JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Monday, January 29, 2018

Hj Hadi nak panjat Pokok tak berbuah pula dah....


Hj Hadi kata, PAS bukan parti yang laksana Mat Jenin kerana cuma memanjat pokok berbuah namun mati akibat bergayut di dahan rapuh. 

Sebaliknya, kata presiden PAS itu budaya parti berkenaan tidak hanya memanjat pokok yang berbuah saja seperti dalam cerita Mat Jenin 

 "PAS sanggup memanjat pokok yang tidak berbuah dan belum berbuah kerana keyakinannya akan berbuah (juga) apabila tiba masanya jika dibajakan atau dicantas dahannya. ~ Baca lagi di malaysiakini

Ish Ish... Hj Hadi, hang nak gi panjat pokok tak berbuah apa kena dengan ko? Biar betul ji! nanti monyet-monyet ketawa terkentut-kentut kat mung ji!

Aku habaq hang ji, tak ada faedah panjat pokok getah walaupun dia ada buah! Apatah lagi pokok-pokok yang memang tidak berbuah... 

Pokok pisang walau pun dia ada buah, belum pernah ada orang yang gi panjat untuk ambil buahnya, habaq hang ji!

Kalau dah ko gila-gila sangat nak panjat pokok sermata-mata nak tunjuk ko hero, biarlah pokok yang buahnya sudah ranum masaknya... 

Meh sini sat biaq aku habaq hang pasal Mat Jenin...

Pertamanya, Mat Jenin bukanlah manusia bodoh macam Pas yang nak gi panjat pokok yang baru dibajakan atau dicantas dahannya dan masih belum lagi berbuah! Monyet yang memang suka memanjat pokok pun tidak akan buat kerja bodoh macam tu!

Mat Jenin merujuk kepada kisah seorang pemuda yang terlalu kuat berangan-angan.

Kalaulah beliau berjaya melakukan apa yang dirancangnya itu, maka beliau layak digelar sebagai "pakar strategis"

Namun kegagalan utama Mat Jenin ialah kerana beliau dibuai oleh angan-angannya dengan hanya berimaginasi diatas pokok kelapa tanpa merealisasikan strateginya itu dalam bentuk nyata (hanya dalam pemikiran).

Apa bezanya Hj Hadi dengan Mat Jenin? Aku lihat mereka berdua saling tak tumpah.

 Hj Hadi dan Mat Jenin ni menjadi bahan gurauan kerana watak bodoh pintar masing-masing.

1) Hj Hadi mempunyai "impian Mat Jenin" iaitu ingin menjadi 'King Maker'.

2) Hj Hadi mempunyai "perancangan Mat Jenin" yang teratur dengan langkah demi langkah -  Mahu bertanding 130 kerusi tapi hanya mahu menang 40 kerusi sahaja!

3) Hj Hadi mempunyai "cita-cita Mat Jenin"  iaitu mahu perintah 5 negeri sahaja, yang lain tu biar Umno Bn perintah....

4) Hj Hadi mengalahkan Mat Jenin kerana beliau mahu jadi PM Malaysia! Sedangkan Mat Jenin hanya mahu kawin dengan puteri raja saja...
Comments
13 Comments

13 comments :

Anonymous said...

Ni mat jenin pakai sarban, pepatah melayu moden Angan2 Mat Adi Bewang

Anonymous said...

Jangan jangan si tua kutuk ni dah buang tebiat nak mampos....makin lama makin pelik bunyi buti tahi percakapan orang tua ni.....

Anonymous said...


Apa lah lu orang..

Pokok Balak pun PAS panjat.. Ini kan pulak pokok tak berbuah..


Anonymous said...

Hahaha i think so la bro... buang tebiat dh.

Org suruh bentang 355 bukan suruh jadi monkey.

Hadi ni ulamak ke atau tok selampit pantun sastra ibarat mcm2.

Dulu hadi nk jadi pakar veterinar.. mcm2 binatang dia tau termasuk babi dlm bukit.

Now dh tukar profesion. Ko panjatla pokok sorang2 hadi...kami nk undi jatuhkn bn utk mnyelamatkn negara. Ko jgn turun pokok tu selagi tk abis pru14.

Hahahahaha

Zali Mohd said...

Hadi wang gila semakin menjadi2 dedak dah nak habis ke?

pok amid littor said...

Bunyi lain macam je perbandingan yg dia buat, Otak dia masih waras ke?

Anonymous said...

Jangan kutuk org tua tu. Aku mimpi dia jadi pm malaysia. Kih3

Anonymous said...

Sekali tu kan, hj hadi menang 130 kerusi. Terduduk hj najib ngan hj madey!!

Anonymous said...

Hadi panjat pokok apa pun.. walaupun pokok tauge... dia tetap jadi Haji Jenin..

Mana kan tidak... jenin Hadi jadi King Maker... Macam-macam boleh mintak.

Nak highway atau Jembatan Emas?

Nak 7 dulang hati nyamuk atau nak 7 kereta mewah.?

...


...

Puaka rimba said...

Inilah yg dinamakan politik UNGKA.

Anonymous said...

Dah mmg jenis monyet, memanjat aje la kerjanya.

Anonymous said...

Pepatah baru : Seperti Hj Hadi memanjat pokok tidak berbuah - perbuatan sia-sia dan bodoh melampau!

rizal yusof said...

Ntah apa plk la perumpamaan ni...jenuh nak hadam😂

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...