mencecah RM1 juta selepas lima hari.

 Pengetua Pusat Tahfiz ni perasan kononnya  sumbangan orang ramai itu untuk pengurusan pusat tahfiznya??

 Bukankah bangunan yang terbakar tu dia tumpang saja? Harap tuan punya bangunan itu ada insuran kebakaran... Bukan tanggungjawab pihak pengurusan tahfiz atau orang ramai yang menderma.

 Ramai yang percaya derma orangramai itu adalah untuk keluarga/waris mangsa kebakaran yang maut. Dia masih yakin yang dia tidak bersalah; malah dengan sumbangan yang besar tersebut, menurutnya masyarakat masih meletakkan kepercayaan kepada institusi tahfiz di negara ini? Cer baca apa kata nya:
"Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang menyumbang dan prihatin atas tragedi yang berlaku ini.
"Ini jelas membuktikan rakyat Malaysia prihatin dengan tragedi kebakaran yang berlaku pada Khamis lalu yang mengorbankan 23 nyawa.
"Malah, ia juga sebagai satu petunjuk yang masyarakat masih meletakkan kepercayaan kepada institusi tahfiz di negara ini," katanya sebagaimana lapor portal berkenaan.
Difahamkan, sumbangan tersebut akan digunakan untuk pengurusan tahfiz berkenaan.~ sumber
Tolong jangan berasa lega dan beri alasan bangunan itu bangunan tumpang!

Berikut reaksi nettizen mengenai sikap Pengetua yang selamba berasa lega dengan tragedi tersebut walaupun telah mengorbankan 23 nyawa.

Pengetua berasa lega sebab semua kesalahan telah dipikulkan ke atas pundak budak-budak dadah yang telah ditangkap itu.

Mangsa tidak dapat menyelamatkan diri kerana terperangkap dalam bangunan itu, yang kemudian didapati tidak menyediakan langkah keselamatan kebakaran sepatutnya.

Sekiranya bangunan tersebut dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan, ada peralatan seperti pemadam api, penyiram dan pengesan asap , ada pintu dan tangga kecemasan, mungkin kebakaran yang seburuk itu dapat dihindarkan.

Ini jelas adalah kes kecuaian. Macamana Pengetua itu boleh kata, "Adat orang menumpang takkan kita nak tanya ada sijil kelayakan atau tidak."

Apabila kamu gunakan bangunan tersebut, tambahan pula dijadikan pusat tahfiz, kamu kenalah mematuhi peraturan undang-undang yang ada untuk pastikan keselamatan penghuni pusat tersebut.

Kita berharap keluarga mangsa kebakaran ini bertegas dan berani dalam menegakan keadilan agar ianya tidak berulang lagi bagi kesekian kalinya.

Kebakaran di Pondok Al-Baghdadi, Tumpat Kelantan
Dalam tahun 2017 sahaja, 10  insiden kebakaran melibatkan sekolah agama dan tahfiz di seluruh Negara telah direkodkan:
1) 13 Jan : Seorang murid tahfiz cedera dalam kebakaran asrama Pondok Nurul Iman di Kampung Tanjung Batu, Nenasi, Pekan.
2) 16 Jan : Seramai 113 pelajar Pusat Pendidikan Islam an-Nuur atau lebih dikenali Pondok an-Nuur di Pantai Sepat, Kuantan hilang tempat tinggal selepas asrama mereka musnah terbakar.
(Ini merupakan kejadian kedua selepas kejadian pertama pada tahun 2006, juga melibatkan asrama pelajar)
3) 7 Feb : Seramai 73 pelajar perempuan Sekolah Agama Maran di Pahang tinggal sehelai sepinggang setelah asrama kediaman mereka musnah sepenuhnya dalam kebakaran.
4)  28 Feb : Sebanyak 40 pondok kediaman yang menempatkan 100 pelajar berumur antara 15 dan 30 tahun di Pondok Al-Baghdadi, Tumpat hangus terbakar, namun kesemua pelajar terselamat. 
5) 17 April : Sebanyak 10 pondok kediaman pelajar Pusat Pengajian Pondok Seri Permai, Permatang Sungkai di Pasir Puteh, Kelantan musnah dalam kebakaran menyebabkan kerugian kira-kira RM161,000.
6) 30 April : 30 pelajar Mahaad Tahfiz Al-Quran Al-Ismailiah Mukim Lalang, Banggol Chicha, Pasir Mas tinggal sehelai sepinggang apabila asrama penginapan mereka musnah dalam kebakaran.
7) 3 Julai : Bilik stor di bawah tingkat asrama yang didiami 68 pelajar perempuan di Sekolah Agama Maahad Al-Islah di Teluk Intan, Perak musnah dijilat api.
8) 4 Julai : 18 pondok penginapan Madrasah Addiniah Al-Latifiah di Pengkalan Hulu, Kelantan yang menempatkan 66 penuntut musnah dalam kebakaran.
9) 30 Julai : Dua blok asrama yang menempatkan 100 pelajar lelaki Maahad Tahfiz Al-Barakah di Sepang musnah dalam kebakaran.
10) 14 Sept : Seramai 21 pelajar dan dua guru maut dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di Kuala Lumpur.Kejadian dipercayai berpunca daripada litar pintas yang berlaku di hadapan pintu masuk bilik asrama tingkat paling atas bangunan tiga tingkat itu. ~ sumber
Telah banyak kali berlaku kebakaran disebabkan faktor kecuaian mengabaikan aspek keselamatan tetapi individu yang harus dipersalahkan terlepas begitu sahaja. Sampai bila perkara sebegini dibiarkan berterusan?

 Selagi Pengetua ini dibiarkan lepas begitu sahaja, dikhuatiri perkara yang sama akan terus berulang sebagaimana yang telah berlaku di masa-masa yang lalu.

  Ramai yang mendesak supaya tindakan undang-undang diambil ke atasnya:

Mohamad Asri A. Bakar : Bomba hanya memberitahu Punca kebakaran. TETAPI bomba juga memaklumkan lebih awal bahawa bangunan itu tiada kelulusan bomba, tiada CF, tiada pintu kecemasan , maka yg lebih asas adalah bangunan itu tidak sepatutnya ada penghuni. 

Atas KECUAIAN MELAMPAU ITU, PENGETUA TAHFIZ INI WAJAR DI DAKWA. Kalau tidak ini akan jadi kes rujukan kalau ada mana mana hotel, asrama, pusat beli belah, terbakar dalam keadaan yg sama..siapa yg ada di tempat ini atau menjadi mangsa? Mungkin kita atau anak anak kita...

Yong Intan Noor : Kebakaran sekolah tahfiz angkara khianat tidak mensucikan pemiliknya. Noktah! Pemilik tak layak ambil walau satu sen pun wang dari derma itu. Sebaliknya dia harus dihadapkan ke mahkamah kerana cuai.

Awang Al Kenit : SAMADA PUNCA KEBAKARAN DISEBABKAN PERBUATAN KHIANAT ATAU TIDAK , PIHAK BERKUASA PERLU AMBIL TINDAKAN TEGAS KEPADA PENGUSAHA TAHFIZ INI SEBAGAI PENGAJARAN KEPADA SEMUA TAHFIZ UNTUK LEBIH BERTANGGUNGJAWAB PADA MASA AKAN DATANG ...JANGAN AMBIL PERKARA MUDAH TERHADAP INSIDEN YANG MENGORBANKAN BANYAK NYAWA ...

Farouk Harakiri : dah sattle pengetua lega sbb bo@mba tak salah.kan premis. Tapi bebudak nakal tu yg tetap salah

Najmi Nadzir: Tengok - sampai kiamat dia x mengaku salah. Kenapa? Sebab korang la yang sokong dan defend dia habis- habisan haritu. Sekarang sapa yg nak bela mangsa?

Soalan kedua : Kalau terbakar itu bangunan tumpang, apa jadahnya sekolah dapat sumbangan? Nampak x game dia di situ? Sebab tu korang jangan jadi bodoh nak bela tak ketahuan punca.

Fairuz Rusli : PLEASE PROCEED! it's within your rights. a civil suit filing from you guys should be on course too.. Saman sivil atas faktor kecuaian itu dibenarkan undang2 & dlm kes ni ia amat wajar sekali.

Org tak boleh nak bezakan jenayah kecuaian dgn jenayah membakar tu. Dari day 1 aku takde sikit pun cakap/komen/kritik pasal keadaan sekolah agama ke, sekolah tahfiz ke, takde sikit pun cakap pasal lesen kelulusan ke. Mmg aku stick to 1 benda je - SAFETY. 

Dan apa yg pengetua sekolah tu cakap yg bunyinya seakan dia lepas tangan. That's it! #HakBelumPadam
Comments
4 Comments

4 comments :

Anonymous said...

Beginilah sikap lebai. Aku tak yakin sang lebai mampu tadbir organisasi, apatah lagi negeri.

Anonymous said...

Pandai pulak dia cakap yg baik itu dari Allah dan yg buruk itu perbuatan manusia.. Jadi kecuaian dan sikap tidak ambil peduli dia tuh dari mana?? Memang pengetua ni sepatut nya di hadapkan ke mahkamah dan di cegah menggunakan walau satu sen pun wang sumbangan orang ramai. Berita terbaru.. Bangunan baru dia juga gagal dari aspek keselamatan! Masih boleh percaya orang macam ni??

UP the Moderates said...

Bukan pasal duit. Tapi untuk membuang kebodohan pengetua tahfiz.

Untuk cerdikkan semula otak pengetua itu...perlu AMBIL TINDAKAN UNDANG2 SAMAN TERHADAP PENGETUA pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Muhammad Zahid Mahmood.

BARU..PENGETUA TERSEBUT ADA AKAL UNTUK BERFIKIR SECARA WARAS! DIMASA AKAN DATANG..

Diari Shenia said...

Ya Allah... alim mcm mana pun, buta juga hatinya dgn duit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...