JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

JOM UNDI PAKATAN HARAPAN
JOM UNDI PAKATAN HARAPAN

Wednesday, May 02, 2018

Ini dia jawapan Clare Brown:


  Semalam Penerangan PAS Pusat mendakwa kononnya PAS menang kes saman keatas Sarawak Report. Dakwaan yang tidak tepat dan sangat mengelirukan yang dibuat oleh PAS:

 Sarawak Report memahami bahawa beberapa dakwaan yang tidak tepat telah dibuat oleh PAS, mendakwa beberapa kemenangan dalam kes mereka terhadap SR. Ini adalah tuntutan yang tidak masuk akal dan mengelirukan untuk membuat hasil daripada pendengaran prosedur di mana tidak satu saat dibelanjakan memandangkan merit atau kebenaran kes mereka.

 Point 1 - Tidak ada '5 permohonan yang disingkir oleh hakim' - tuntutan itu benar-benar tidak benar.

Pendengaran ini hanya menganggap satu perkara sahaja, yang merupakan aplikasi SR untuk mencapai penghujung yang lebih cepat dan lebih murah kepada perkara itu melalui perbicaraan awal yang akan menentukan jika Hadi mempunyai hak untuk membawa kes, memandangkan ia jelas sekali berlaku kes yang dibawa oleh PAS. 

Ini akan menyelamatkan banyak wang. Walau bagaimanapun, PAS menentang kemungkinan penamatan awal kes mereka dan berkata mereka mahu percubaan penuh dan sangat mahal. Mereka berkata mereka akan membawa beberapa komplikasi di mana-mana pendengaran awal dan juga akan merayu jika mereka kehilangan penghakiman.

 Oleh itu, hakim berkata bahawa ia adalah lebih selamat dan mungkin lebih murah pada akhirnya untuk mendapatkan perbicaraan penuh, di mana SR mempertahankan beberapa isu berkaitan yang lain yang mana ia boleh mengalahkan kes Hadi, tidak kurangnya kebenaran dan hak untuk melaporkan kepentingan awam. 

 Point 2 - Dakwaan bahawa hakim 'melepaskan pembelaan kebenaran SR' dan oleh itu '70% daripada kes yang kini dimenangi oleh PAS' adalah satu kesilapan yang lengkap. SR sudah menarik balik pertahanan kebenaran versi semasa, untuk meminda dan memperkuatnya dengan maklumat baru yang kini telah tersedia berkaitan dengan PAS yang menerima dana dari UMNO. 

Kami menjelaskan kepada mahkamah (ketika membincangkan kos) bahawa ini termasuk rakaman yang ada dalam domain awam yang kononnya Nik Abduh mengakui parti menerima wang tunai dari UMNO. 

Hakim menanyakan apakah SR akan membawa revisi pembelaan kebenaran  pada perbicaraan dan peguam kami mengesahkan kami akan.

Sarawak Report telah bersetuju sebelum perbicaraan untuk membayar kos perubahan itu dan hakim memotong hampir separuh jumlah yang dikatakan peguam Hadi yang mereka perlukan untuk masa yang dibelanjakan. 

 Akhirnya, nota kepada peguam PAS yang mengaku mengambil gambar peguam London di bangunan mahkamah dan kemudian meletakkannya di Facebook. 

Sebagai seorang peguam, dia sepatutnya tahu ini dilarang dan dihukum dengan sehingga 6 bulan penjara. Lucu mereka tidak memberi amaran kepadanya. 
Comments
8 Comments

8 comments :

Anonymous said...

PA$ PI$ PU$ menyedari selepas brp hari berkempen dari tarikh penamaan calun, mereka sedari sedang melawan gelombang arus persepsi umum yg mereka hanyalah subkontraktor UMNO bermotifkan utk mempertahankan kerajaan klepto dan masuk 3 penjuru utk gagalkan PH. Persepsi tak masuk akal yalah dari mana belanja RM50 juta lebih bertanding lebih 160 kerusi kingmaker utk kalah. Haji kakitangan Harakah yg ciput pun tak Mampu bayar.

Ini juga selepas merasa tembakan direct kejantung apa bila aura Almarhum TGNA sendiri merobohkan semua prejudis buruk mereka kpd Amanah dan PH. Nik Omar yalah game-changer yg boleh melonjak PH berganda2 khususnya diKelantan dan diumumnya ditempat lain. Bayangkan, semua propaganda PAS keatas Amanah terburai bila "ambo melihat Harapan yg terbaik utk menghurai maslahat umum". Jzkk kpd strategis, Wan Rahim dan Husam.

Mahu tak mahu, PAS memerlukan pelindung persepsi yg cepat. Fake news mengenai menang kes saman Sarawak Report betul2 yalah smoking gun PAS yg terdesak. Dahlah berbelit2 bab terima duit Umno, kes ni pun akan menambah merudum kredibiliti mereka.

Wiiil said...

Ingin jg menegak benang y basah...

Wiiil said...

Kesian ..... kenapa nak cari salah jg...

Anonymous said...

Laaaaaa....kata dah menang!!! Aku baru je nak buat kenduri kesyukuran tumbang sekor lembu.

Ahmad Musadik Shamsudin said...

Teruskan pembohongan kerana rakyat Malaysia bukan cerdik...
Bicara pon belum lagi dah menang.
Bayar kos lawyer sejuta lebih,selesai kes, SR kena bayar seratus ribu lebih jer...

Anonymous said...

Alahai sipenulis..

Lucu, kelakar , bodoh

Hahahaha..

Pusing le selagi boleh

Sebelum tu nak tanya alhussyen ni,

Tulisan artikel ni siapa yg tulis? CRB ke, atau geng PAN yg tulis?

Mcm keterangan dibuat buat je,

Satu bende pun tak berkaitan dgn perundangan...

Hahaha... Ke ketua Kalau aka ketua KANUN yg buat?

Hahahah...

Dah mengelupor mcm biawak kena tetak ngan parang, lg nak berdalih..

Tak penting tu semua..yg penting TGHH dan PAS dah buktikan yg PAS dah saman SR

Jd nya Wahai Geng PAN n PH , yg cerdik tp tak boleh diikut dan Bodoh sombong yg tak boleh diajar...

Lebih baik diam atau lebih tepat pergi jahanam,

Dengan cakap dan fitnah korang yg kata PAS tak berani nak saman SR...

Korang dah nazak tu..bebawak le taubat nasuha, sebelum korang tak sempat,

Idola korang Tun M pun dah mintak simpati...korang tak sedor dah nak mati...

Hahahahaha...

Hahahaha....

Hussam mana no acct Affin tu?
Dah jd sumbu jimat minyak ke

Hahahahah

Elok lah geng PAN ni gi kempenkan ulama tersohor korang yg jd calon kat Perlimen kelaut...kawasan Perlimen yg akan memastikan kemenangan dan akan memertabatkan tahap tertinggi ulama korang dlm bacaan DOA mereka..

Hahahaha

Masukkan lah komen aku ni alhussyen...

Tak pun jadikan perbincangan utk artikel seterusnya, mcm yg kau pernah buat Alhussyen..

Anonymous said...

Amacam para penyokong PAS? Boleh hadam ke penjelasan SR? Seronok juga apabila perbicaraan penuh dijalankan. Tolong pastikan yang mendakwa sedia untuk disoal dan ada penterjemah yang kompeten.

Anonymous said...

perbicaraan sepenuhnya akan diadakan pada 1-12 April 2019. Hakim dapati terdapat isu-isu yang berkaitan dan bertindih termasuk isu kepentingan awam dalam laporan SR dan hak SR untuk membuat laporan politik; dan samada hadi mempunyai asas untuk menyaman kerana parti politik tidak boleh menyaman menurut undang2 Britain. Dalam laporan SR, nama hadi tak pernah disebut.

SR membuat petisyen untuk mendapatkan perbicaraan awal bagi memastikan samada hadi atau pas yang dibelakang tindakan saman untuk menghalang SR dalam isu aliran wang dari umno kepada pas.

ini akan mempercepatkan dan memudahkan perbicaraan.

Carter Ruck’s barrister admitted these stand at £305,250 to date, meaning that Hadi has paid out RM1,646,434 ringgit, before the pre-trial work even gets going. hadi claimed yesterday that ‘wealthy members of PAS’ are funding his case, for which he has hired one of London’s most expensive legal firms.

Sarawak Report’s costs have been £200,000. Sarawak Report has been backed by well-wishers, who have contributed to a crowd funding exercise to support freedom of reporting.

wow!!! ada orang2 kaya dalam pas yg tanggung. elok guna duit tu bayar hutang2 harakah dan staff.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...