AMANAH PERAK

AMANAH PERAK
AYUH MENDERMA

Thursday, March 22, 2018

Sebab sebenar tidak ada Hudud dalam Manifesto Pas


Ada sorang walaun cuba menjelaskan persoalan panas orang ramai : "Mana hudud dalam manifesto Pas? Xde pun!" 

Walaun ni pun bawa tamsilan, " Anda pi kedai makan, anda order mee goreng. Bila mee yg anda pesan tu sampai, surely anda akan dapati selain mee, dalam pinggan tu ada taugeh, ada batang sawi, ada udang, ada ayam, ada perasa pedas, ada kicap, ada telur dan sebagainya."

 "Macam mana pulak ada semua tu sedangkan anda hanya order MEE GORENG?" tanya si Walaun. 

"Ya, sbb bila menyebut ttg mee goreng, pastinya akan ada semua garnishing yg menjadi resepi mee goreng tersebut. Bukannya anda mintak mee goreng, anda hanya akan dapat semata² mee. Betul? 

 "Sama la ehwalnya dgn hudud dalam manifesto Pas kali ini. 

 " Salah satu perkara yg digariskan dalam manifesto Pas ini ialah "memperkasakan peruntukan Islam sebagai agama persekutuan dengan melaksanakan tuntutan Islam sebagai ad-deen iaitu sistem yg melengkapi seluruh aspek kehidupan". 

"Maknanya apa? Maknanya kita akan pelan² implement Islam yg syumul dalam perlembagaan. Dan ini sudah tentu termasuk perundangan Islam. Hudud tu termasuk bab perundangan, betul? " Jelasnya lagi.

Begitulah andaian yang Walaun tu cuba nak pertahankan kononnya Pas masih istiqamah dalam perjuangannya mahukan Hudud...

Walaun ni ingat orang sudah lupa bagaimana krolonoji Hudud yang telah menyebabkan perpecahan Pas sendiri dan berpecahnya Pakatan Rakyat.

Zikir dan wirid PAS ialah Hudud, Hudud, Hudud... 

Selama ini PAS sendiri yang kecuh memperkatakan isu 'Hudud' sejak Jamil Khir Baharom berkata Putrajaya bersedia untuk membenarkan Kelantan untuk melaksanakan hudud...

 Kerajaan Pas Kelantan begitu yakin dengan janji Umno hinggakan dengan gahnya berkata akan tetap laksanakan Hudud tahun 2015 tetap laksanakan Hudud tahun 2015

Kelantan akan menyiapkan rang undang-undang persendirian untuk dibentangkan di Parlimen tidak lama lagi bagi membuka jalan ke arah pelaksanaan undang-undang jenayah Islam hudud dan qisas di negeri itu selewat-lewatnya pada tahun depan.

Malah ada yang kata Hudud Nyawa PAS.... 

 Bukankah selama ini zikir dan wirid PAS ialah Hudud, Hudud, Hudud... 

Tiba-tiba kita diberitahu Lebai Rusila hanya akan embentangkan Rang Undang-undang bagi meminda akta mahkamah syariah , bukan hudud.

Lebai Rusila hanya mahu meminda Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965 yang hanya memberikan kuasa kepada Mahkamah Syariah untuk menjatuhkan hukuman sehingga denda RM3,000, 5 tahun penjara dan 6 kali sebatan.

Ianya BUKAN HUDUD ….

 Undang-undang hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara ini. Ia hanya akan dapat dilaksanakan dengan meminda Perlembagaan Persekutuan, yang mana memerlukan majoriti dua pertiga majoriti Parlimen.

 Dalam Perlembagaan sudah termaktub undang-undang berkaitan hukuman jenayah termaktub di bawah bidang kuasa Mahkamah Persekutuan dan bukannya kuasa Mahkamah Syariah.

 Sebab itu Mahkamah Syariah tidak pernah bicarakan kes pembunuhan, bicara kes kecurian… Lebai-lebai dan walaun faham tak perkara mudah ni?

Zikir dan Wirid Pas Hudud-Hudud, bertukar RUU355...

Maka gegak gempita kali ini dengan zikir dan wirid RUU355 menggantikan Huidud-Hudud...

Melancarkan kempen sebulan RUU355... Buat Perhimpunan di Padang Merbuk... Hantar Memo kepada Ahli-Ahli Parlimen suruh sokong RUU355... Malah ada yang diugut akan ditanam di Jirat Cina kalau mati sebab tak sokong... Tuduhan munafik, kafir begitu berleluasa oleh penceraamah-penceramah Pas di masjid-masjid seluruh negara.

Malah Lebai Rusila memberi amaran "Jangan berlagak macam Ahok di Jakarta," dan PJ Perak Hj Razman buat kenyataan “Kalau anda tidak turun ke Padang Merbok pd 18/2/17 Anda penyokong Ahok,”

Sebab sebenar tidak ada Hudud dalam Manifesto Pas

Leni Pas sudah tidak berwirid dan zikir samada Hudud-Hudud atau RUU355... Mungkin dah tersedak tertelan dedak sebagaimana yang Rafizi Ramli dan Husam Musa pernah nyatakan.

Rakaman Audio suara Nik Abduh pun turut mengesahkan yang dirinya sendiri dan Lebai Rusila ada terima wang Umno. Juga beberapa lebai yang lain...

Mohd Amar, Timbalan menteri besar Kelantan berkata,tanggungjawab PAS untuk bawa RUU355 ke parlimen.Tanggungjawab itu kini digalas parti Umno dan speaker Dewan Rakyat.

"Kita sudah bentang. Kalau main bola kita sudah pass (hantar) ke kaki Umno, sepatutnya Umno yang jaring gol," ujarnya.

Maka itulah sebabnya dalam Manifesto Pas tidak ada sebut Hudud... Jom kita makan mee goreng dulu bersama Mat Yakob... katanya nak berenti jadi MB kalau Hudud gagal....??
Comments
8 Comments

8 comments :

Anonymous said...

Hudud tak jadi. Ganti RUU355?
Manifesto tak ada hudud. Ganti mee goreng?
Kahwin empat cari anak dara kena ganti cari PURTAN (Perempuan Jantan)?

Malaysia Tanah Airku Hancus said...

Lepas ni boleh la kita tanam mr presideng kat jerat cina. Takbur

HADIGOL said...

355 ni umpama pas order mee goreng tp tkde togeh.. maka pas ngamuk marah tumbuk penjual dn kapirkn kedai runcit sebb tk jual togeh.

rupanya 355 hnyala togeh bg pas... tp sanggup gaduh dgn tokeh mee dn musuh dgn kedai runcit xjual togeh.

rupanya 355 tk pentingla hnya perisa mee goreng je... ingatkn dunia dh nk kiamat sbb tkdpt togeh

Anonymous said...

Sebenarnya pas nak cuba jg pancing undi non muslim. Itu sbb dia tak masukkan hudud dlm manifesto dia utk tidak menakutkan mrk. Cari makan bro. Lebai oh lebai.....

Tun Perak said...

355 nih mcm Bola mat amar kata Dah pas Kat menor..score la...ni dok gelecek tak habis...Susah sangat score gol sendiri je lah

Anonymous said...


Hudud tak jadi masalah jika Hadi tak guna kan nya sebagai punca perpecahan Pakatan Rakyat.

Guna lah alasan lain. Sebab Hadi guna Hudud lah menjadi kan orang tuntut mana Hudud dalam manifesto Pas?

DAP di tuduh anti Islam dan orang Islam yang mempersoalkan hudud Hadi di kecam begitu teruk.

Jika nak berbaik dengan UMNO pun guna lah isu lain bukan nya hudud.

UMNO perangkap PAS bukan dengan hudud.. sekiranya dengan hudud, dalam manifesto PAS akan tetap menyatakan perlaksanaan hudud.

UMNO perangkap PAS dengan kemewahan dan berpura-pura yang pemimpin PAS ini hebat-hebat belaka. Pemimpin PAS rasa seronok apabila mereka di beri penghormatan begitu terutama dalam mesyuarat. Cadangan atau apa permintaan pemimpin PAS di sambut dengan senyum oleh pemimpin UMNO.

Pemimpin PAS tersebut tak dapat layanan macam itu dalam Pakatan dan malah dalam parti sendiri. Itu sebab nya mereka guna cai dan halau golongan yang tak reti hormat mereka.

Memang betul lah PAS di kencing oleh UMNO..

Anonymous said...

355 tu mee goreng je rupanya.

apahal mee goreng pun sampai nk kafir2kan org, musuh dgn semua rakan2.

elok pas pergi ke kedai mamak makan mee goreng ramai2 ... kira dh laksana hudud lah tu.

makan mee goreng di padang merbok

Anonymous said...


Yang mana satu Mee nya untuk di goreng?

Perlembagaan kah atau Hudud kah sebagai masakan untuk di goreng?

Tengok tingkah laku dan lawak PAS, Hudud lah yang kena goreng.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...