JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Thursday, April 19, 2018

Baiah Sumpah Jadi Abu?

PAS akan tetap kekalkan lafaz bai'ah

Menurut berita terbaru, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hasan berkata  setiap calon yang bertanding di bawah bendera PAS akan diwajibkan membuat akuan bersumpah atau bai’ah.

 Menurut Takiyuddin, teks bai’ah kali ini terbahagi kepada 4, iaitu kepada calon Islam dan bukan Islam dari kalangan PAS, dan calon Islam dan bukan Islam dari kalangan parti anggota Gagasan Sejahtera. 

  “Kita sesuaikan dengan keadaan. Jadi semua bai’ah atau akuan bersumpah ini akan diadakan dan disaksikan bertulis yang angkat sumpah tandatangan dan yang saksi pun akan tandatangan,” kata Takiyuddin dipetik laman berita rasmi parti, Harakahdaily. 

 PAS mengumumkan senarai penuh calonnya malam ini, di mana setiap calon diwajibkan menandatangani akuan bersumpah yang disediakan.

 Sebelum ini dilaporkan parti IKATAN telah merajuk meninggalkan PIGS dan tidak bertanding dalam PRU 14 ini lantaran semua kerusi telah dibolot oleh PAS.

 Belum dapat dipastikan lagi bagaimana bentuk lafaz baiah Pas kali ini setelah Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata amalan sumpah baiah talak 3 yang menyebabkan Adun dan Ahli Parlimen PAS bercerai dengan pasangan jika meninggalkan parti tidak akan digunakan pada PRU14.

 Apakah mungkin 'Sumpah Jadi Abu' akan dikenakan kepada ahli DHPP yang menjadi calon Pas kali ini?

 Lantak pilah Pas fikirkanlah sendiri... bukan boleh gi mana pung selepas PRU 14 ni nanti... kerana semuanya akan terus berada dalam perigi buta...
Comments
14 Comments

14 comments :

Anonymous said...

Baiah dengan Allah pun manusia berserban langgar, ini kan pulak baiah jadi calun PRU.

Baiah cara Lobai bukan untuk mengukuhkan keikhlasan dan amanah tetapi untuk mengikat wala membuat-tuli pada ketua.

Baiah biar lah bersyarat ...


Anonymous said...

Menurut Takiyuddin, teks bai’ah kali ini terbahagi kepada 4, iaitu kepada calon Islam dan bukan Islam dari kalangan PAS, dan calon Islam dan bukan Islam dari kalangan parti anggota Gagasan Sejahtera. ...

Ada dua golongan Islam mengikut PAS.

Satu Islam mengikut PAS dan satu lagi Islam bukan mengikut PAS.

ISLAM ikut PARTI...

Islam PAS lain. Islam PIGS lain. Islam UMNO lain.

Apa perlu nya baiah dengan UMNO ....

Anonymous said...

Saya cadangkan kita fokus untuk promote parti kita bukan asyik komen parti orang

Non-government servant said...

untuk calon dari DHPP sumpah jadi Q7 kot..kahkahkahkah!!!

pok amid littor said...

Puak parti suci ni, perjuangan mereka menggunakan agama atau berdasarkan agama?

Anonymous said...

Issues baiah ini diangkat diatas dasar saling percaya dan bersangka baik ianya terlaksana dizaman rosul alaihisalam diwaktu itu keadaan politics Arab tidak menentu umat Islam di ancam dimana mana ianya diangkat diatas dasar Islam itu sendiri percaya nabi Muhammad nabi pemimpin Umat dan bersaksi Tiada tuhan selain Allah dan nabi persuruh Allah memperkasakan syariat syariah Islam diwaktu itu.. Dan perlu di ingat baiah haluan pas cukup berbeza di atas nama sebuah parti dan pertubuhan ye tahu Tiada paksaan sumpah baiah tetapi perlu lah ingat setiap warga Malaysia secara authorities berbaiah pada negara lebih lagi telah mengangkat Islam sebagai ugama rasminya dan syariat Islam itu terpakai dan telah memgangkat raja berbaiah pada raja sebagai ketua agama...tapi perlu ingat kaum capitalism kaum pemodal dri kabilah melata didunia dri Alam buana melayu istilah baiah itu sesuatu yg geli geleman dan pemimpin yg ada juga sering berbaiah sumpah setia pada Islam negara raja mengangkat nama tuhan nabi malaikat tapi hanya dibibir sebab apa sebabnya sering berurusan urusan yg terlarang untuk keuntungan dgn negara musuh hubungan yg merugikan agama bangsa dan negara akibatnya bangsa itu rugi negara rugi anak bangsa rugi akan datang dibebani Hal Hal yg mengangu emosi ingat kita tidak tahu Hal Hal akan datang sesuatu yg menjadi rahsia dipengaruhi oleh sikap manusia itu.. Oleh yg demikian baiah Cara pas batal dan memudaratkan jgn jadikan Islam itu sesuatu yg metarialstic jangan jadikan Islam itu sesuatu yg berkasta jangan letakan isteri anda seumpama pelacur dan anak anak sebagai bahan ujian dan masyarakat terpaksa anguk anguk geling seumpama pak turut yg gagal memahami.. Maka oleh yg demikian Rakyat hurus bijaksana memilih untuk masa depan your future your family pilih yg tepat ingat dan dengar jumaat sabtu ahad isnin selasa rabu hari yg akan mengubahnya masa depan inilah jihad dan Cuba bantu jentera jentera parti insaallah tidak rugi Rakyat Malaysia perlukan satu senyuman dibibir senyuman penhijrahan yg seribu erti jadi realisasikanlah wahai pemuda pemuda

Anonymous said...

Iblis juga berbaiah menyesatkan umat manusia hingga keakhir zaman dan baiah itu Tiada hijab Antara Malaika dan mahabijaksana tuhan segala urusan.. Dan baiah itu dilaknati oleh tuhan semesta.. Asalamualaikum

Anonymous said...

Nak tanya masa baiah ni kena cerai talak 3 isteri yang mana ya kalau ada 3 ke 4 ke. Adakah kesemuanya kena talak. Agak2 THHH dulu baiah letak isteri no berapa ya dalam baiaah tu.

Unknown said...

rasanya PAS kalah teruk PRU14

Anonymous said...

Jadi berhenti memperlekehkan agama. Konon baiah ikut Islam.

Baiah boleh jadikan seseorang lebih Islam .. piraaaah.

Cakap pun berbelit. Nak saman pun boleh tangguh kan...

Anonymous said...

Pasti nya lebih baik Dedak atau baiah.

Semua calun PAS di beri habuan secukup nya, insyaallah dia orang tak lari dan terus istiqomah.

Terbukti sudah pemimpin PAS terus belasah HARAPAN... dan mempertahankan Najib.

Mana ada UMNO guna baiah ..

Anonymous said...

Apabila mengucap kalimah syahadah, automatik lah kita dah berbalah...

Mana mau lari .. solat masih boleh tinggal (qadha) tapi syahadah ?

Anonymous said...

PAS dah kalah.

Dunia ini sudah jadi kepunyaan PAS...

hanky panky said...

baiah giler vs lebai giler = pi la mampus!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...