JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Wednesday, April 11, 2018

Pas kekalkan "Bai'ah Cagar Bini" untuk pertahankan Kelantan

Oleh : Wan Ji bin Wan Hussin 9

GEORGETOWN - Walaupun pernah mengundang kontroversi, PAS kekal dengan "bai'ah cagar bini" sebagai cara untuk memastikan calon-calon mereka tidak lompat parti dalam PRU kali ini. 

 Menurut laporan Malaysiakini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, partinya itu akan mengekalkan sumpah taklik cerai talak tiga bagi calonnya di Kelantan. 

 "Menghairankan, laporan berita itu menyatakan bahawa amalan itu dilakukan di Kelantan sahaja. Kenapa tidak dilakukan di Negeri lain sama?", Soal Cikgu Zulkifli Muhammed yang juga Pegawai Khas Pejabat Exco Agama Kerajaan Pulau Pinang. 

 Menurut Cikgu Zulkifli lagi, tindakan PAS yang masih menggunakan pendekatan "cagar bini" ini adalah bukti bahawa mereka masih lagi tidak mempercayai dengan calon-calon mereka sendiri. 

 "Bermakna, pembersihan dalaman parti PAS hari tu tidak berjaya lagi", kata Cikgu Zulkifli yang turut menjawat jawatan Setiausaha Penerangan Pakatan Harapan Pulau Pinang ~ sumber
Comments
18 Comments

18 comments :

Anonymous said...

Murah nya harga wanita di sisi pas...akibat dari perceraian kerana bai'ah, anak2 akan jadi mangsa. Pigs memang sesat..

Anonymous said...


Malu lah pada bukan agama Islam. Hal politik pun nak cagar bini. Yang berbini dua atau tiga tak menjadi masalah lah..

Majlis Agama kena ambil tindakan samada boleh ke baiah cabar bini? Takut melarat pulak fahaman Hadi ini ke perkara yang lain.

Anonymous said...


Kekuatan Islam ialah yakin pada Allah. Total.

Adakah calun PAS tidak yakin pada Allah?

Muslimat PAS kenapa membisu ? Rasullullah sallahhuailiwasallam telah angkat darjat dan mulia kan kaum wanita bukan untuk di samakan dengan kerbau untuk di cagar oleh Pemimpin kaki ponteng.

Anonymous said...

Gunakanlah seluruh negara. Baru boleh berjaya.

pok amid littor said...

Bini yg dicagar tu bini yg ke berapa, yg pertama kah,yg kedua kah, yg ketiga kah atau yg ke4?
Maklum lah, pemuka2 parti tu bukan ada sorang je bini kan?

Anonymous said...

Nak tanya kalau ada lebih bini nak baiaah yang tua ke yang muda atau semua aekali. Kalau semua aekali makna bole kawin lagi 4 semula lah ya. Tuamg presideng tentu suka.

Anonymous said...

kikiki pandai lebai hadi, calon negeri teganu tak payah baiah cagar bini. selamaaat. lepas ni boleh la hadi bawak pas teganu join umno, boleh jadi TPM. sat nak tanya.. baiah tu utk cerai bini sahaja atau BINI-BINI???

Anonymous said...

Betul ke?

Kalau betul... hinanya PAS kerana sanggup mempermainkan "satu yang halal tapi Allah benci".

Bayangkan kalau perjuangan PAS terpesong... seperti apa yang berlaku pada UMNO, adakah system kekeluargaan pun dilibatkan sekali?

Sebab itu saya tak nampak PAS dapat memerintah Malaysia dengan adil dan menaikkan taraf kehidupan rakyat.

Sesungguhnya kita perlukan rohani dan jasmani yang kuat. Kepincangan salah satu menyebabkan kita lemah.

Anonymous said...

nak trade in bini x leh.... ni kira option ke apa ni???

Sharin Din said...

takda pulak walaun nk komen

Anonymous said...

Berani Walaun komen ..
Bini Walaun yang baiah jika komen isu ini... Walaun kena keluar PAS .. kalau komen tak setuju ok lah .

Anonymous said...

Inilah peluang yg berbini lebih drp satu(cif2 lebai!!) utk gugurkan bini yg tak brp cun... kah3

Anonymous said...

Walaun semua ambil cuti sakit perut muntah darah. Tak boleh komen. Bini kat rumah mogok tak masak, laki dikunci di luar pintu. Sapa suruh kau sokong parti cagar bini?

Noorul Izuddin Syahmi Nordin said...

Cagar Bini! Mengarut.

Anonymous said...

Hahaha....ada ni

Shahrin Din

Alahai si penulis,

Ternyata korang pembaca dan pengemar berita palsu,

Sebab tu korang membantah akta berita palsu,

Apa yg TGHH cakap pasal Baiiah ni telah diminupulasi utk membina presepsi (fitnah) oleh pemberita Malaysiakini,

Sila rujuk pd kenyataan rasmi dr setiausaha akbar TGHH

TGHH tak pernah pun sebut..utk kekalkan cagar bini ni...

Tetapi telah ditokok tambah oleh pemberita tersebut

Aku nak masukkan link ke qoute ke , capaian ke...aku tak reti maklumle tak sekolah..

Tp aku ada sikt cerdik dr korang...aku selidik n siasat dulu sumber berita yg aku dpt..

Kan ke mcm tu yg aku tau cara nyer..

Hahaha...tp kalau korang dah tak mau pakai mcm tu..tu hak korang le nak jawab kat SANA nanti...

Aku info je

Hahaha...

Kesian korang..

Nak tanya... Pasal Kalau ketua Kanun korang boleh lak korang kata bg dia peluang bela diri

Tp bila TGHH...peh terus kata bersalah

Hebat hebat...

Hahahaha

hanky panky said...

lebai giler vs baiah giler akhirnye jd PIGS giler

hanky panky said...

pis dh giler kuase n giler berbini baru!.

hanky panky said...

nape baiah nk cagar bini ? bini xbersangkut paut dgn mainan politik sumpah sipembaiah. kalau betul la nk baiah'2 nie ape kate lebai'2 bongok tu sumpah baiah akan potong kaki sendri jike bawak lari krusi .. baru la gentle ape kate lebai .. alang'2 giler n bongok biar trus jd giler pigs!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...