JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Sunday, January 14, 2018

40 kerusi atau 40 penyamun?

Oleh Peguam PAS - Dulu


 1.Pemimpin tertinggi parti suci dilapor oleh media jika parti suci boleh menang 40 buah kerusi dlm PRU 14 nanti,maka parti itulah akan jadi tmpt kebergantungan parti lain yang akan bentuk Kerajaan. 

 2. Dengan ada 40 kerusi itu, kata beliau, parti suci boleh minta macam-macam kerana ada pengaruh. 

 3. Walaupun kata-kata beliau itu tidak didengar suaranya, namun suaranya , bagi saya, adalah bernada negatif kerana ia bernada dan bernafas ala ala a Kingmaker. 

 4. Apa pun, bagi saya, teori 40 kerusi yang berjenama dan berperanan kingmaker tu hanya boleh berlaku berasaskan premis berikut :-

 - jika parti suci disokong oleh pengundi hingga berjaya menang 40 kerusi. Jika dapat hanya 04 kerusi sahaja, maka no king no maker lah nampaknya.

 - Saya tak nampak mcm mana parti suci boleh dapat 40 buah kerusi dlm PRU 14 nanti dengan gaya dan style politik yang mereka pegang sekarang

- selalu bagi " nyawa" kpd BN, berkecuali dalam keadaan berkecuali tidak diperlukan dan pelbagai aksi kamikazi politik yang lain. 

 5. Saya juga tak pasti pemimpin parti suci sedar atau tidak berperanan sbg kingmaker dalam politik itu hakikatnya berkonotasi negatif-spt orang kata penculik yang ugut seseorang dengan wang tebusan ( holding somebody to ransom ). 

 6. Persoalannya, jika guna peranan sbg kingmaker utk misalnya ugut parti lain yang nak bentuk Kerajaan ( dengan sokongan 40 kerusi parti suci ) untuk minta laksanakan hukum Islam misalnya, adakah itu kaedah yang sesuai dan boleh sebabkan orang lebih hormat kepada Islam. Kalau ya , terpulanglah..tapi, bagi saya, maaf lah saya ragui cara itu boleh sebabkan orang lebih tertarik dan minat dengan Islam.Mcm cara orang gedebeh je, bagi saya lah. 

 7. Adakah dengan dedah awal-awal lagi tentang pengaruh yang ada dengan kuasa 40 kerusi yang parti suci miliki itu menyebabkan orang makin berminat atau sebaliknya utk bentuk Kerajaan dengan parti suci. Mungkin orang makin takut dan makin tidak berselera nak adakan Kerajaan bersama dengan parti suci . Takutnya ketika itu, 40 kerusi dah bertukar jadi mcm Ali Baba dan 40 penyamun.
Comments
6 Comments

6 comments :

"Nukilan - Aku Prihatin" said...

Agreed .
Masa bersama Pakatan dulu pun nasib dpt kerusi, pulak la sendirian 🤷‍♀️

Anonymous said...

Kahkahkah lanun kerjanya tidak lain menyamun ye mengikut sejarah kuno kerjanya begini dan begitu memeras ugut itu sifat lanun mundar mandir megira ufti engkar aduhai nyawa bisa melayang keluarga porak peranda.Dalam structure lanun ada penyamun ada yg bertanjak ada yg bertarbus ada yg bersongkok ada yg berjilbob lagaknya meniru pelaut pelaut serata dunia kapaldagang itulah mangsa,Sidara penawar nafsu berahi.Raja dilaut raja didarat resam dilaut istiadat didarat.Seumpama film acuan barat pirate the Caribbean bermacam macam gelagat bermacam watak bermacam wajah misi lanun si pirate ini Sama sumun apa yg ada baik orang baik baik orang jahat baik sikafir baik org sifakir ufti imbuhan yg harus hasil perlu berhasil.Setelah lelah lagaknya menjadi pedagang berhenti dimuara pelaburan sedikat untuk diperdagang sambil meninjau ninjau saudagar saudagar Kaya ini sebuah karma si pirates atau lanun.Tuan tuan lanun ini keebanyakan Mata satu bukan karna buta tetapi watak heroic saekor lanun.kahkahkah Dizaman ini yg telah melepasi Abad milinium ye abad 21st warga dunia berobah ubah nahu politicsnya ada yg mencari kebaikan democrats jadi amalan sebagai penyelesaian perselisihan kehendak itu dan ini dan ulama bergerak mencari kebaikan diatas dasar agama umpama bulan mengelingi bumi semua harus bergerak mencipta peranan tetapi ada yg jumud mengejar akan fitnah ada yg konservatif ada yg progresif mengikut kefahaman tentang aliran pengatahuan agama dan atirah akal ada yg menjadi umara mengikut kepakaran bidang semuanya untuk berbakti pada yg memerlukan dan Tampa disedari ada yang menjadi lanun apabila berkuasa mencari proxy kekayaan maka secara tidak langsung lahirlah kasta kasta pimisah kasta kasta politics jauh dari kehendak is a agama ye saat berkuasa semua lupa jalan mendabik dada yg baik jadi Salah yg jahat jadi benar semuanya atas kehendak nafsu bila berkuasa Majlis perundangan juga bisa di jual beli yg penting kuasa Vito musibah pada penentang moga tuhan petunjuk dan hidayah pada yg tajam nalurinya aku rimas politics yg membelengu negaraku yg tuhan.

Hidup UMNO said...

Ni muka taik. Tak ada tokoh jadi pemimpin. Jadi kuli mmg sesuai dgn iras muka hadi bawang

hahahaha

Anonymous said...


Tak sempat nak jadi King Maker .. semua 40 penyamun kena siram dengan minyak panas.

Bahalol lah punya penyaaaaaamun..

King Maker mampos .. dalam keadaan tersenyum. Mati dalam iman daaa. Kerja menyamun pun masih mengaku beriman...

Anonymous said...

Jika menang 4 kerusi, jadi King Lawak lah.

Yang penuh kerusi kat IJN .. ziarah King Putar Alam.

Anonymous said...

Saya pengundi di Selangor.

Jadi apa perkara yang PAS akan tuntut jika menang 40 kerusi. Adakah dengan UMNO lain dan dengan PKR lain?

Adakah semua tuntutan adalah untuk kebaikan rakyat semua atau hanya untuk beberpa kerat pemimpin PAS sahaja ?

Kerana saya tidak tahu ... maka jangan harap PAS akan dapat undi saya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...