AMANAH PERAK

AMANAH PERAK
AYUH MENDERMA

Monday, December 18, 2017

Adakah DAP "najis" kerana ia tidak menyokong Hadi sebagai Perdana Menteri?


Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengulas kenyataan Hadi kononnya DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan tidak patut bercita-cita menjadi perdana menteri.

 “DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan banyak cerita dilaporkan mengenai kepincangannya," kata Hj Hadi di sini

 Lim Kit Siang yang sebelum ini menafikan pernah bercita-cita mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia, dalam penghujahannya telah menampilkan beberapa bukti dan fakta mengenai kegagalan negara-negara Islam yang diterajui kepimpinan Muslim  berbanding dengan negara-negara bukan Islam tetapi lebih berjaya kerana menerapkan prinsip-prinsip Islam dalam bidang ekonomi dan perniagaan mereka. Baca tulisan LKS yang telah saya alih bahasakan :

Serangan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang bahawa DAP adalah najis telah menyebabkan ramai rakyat Malaysia yang bertanya sama ada DAP itu haram kerana tidak menyokong Hadi sebagai Perdana Menteri tetapi akan menjadi "suci" jika DAP menyokong Hadi sebagai Perdana Menteri.

 Selama tujuh tahun dari 2008 hingga 2015, Hadi membawa PAS untuk bekerjasama dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat untuk menggantikan gabungan UMNO / BN di Putrajaya.

 Sejak bila Hadi mendapati bahawa DAP adalah "najis" dan tidak sepatutnya bekerjasama?

 Adakah pada tahun 2012 apabila Hadi mencari dan gagal mendapat sokongan DAP bahawa calon Pakatan Rakyat untuk Perdana Menteri seharusnya Tengku Razaleigh Hamzah dan bukannya Datuk Seri Anwar Ibrahim?

Hadi telah bersedia untuk melakukan kejutan menggunakan kuota Ahli Parlimen PAS sebagai "kingmaker" untuk memutuskan pakatan mana - Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional, harus membentuk kerajaan persekutuan selepas Pilihan Raya Umum ke-13, bergantung antara perkara-perkara lain mengenai sama ada Hadi mendapat cara siapa yang akan menjadi Perdana Menteri - dengan Hadi sentiasa memilih untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri kerajaan pimpinan Najib dan bukan Kabinet yang dipimpin oleh Anwar? 

 Hadi mencadangkan bahawa DAP adalah haram kerana bukan Islam.

 Saya diingatkan akan tiga perkara: Pertama, tentang apa yang dikatakan sarjana Mesir dan Pakar Undang-Undang Mesir, Muhammad Abduh lebih dari satu setengah abad yang lalu:
"Saya pergi ke Barat dan melihat Islam, tetapi tidak ada umat Islam; Saya kembali ke Timur dan melihat umat Islam, tetapi bukan Islam ."
 Kedua, kajian penyelidikan 2016 oleh Universiti George Washington telah mendapati bahawa negara-negara Barat telah menerapkan prinsip-prinsip Islam dalam bidang ekonomi dan perniagaan lebih daripada negara-negara yang dikenali sebagai "Islam" atau "Muslim" sama ada oleh demografi atau Pengisytiharan Perlembagaan mereka .

 Dalam Economic Islamicity Index mereka,  kedua-dua penyelidik, Scheherazade S.Rehman, Profesor Kewangan Antarabangsa dan Profesor Hal Ehwal Antarabangsa dan Hossein Askari, Profesor Perniagaan Antarabangsa dan Hal Ehwal Antarabangsa, meletakan Ireland di tempat pertama, diikuti oleh Denmark, Luxembourg, Sweden, United Kingdom, New Zealand, Singapura, Finland, Norway dan Belgium sebagai lebih komited terhadap prinsip Islam dalam menangani ekonomi dan perniagaan daripada mana-mana negara Islam.

Malaysia adalah negara Islam yang pertama dalam senarai, di kedudukan ke-41 dalam kedudukan negara-negara dunia.

 Ketiga, Indeks Persepsi Korupsi Antarabangsa (TI) tahunan dalam 22 tahun yang lalu.

 Dalam CPI TI pertama 1995 yang terdiri daripada 41 negara, 20 negara pertama yang disenaraikan sebagai negara paling tidak korup adalah semua negara bukan Islam, dengan New Zealand, Denmark, Singapura, Finland, Kanada, Sweden, Australia, Switzerland, Belanda dan Norway sebagai yang pertama sepuluh negara di peringkat teratas.

 Dalam CPI TI tahun 2016 yang lalu yang terdiri daripada 176 negara, sepuluh negara-negara rasuah paling kurang  adalah Denmark, New Zealand, Finland, Sweden, Switzerland, Norway, Singapura, Belanda, Kanada, Jerman dan Luxembourg dan tidak ada satu pun negara Islam yang menduduki ranking teratas 20 buah negara. Tujuh daripada sepuluh negara paling korup di kalangan 176 negara adalah negara Islam.

 Ia paling memalukan bahawa Islam, atau untuk perkara itu, mana-mana agama yang hebat, boleh digunakan untuk mengizinkzn kleptokrasi terburuk di peringkat global.

 Contoh-contoh ini harus menjadi pembuka mata bagi Hadi, kerana ia seperti tidak menghiraukan fakta bahawa Perlembagaan Persekutuan, Perjanjian Malaysia 1963 dan Rukunegara tidak membezakan rakyat Malaysia kepada orang Melayu dan bukan Melayu, atau orang Islam dan bukan Islam, tetapi didedikasikan untuk membangunkan Malaysia yang unggul, keadilan, integriti, kebebasan dan keharmonian bagi setiap rakyat Malaysia, tanpa mengira bangsa atau agama, yang sama-sama diberkati dengan semua hak dan kebebasan asas yang termaktub dalam Perlembagaan. ~ sumber
Comments
6 Comments

6 comments :

Anonymous said...


Asalkan beriman tetapi yang sebenarnya hanya sekadar percaya, tak lebih pada itu, sudah cukup sebagai gelaran Islam.

Sebab itu negara bukan Islam lebih baik kedudukan nya dari negara yang di pimpin oleh orang Islam.

Hadi dan PAS lah yang 'membunuh' politik Anwar Ibrahim. Jika tidak Negara sekurang-kurangnya menduduki dalam 5 terbaik antara negara Islam yang tidak rasuah.


Saadun Sulaiman said...

Andai kata si Hadi Wang di lantik sebagai P.M mampu kah beliau mengalas jawatan itu dengan berkesan? Cara pembentangan RU 355 pun tidak mengikut peraturan Parlimen walau pun beliau sudah lama menjadi Ahli Parlimen. Muktahir ini pun beliau sudah tidak mengikuti ajaran yang kerap di laung kan kepasa para ahli PAS melalui ceamah dan yang seumpama dengan nya dengan semporna. Di mana sebelum ini beliau dengan lantang menyatakan bahawa seorang muslim tidak boleh menuruti, menta'ati dan mereka yang zalim, suka mengenakan cukai yang di tegah oleh ISLAM dan di gelar kliptokrasi. Andai kata sesiapa yang melakukan nya di takuti akan di sambar api NERAKA. Kini apa sudah jadi!!!.

Anonymous said...

Satu pencerahan yg baik tuan. nampaknya mentality pemimpin pas Cuba menegakan benang basah semua issue melibatkan Dap perlu dispin di atas arahan.Democrats action participants telah dibanjiri org melayu Dap ada sarjana melayu dap ada umaraq melayu dap telah Berjaya mentadbir pulau pinang dgn baik dan sebagian org melayu berminat idealism parti itu sebuah kepartian yg tak mengangu dan berdikari.Pas di bawah pentadbiran tuan Haji hadi adalah pas yg gagal sebuah parti melayu Islam yg gagal,gagal membawa permasalahan melayu.pas sebuah parti Islam yes itu betol tapi Islam yg tiada leluhur berbeda tarma dan syarat.akidah adalah satu contoh lelaut telatah tabiat yg menjadi tunjang kekuatan Islam itu.Sebatang pohon tegap berdiri berdahan berdaun berbunga berbuah mempunyai structure akar yang kuat structure akar tunjang umpama akidah structure pokok itu umpama Islam saling berkait bukan.Rata rata pemimpin pas aku gusar tentang akidahnya kesana kesini itu kapir itu pengikut si kapir pas umno itu parti melayu selain itu itu aganda kapir lihat saja ditimur tengah menngunjur ke Balkan melintas Afrikaans kaum bangsa kabilah Islam saling kebuntuan saling bermusuh acuan drama yg samma samma politics yg Sama disini kapir disana kaafir sehinga hilanng tolerance is a good thing Islam itu Indah Islam itu bukan menghukum tapi tapi tapi menggajar hukum Islam tidak sempiit tapi disemmpitkan yg jahiliiyah di diihijrah melayu jigaa tidak terkecuali adat melayu adat warisan itu satu yg jahil mana hijrahnya mana islamnya dan dipengaruhi unsur unsur Hinduism mana hijrahnya pas Dan umno bukan lagi parti keramat org melayu Dan org melayu berangapan pemimpinnya rhetoric berbohong Dan berdalih pada setiap issue yg berbangkit Dan org melayu sudah bangun dari tidur dan takperlu diomok itu Dan ini awass kauu bangsawan melayu yg sering perlekeh dengan mentera mentera hidup melayu sedangkan ada diantara kamu nyamuk penghisap darah... Salam permisi moga pru14 dlm suasana hijjah

UP The Moderates said...

Hadi Awang, sila suci dan bersihkan diri kamu dan kawan baik kamu si Najib the klepet terlebih dahulu lah!! 160 Billion lesap begitu sahaja!! Kalah Tun M.

Kepada walaun serta pentaksub Hadi Awang/Pas,

Saya mahu tanya...kenapa lately ni...apabila Hadi Awang bercakap, beliau tidak mengkaji dahulu? Adakah...fitnah itu, makanan harian beliaukah??

Anonymous said...

Bila orang tua ni bcakap tak perlu kita respon secara rasional sbb dia akan buat x faham. Jawab nganjing je sesuai dgn mentaliti dan perangai huduh dia tu.

pok amid littor said...

Otak Nr presideng dh biul ke?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...