JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Monday, April 30, 2018

Polis Kasari Dr S.Stream, tidak benarkannya masuk

IGP mengatakan polis tidak menghalangnya daripada masuk?

 Terdapat banyak catatan dalam media sosial yang menyalahkan Dr Streram tentang apa yang berlaku di Rembau / Rantau hari ini. 

Lebih menyakitkan untuk melihat komen-komen seperti itu datang dari rakan-rakan seperjuangan. 

Bacalah ini sebelum membuat keputusan untuk mengejeknya, menggelarnya dengan panggilan nama (seorang ahli di sini menyebut perkataan badut) dan mengatakan perkara lain yang tidak patut terhadannya.

Dr. S Stream dihalang daripada memasuki dewan untuk menyerahkan kertas pencalonan atas alasan tidak memiliki pas masuk yang dikeluarkan SPR, walaupun umum mengetahui perkara itu bukanlah suatu syarat wajib.

 Dr S Streram, yang tidak dapat menyerahkan borang pencalonan untuk kerusi DUN Rantau, mempertikaikan dakwaan Ketua  Polis Negara, Muhamad Fuzi Harun bahawa polis tidak menghalang beliau daripada memasuki pusat penamaan calon di Rembau.

"Dia berbohong, polis menahan saya, dan mereka berkata akan menggari kamu!

 "Terdapat kira-kira 20 pegawai polis, mereka memegang dada saya," katanya pada sidang media di Seremban.

 Streram tidak dibenarkan masuk ke dalam pejabat daerah Rembau atas alasan dia tidak mempunyai pas dari Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

 Rakaman video menunjukkan Streram cuba masuk sementara polis membentuk barisan untuk mengelakkannya dari berbuat demikian. Fuzi berkata polis hanya bertindak balas terhadap permintaan bantuan daripada pegawai pilihan raya.

 Streram dinafikan untuk mendapatkan pas tersebut, menyatakan bahawa ia tidak dikeluarkan kepadanya.

 Pakar Anestesi berusia 62 tahun itu berkata dia telah membayar deposit pilihan raya pada hari Rabu dan mendapat borang pencalonan, tetapi tidak dimaklumkan tentang keperluan untuk mendapatkan pas.

 Streram berkata beliau mengetahui tentang keperluan itu semalam dan telah bergegas ke pejabat daerah Rembau untuk mendapatkan pas tersebut, tetapi pejabat itu ditutup.

 Beliau menambah bahawa seorang pegawai pilihan raya telah memberitahunya bahawa dia boleh mendapatkan pas tersebut di pusat penamaan pada hari penamaan calon.

 "Jadi pukul 8 pagi, saya tiba di pusat penamaan calon (untuk mengambil pas saya) ... tetapi mereka berkata saya tidak mempunyai permit untuk memasuki pusat penamaan walaupun borang pencalonan saya selesai," katanya.

 Streram berkata beliau kemudian cuba mendapatkan orang lain untuk mengemukakan borang pencalonan bagi pihaknya, tetapi mereka juga disekat oleh pihak polis untuk memasuki pusat pencalonan dengan alasan mereka juga tidak mempunyai pas.

 Beliau berkata semasa rundingan itu, seorang pegawai pilihan raya keluar dari pusat penamaan calon dan berjanji untuk menyelesaikan masalah itu tetapi tiada apa yang berlaku.

 Ketika proses pencalonan mendekati tarikh akhir, Streram berkata beliau dan penyokongnya cuba mengabaikan polis untuk memasuki pusat pencalonan tetapi ditahan oleh polis.

Menurut Streram, berikut adalah kronologi peristiwa:

 25 April 2018 - Streram membayar RM8,000 (deposit RM5,000 untuk bertanding dan deposit RM3,000 untuk bahan kempen) kepada SPR untuk menjadi calon PKR bagi kerusi negeri Rantau.

 27 April 2018 5 petang - Seorang kawan memberitahu Streram bahawa dia perlu mengutip Pas EC dari pejabat daerah Rembau. 6.45 malam - Streram pergi ke pejabat daerah Rembau tetapi ditutup. Seorang pegawai pilihan raya memaklumkan kepadanya bahawa dia boleh mengutip lulus di pusat penamaan pada hari berikutnya.

28 April 2018 8 pagi - Streram tiba di pejabat daerah Rembau, yang juga merupakan pusat pencalonan, tetapi ditolak masuk kerana dia tidak mempunyai pas.

9 pagi - Tidak dapat masuk, Streram cuba menyerahkan borang pencalonannya melalui perantara tetapi mereka juga enggan masuk tanpa alasan.

9.30 pagi - Polis masih enggan membiarkan Streram masuk, menyatakan bahawa mereka tidak menerima arahan daripada SPR.

9.42am - Dua pegawai pilihan raya keluar dan memberi jaminan kepada Streram bahawa isu itu akan diselesaikan dan berjanji akan kembali. 9.45 pagi - Para pegawai pilihan raya tidak kembali dan hanya 15 minit lagi, Streram cuba meneruskan ke pusat pencalonan tetapi dihalang oleh kira-kira 20 pegawai polis.

9 10am - Tempoh penamaan berakhir.

Sekitar 11 pagi - Menteri Besar Negeri Sembilan Mohamad Hassan diisytiharkan sebagai calon tunggal untuk kerusi negeri Rantau dan menang secara lalai, kerana tidak ada pesaing lain.

 Streram memetik situasi yang sama di pusat pencalonan Pandan di Kuala Lumpur, di mana Parti Rakyat Malaysia (PRM) Jenice Lee juga tidak mempunyai pas tetapi dibenarkan masuk ke pusat penamaan.

 "Saya akan mengadakan sidang akhbar di Kuala Lumpur minggu depan ... dan kami akan membawa polis, pegawai pilihan raya dan SPR ke mahkamah," katanya. 

Penting untuk ambil perhatian bahawa :  

1) tidak ada perkara seperti permit kemasukan 

2) tiada peraturan yang mengatakan permit masuk diperlukan untuk memasuki dan memfailkan kertas pencalonan. 

3) mana-mana warganegara Malaysia, 21 tahun ke atas dan tidak muflis, disabitkan dengan jenayah dan sebagainya boleh menjadi calon untuk Pemilihan selagi anda mempunyai wang deposit rm15k. 

4) alasan yang diberikan kerana Dr Ram tidak dapat bertanding dalam Pemilihan adalah penyerahan kertas melepasi waktu. Bukan "tiada pas masuk".

 Apa yang SPR lakukan ini adalah salah laku yang terang-terangan. Jadi tolong jangan tergesa-gesa menyalahkan Dr Ram. Dia salah seorang daripada kami, pakar bius senior dan menjadi mangsa permainan SPR hari ini. Dia tidak seharusnya dikasari oleh polis seperti itu.

 Paling mendukacitakan sekali bila IGP mengatakan pihak polis tidak menghalangnya daripada masuk. Walaupun terdapat bukti gambar dan video yang sebaliknya.

RO itu adalah penyokong tegar MB, dan juga seorang penama semalam. RO itu telah memadamkan akaun FBnya… Kalau tak salah kenapa perlu padam? 

Tak perlu bimbang apa-apa pun sebab ada berlambak printscreen mengenainya. 
Comments
8 Comments

8 comments :

Anonymous said...

Tak di nafikan saya pun pada mula nya marah (tapi tak lah sampai maki) tapi saya reserve kan dulu marah saya...

Mat Hasan banyak duit. Peluang Mat Hasan untuk tewas cerah. Dalam keadaan begitu, Mat Hasan sanggup lakukan apa pun.

Kita lambat di beri tahu kejadian sebenarnya melainkan berita ringkas iaitu calun tidak ada pas calun.

Tanggapan awal ialah cuai atau sengaja jika baca yang Mat Hasan sanggup buat apa saja.

Setelah mendapat keseluruhan cerita, ternyata rupanya yang boleh di harap ialah misai Mat Hasan je.. orang nya bacul.

Kejadian ini menyebabkan Rafizi menyerang KJ. Tindakan Rafizi tepat kerana dapat melemahkan BN di peringkat persekutuan. Populariti KJ begitu baik dan kejadian di Rantau hendak lah di guna sebaik mungkin.

Anonymous said...

Adakah se hina hina pekerjaan ialah polis????

Anonymous said...

Menang tanpa maruah. Guna jentera kerajaan dan manipulasi undang-undang rimba.

Shafiek Abdat said...

Pekak badak punya SPR.........!!
Satu sen tak guna........!!

Anonymous said...

Semuanya sebab RO yg Rosak Otak nak beri kemenangan percuma kpd umno. Bertandinglah mcm anak jantan bukan pondan tua!

Anonymous said...

Paparkan semua printscreen RO kroni mb ni. Ini sah2 salah guna kuasa. Saman RO tersebut supaya dia boleh berehat panjang di sungai buloh! Memalukan bangsa dan agama

Noorul Izuddin Syahmi Nordin said...

Sangat memalukan kpd pihak SPR, polis dan calon BN yg menang. Tiada mandat utk BN sebab memang ada pertandingan sebenarnya. Anggap je lah rakyat bodoh

Anonymous said...

Kes jenayah halang calon nak bertanding. Memang dah gila babi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...